چهارشنبه ۷ دی ۱۳۹۰ - ۱۲:۴۲
کد خبر: 39117
سلامت نیوز : رئیس مرکز تحقیقات پزشکی هسته‌ای گفت: «امروزه بیماران مبتلا به سرطان را نمی‌توان بدون راهنماهای بالینی دنیا تحت درمان قرار داد. بدون وجود دستگاه پت‌،گاه بیمارانی که نباید شیمی درمانی شوند تحت شیمی درمانی قرار می‌گیرند و‌گاه بیمارانی که به این روش درمانی نیاز دارند درمان نمی‌شوند.»

دکتر سیدرسول زکوی، رئیس مرکز تحقیقات پزشکی هسته‌ای مشهد در گفت‌و‌گو با سینانیوز عنوان کرد: «پزشکی هسته‌ای در زمینه تشخیص بیماری با استفاده از تصویربرداری یا آزمایشات رادیو اکتیو و همچنین درمان بیماری کاربرد دارد.»

وی ادامه داد: «در درمان بیماری‌ها، سلول‌های سرطانی را تحت تابش امواج رادیو اکتیو قرار می‌دهند و این باعث کم شدن فعالیت آن‌ها می‌شود.»

این دانشیار علوم پزشکی دانشگاه مشهد درباره پیشینه پزشکی هسته‌ای در ایران اظهار کرد: «پزشکی هسته‌ای در تاریخ رشته‌های مختلف از پیشرو‌ترین رشته‌ها بوده است. در سال ۱۳۵۵ «انجمن پزشکی هسته‌ای ایران» تشکیل می‌شود که این نشان دهنده اینست که متخصصین از قبل از پیروزی انقلاب در این زمینه فعالیت می‌کردند.»
دکتر زکوی در رابطه با جایگاه ایران در عرصه پزشکی هسته‌ای اذعان کرد: «علیرغم تربیت نیروهای متخصص متاسفانه در منطقه جایگاه خوبی نداریم و از نظر تجهیزات پزشکی از سایر کشور‌ها عقب‌تر مانده‌ایم.»

وی ادامه داد: «بعد از کشور ترکیه، ایران قوی‌ترین متخصصان را دارد اما از نظر تجهیزات عقب مانده‌ترین کشور منطقه هستیم.»

این متخصص پزشکی هسته‌ای ابراز کرد: «تجهیزات پزشکی هسته‌ای گران قیمت هستند که باید توسط دولت خریداری شود و یا به بخش خصوصی اجازه واردات داده شود. اما هنوز در دانشگاه‌های مادر هم فاقد بعضی از دستگاه‌ها هستیم.»

دکتر زکوی با اشاره به اینکه ایران دستگاه پت ندارد، عنوان کرد: «اگر با حمایت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی این دستگاه‌ها خریداری شود تاثیرات بسیاری در عرصه تشخیص و درمان خواهیم داشت.»

وی با بیان اینکه در بسیاری موارد شواهدی از مفید بودن شیمی درمانی‌ها نداریم، عنوان کرد: «بعد از شیمی درمانی منتظر می‌شویم تا از علائم بیمار به مفید بودن یا مضر بودن پی ببریم. اما در هیچ جای دنیا به این شکل نیست.»

رئیس مرکز تحقیقات پزشکی هسته‌ای مشهد گفت: «باید حداقل برای دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و دانشگاه علوم پزشکی مشهد که دانشگاه‌های مادر و متولی امر آموزش متخصص در زمینه پزشکی هسته‌ای از این دستگاه‌ها داشته باشند.»
دکتر زکوی در پایان خاطرنشان کرد: «عدم استفاده از تکنولوژی‌های جدید هزینه‌های زیادی به جامعه وارد می‌کند. امروزه بیماران مبتلا به سرطان را نمی‌توان بدون راهنماهای بالینی دنیا تحت درمان قرار داد. بدون وجود دستگاه پت‌، گاه بیمارانی که نباید شیمی درمانی شوند تحت شیمی درمانی قرار می‌گیرند و‌گاه بیمارانی که به این روش درمانی نیاز دارند، درمان نمی‌شوند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha