سلامت نیوز : مدیر گروه روانپزشکی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی گفت: با توجه به نبود فضای کافی برای جست و خیز کودکان در آپارتمان، کودکی که نتواند انرژی نهفته خود را با بازی و ورزش آزاد کند دچار بی‌قراری، رفتارهای تخریبی و پرخاشگرانه می‌شود.
 
فربد فدایی در گفت‌وگو با فارس، آپارتمان‌نشینی و جلوگیری از جنب‌وجوش کودکان در فضای آپارتمان‌های کوچک را معضل شهرنشینی دانست و گفت: اصولاً یکی از نیازهای همه انسان‌ها به ویژه کودکان و نوجوانان بازی‌، کنجکاوی، رفع ملال و یکنواختی با تحرک بدنی است.

وی افزود: کودکان در دوران شیرخوارگی تا مدرسه به وسیله بازی و جست و خیز توانایی‌های حسی و ادراکی خود را مانند حس تعادل، دیدن و شنیدن و آزمودن اندام‌های خود به وسیله بازی‌هایی مانند بالا رفتن از بلندی، قایم باشک، گرگم به هوا و وسطی تقویت می‌کنند.

مدیر گروه روانپزشکی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تصریح کرد: نبود فضای کافی در محل زندگی برای جست و خیز کودکان باید رفع شود و قابلیت‌های کودکان باید به فعلیت درآید و آنها نباید از بروز ظرفیت‌های حرکتی، حسی و ادراکی خود محروم بمانند.

وی تأکید کرد: عدم تحرک کودکان علاوه بر اینکه موجب مخاطرات زیست‌شناسی و ضعف عضلانی و قوای ادراکی کودک می‌شود، باعث خمودگی، احساس خشم و پرخاشگری به صورت جبرانی می‌شود. کودکی که نتواند انرژی نهفته خود را با بازی و ورزش آزاد کند دچار بی‌قراری، رفتارهای تخریبی و پرخاشگرانه در منزل و نافرمان برداری نسبت به افراد می‌شود.

مدیرگروه روانپزشکی دانشکده بهزسیتی بیان داشت: بچه‌ها باید توانایی و بینایی خود را با بازی‌هایی مانند توپ‌بازی که باعث تقویت بینایی و قدرت جست و خیز آنها می‌شود تقویت کند؛ همچنین بازی‌هایی که در آن جست و خیز فراوان است باعث می‌شود به استخوان‌ها فشار کافی وارد شده و از پوکی استخوان در دوران سالمندی این افراد پیشگیری شود.

وی راه‌حل این مشکل را با توجه به وسعت کشورمان ساخت و ساز‌هایی با جنبه افقی عنوان کرد و اظهار امیدواری کرد، ساخت و ساز در کشورمان از الگویی‌هایی مانند کشور ژاپن که فرهنگ آپارتمان‌نشینی در آن رایج است پیروی نکند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha