سلامت نیوز : رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر از دستگاه های متولی و مسوول در امر مدیریت بحران شهر تهران درخواست كرد به منظور هماهنگی بیشتر سازمان های امدادرسان در وقوع زلزله احتمالی شهر تهران طرح پیش بینی بدترین حالت ممكن وقوع این رخداد طبیعی را باقید فوریت تهیه و تدوین كنند.

 
محمود مظفر در گفت و گو با ایرنا با اشاره به این كه شهر تهران در معرض وقوع زلزله احتمالی قرار دارد، از مطالعه و بررسی این موضوع به عنوان یكی از اولویت های كلیدی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر نام برد.

وی افزود: بررسی آثار اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و امنیتی كه زلزله احتمالی می تواند در شهر تهران بر جای بگذارد از اهمیت بالایی برخوردار است.

مظفر گفت: هدف از انجام این مطالعات در بدنه علمی و عملیاتی سازمان این است كه بدانیم چه تهدیداتی در شهر تهران پیش رو داریم و باید چه اقداماتی در راستای آموزش، پیشگیری، مقابله و انجام عملیات های موفق امداد و نجات انجام دهیم.

این مقام مسوول در سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر ادامه داد: پیش تر مطالعاتی در خصوص شهر تهران در حوزه های مدیریت بحران با نگاه به حوادث طبیعی و حوزه پدافند غیرعامل صورت گرفته كه برای مدیریت بحران در كلان شهر تهران ناكافی است.

مظفر با تاكید بر اینكه هنوز ارزیابی از میزان خطرپذیری شهر تهران در مقابل زلزله نداریم افزود: با وجود تعداد گسل هایی كه در تهران وجود دارد هنوز نمی دانیم كه هر كدام از این گسل ها چه میزان آسیب پذیری ایجاد خواهند كرد.

رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با اشاره به مطالعات ناقصی كه پیش تر از سوی مركز تحقیقاتی كشور ژاپن ( جایكا ) در خصوص شهر تهران صورت گرفته است، گفت: بررسی ها نشان می دهد كه این مطالعات بسیار ضعیف و ناقص بوده و نیازمند بررسی و پیگیری مجدد سازمان های امدادرسان و مدیریت بحران در شهر تهران دارد.

وی گفت: در برخی از موارد دستگاه های متولی درامرمدیریت بحران حوادث و سوانح بزرگ، اطلاعات كافی در مورد اندازه، وسعت و پیامدهای احتمالی مخاطره احتمالی ندارند كه در این شرایط باید مبنا را بر بدترین سناریو و یا حالت ممكن وقوع آن حادثه با تهیه و تدوین برنامه مقابله و پیش بینی قرار دهند.

رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر گفت: از جمله دلایلی كه می توان برای تدوین طرح پیش بینی بدترین حالت ممكن زلزله احتمالی شهرتهران به آن استناد كرد وجود مخاطرات ثانویه و ثالثیه پس از وقوع حادثه و افزایش آسیب پذیری جوامع انسانی از مخاطرات - به دلیل وابستگی متقابل زیرساخت ها و فعالیت ها - اشاره كرد.

مظفرافزود: طرح پیش بینی بدترین حالت ممكن زلزله ها و حوادث طبیعی، غیرطبیعی و انسان ساخت طبق تعریف استانداردهای بین المللی مدیریت بحران و سوانح شامل وضعیتی می شود كه در آن امكان اتفاق همه چیز می رود.

وی به زلزله و سونامی برخی از كشور شرق آسیا از جمله سونامی ژاپن اشاره كرد و افزود:این بحران ها برای ما درس های زیادی می آموزد كه یكی از مهم ترین این درس ها، لزوم توجه به تدوین طرح پیش بینی بدترین حالت ممكن وقوع زلزله احتمالی در تهران است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha