چهارشنبه ۷ دی ۱۳۹۰ - ۱۱:۴۳
کد خبر: 39088

هیچ فعالیتی هم كه بتواند چنبره سیاه مرگ و زایمان های زودرس و افزایش دردهای قلبی و تنفسی را كاهش دهد به‌وقوع نپیوسته اما باران گاهی تنفسی در میان مرگ‌های خاموش به تهرانی‌ها می‌دهد. دیروز زنگ تفریح تهرانی ها در میان دردهای سیاه پایتخت نشینی وكلانشهری بود.

آلودگی هوا كودكان ناقص می زاید
سلامت نیوز : تهرانی ها یك روز فرصت داشتند تا در هوایی پاك نفس بكشند. برف از مناطق شمالی شهر شروع شد و به مركز شهر كه رسید مخلوطی از برف و باران شد. همان‌طوری كه كارشناسان هواشناسی كشور پیشنهاد كرده بودند، تنها باران، سهم جنوب شهرهای تهران بود. اما هیچ‌كس از تلخی های هر روزه آلودگی هوا خبر ندارد چون به گفته «محمدجواد محمدی زاده»، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اصلا پژوهشی برای اینكه كسی از این تلخی ها خبر داشته باشد انجام نشده است.
به نوشته روزنامه تهران امروز هیچ فعالیتی هم كه بتواند چنبره سیاه مرگ و زایمان های زودرس و افزایش دردهای قلبی و تنفسی را كاهش دهد به‌وقوع نپیوسته اما باران گاهی تنفسی در میان مرگ‌های خاموش به تهرانی‌ها می‌دهد. دیروز زنگ تفریح تهرانی ها در میان دردهای سیاه پایتخت نشینی وكلانشهری بود. امسال نسبت به سال قبل باران بیشتری به شهر سرب زده تهران می بارد تا 12 میلیون شهروند این شهر كمی از دردهای ناشی از آلودگی هوا فاصله بگیرند.

بارانی كه بارها به عنوان تنها راهكار موجود برای حل معضل آلودگی هوای تهران قلمداد شده است. اما آیا این باران در یك روز یا یك هفته، چقدر می تواند از متولد شدن كودكان ناقص‌الخلقه جلوگیری كند؟ چقدر می تواند زایمان های زودرس را عقب تر بیندازد؟. چقدر می تواند هوای سالم را برای نفس كشیدن به كسانی كه مشكلات قلبی ، تنفسی و... دارند، بدهد. خبرخوشحال كننده ای وجود ندارد. كارشناسان بارها گفته اند تاثیر آنچنانی ندارد. شاید تنها مرگی كه درانتظار یك بیمار قلبی است را یك روز به عقب بیندازد. مرگی كه اگر هوای پاك وجود داشت شاید تا سال های سال عقب می افتاد. اما امروز دیگر از آن هوای پاك خبری نیست. «محسن جباری» مدیركل هواشناسی تهران دیروز از قطع بارش ها در پایتخت خبر داده بود تا پایداری جوی دوباره شهر را در سكوتی سنگین ببرد. البته به گفته جباری با توجه به كاهش غلظت آلاینده‌ها در چند روز گذشته پیش‌بینی می‌كنیم كه مشكلی به لحاظ آلودگی هوا در تهران به‌رغم افزایش غلظت آلاینده‌ها ایجاد نشود.

تهران در آستانه شرایط «ناسالم»

باران خیابان های تهران را خیس كرد و حال وهوای شهر را اندكی تغییر داد. اما همین باران هم از پس آلودگی ها به طور كامل، حتی در همان روز هم برنیامد. بر اساس اطلاعات رسیده از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای شهر تهران دیروز از میزان غلظت تمامی آلاینده‌ها به غیراز آلاینده اوزون نسبت به روزهای گذشته كاسته شد. به این ترتیب میانگین غلظت تمامی آلاینده‌ها به غیر از ایستگاه‌های پارك رازی، پارك قائم، شهرداری منطقه15 و فرمانداری شهر ری به لحاظ آلاینده ذرات معلق كمتر از دو و نیم میكرون در سایر ایستگاه‌ها در حد مجاز بوده و شاخص كیفیت هوا در شرایط «سالم» قرارداشت. اما شهروندان همه مناطق شهر به همین اندازه هم خوش شانس نبودند. از جمله منطقه 10 كه به لحاظ آلاینده دی اكسید نیتروژن در شرایط «بسیار ناسالم» قرار داشت و باران هم دردی از آن را دوا نكرد. كارشناسان مركز هماهنگی اطلاع‌رسانی آلودگی هوای تهران هم آب پاكی را روی دست همگان می ریزند و چهارشنبه‌ای را به تصویر می كشند كه هوای تهران در شرایط «ناسالم» برای گروه‌های حساس قرار گیرد. تا دوباره بی‌دفاع‌ترین جمعیت شهر، یعنی كودكان در معرض خطر قرار بگیرند. تا شرایط آنقدر دردناك شود تا كودكان شهر كه هنوز به دنیا نیامده اند هم هزینه های آلودگی ها و عدم رعایت قوانین توسط دستگاه های مختلف را بدهند. كودكانی كه به گفته «سهیلا عارفی» متخصص زنان و زایمان، آلودگی هوا فقط بر روی تنفس، قلب و ریه آنها اثر سوء ندارد بلکه اثرات مخرب غیرمحسوس دیگری هم دارد که یکی از آنها به دنیا آمدن نوزادانی با وزن کمتر و یا نارس است.

به گفته او اگر گازهای CO2 ، مونواکسید کربن یا آلاینده‌های مثل سرب در هوا زیاد باشد بر تکامل جنین تاثیر می‌گذارد و اکسیژن‌رسانی به جنین مختل می‌شود.

البته پیامدهایی كه از نگاه مسئولان دور مانده و حتی برخی از مسئولان سعی در تكذیب آنها دارند به همین موارد ختم نمی شود. به گفته عارفی از طرفی آلودگی اثر سوئی روی رشد جنین می‌گذارد و جنین نارس و ریز‌تر می‌شود. از طرفی هر چه هفته بارداری مادر بالا می‌رود و حجم ریه کوچک‌تر و کارکرد آن بیشتر می‌شود، مادر به تغییرات آلودگی هوا حساس‌تر می‌شود. عارفی می‌گوید:«در نتیجه تغییرات آب و هوا در ظرفیت تنفسی مادر بیشتر دیده می‌شود و امکان بروز مشکلات تنفسی بیشتر است و امکان اکسیژن‌رسانی به مادر و جنین کم می‌شود.» همچنین متخصصان زنان وزایمان می گویند:« از نظر علمی اگر میزان آلاینده‌ها بیش از حد مجاز باشد بر سقط جنین به خصوص در ماه‌های ابتدایی موثر خواهد بود.»

عارفی با اشاره به اینکه اگر مادر بیماری قلبی تنفسی داشته باشد آلودگی هوا اثر مضاعف بر او می گذارد، می‌گوید:«بنابراین توصیه می‌کنیم مادران باردار در روزهایی که هوا آلوده است حتی‌المقدور از خانه خارج نشوند و در صورت امکان از دستگاه‌های تصفیه هوا در منزل استفاده کنند تا از میزان آلودگی هوا بکاهد.»

تكذیب‌ها در راه است

این درحالی است كه هیچ یك از مسئولان حاضر به پذیرفتن پیامدهای ناخوشایند كه به دلیل تولید سوخت وخودروی ناقص و نپرداختن حق شهر برای گسترش حمل ونقل به‌وجود می آید، نیست. در نهایت هم سازمان محیط‌زیست كه خود باید مدعی كم كاری و عدم رعایت قانون شود می گوید كه هیچ كس نمی تواند بگوید كه آلودگی ها به مرگ افراد منجر می شوند. البته آنها قبول دارند كه آلودگی‌ها علت ثانویه مرگ افرادی كه مشكلات تنفسی وقلبی دارند، هستند. اما ظاهرا این علت ثانویه قابل پیگیری نیست و نمی تواند هیچ كس را بازخواست كند. هیچ كس هم پاسخ این سوال را نمی دهد كه وقتی بدون این علت ثانویه بیمار می تواند تا سال های سال زندگی كند و به مرگ طبیعی بمیرد چطور می شود تاثیر آن را در مرگ ها نادیده گرفت. حال هم كه محققان می‌گویند علاوه بر اینكه آلودگی هوا تهران به عنوان یك علت ثانویه در حال گلچین كردن سالانه چهارهزار نفر در تهران و فرستادن آنها به گورستان سرد بهشت زهرا است. از سوی دیگر نوك پیكان بی رحمی خود را به سمت كودكانی بی‌گناه گرفته كه قرار است به جرم قانون گریزی، ناقص به دنیا بیایند یا تا آخر عمر با مشكلات تنفسی درگیر باشند. البته اگر آلودگی هوا به عنوان علت ثانویه خیلی زود پرونده زندگی پر از درد آنها نبندد. همچنین قابل پیش بینی است كه مسئولان به زودی تاثیر آلودگی ها روی نوزادان نارس و زودرس راتكذیب خواهند كرد .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha