چهارشنبه ۷ دی ۱۳۹۰ - ۱۲:۴۴
کد خبر: 39119
سلامت نیوز : بیماری‌های قلب و عروق، نخستین علت مرگ در اغلب کشور‌ها از جمله ایران است. آلودگی هوا هم چهارمین عامل مرگ و میر در جهان است. آلودگی هوا را از عوامل خطر غیر قابل کنترل در ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی می​دانند در حالی که می‌توان با کنترل قند و چربی خون، افزایش فعالیت فیزیکی و مصرف غذای سالم مانع از بروز و پیدایش بیماری‌های قلب و عروق شد؛ هرچند که از استنشاق هوای آلوده گریزی نیست.

به گزارش سینانیوز، آلودگی هوا از دو جنبه برای قلب حائز اهمیت است. از سویی باعث بروز حملات قلبی در افراد مبتلا به مشکلات قلب و عروق شده و از سوی دیگر باعث پیدایش عوارض قلبی در افراد سالم از جمله ایجاد تصلب شرایین و تسریع روند این عارضه می​شود.
آلودگی هوا بر سیستم عروقی وگردش خون تاثیر نامطلوبی گذاشته و از طرفی حمله‌های قلبی نیز با آلودگی هوا ارتباط دارد. آلودگی هوا سبب غلیظ شدن خون و بالارفتن احتمال تشکیل لخته و آسیب به سرخرگ‌ها و تصلب شرائین می‌شود.
حساسیت افراد نسبت به آلودگی هوا یکسان نیست. افراد مبتلا به بیماری​های ریوی، سالخوردگانی که از بیماری​های قلبی و ریوی رنج می‌برند و همچنین کودکان بیشتر از سایر گروه​ها تحت تاثیر آلاینده‌ها هستند. طبق برآوردهای موجود هر ساله میلیون‌ها تن از گاز‌ها و ذرات مضر وارد هوا می‌شوند و در عین حال برخی از این آلاینده‌ها به هنگام استنشاق وارد ریه‌ها می‌شوند.
به طور طبیعی چهار حفره قلب (دو دهلیز و دو بطن)، به طور هماهنگ منقبض می‌شود. ایمپالس الکتریکی، سیگنالی به قلب ارسال می‌کند تا قلب به صورت هماهنگ منقبض شود. این ایمپالس در واقع باتری طبیعی بدن محسوب می‌شود.
دکتر حسن رادمهر جراح قلب در گفت‌و‌گو با سینانیوز عنوان کرد: «آلودگی‌های هوا سبب کم شدن اکسیژن و در نتیجه فشار بر قلب می‌شود. آلودگی در دراز مدت باعث بیماری‌های ریوی و در نتیجه تاثیر مضر بر قلب می‌شود.»
وی ادامه داد: «دود سیگار، آلودگی حاصل از خودروها و موتور سیکلت‌ها، گرد و غبار و... همه سبب تشدید بیماری‌های قلبی و همچنین بروز بیماری‌های قلبی می‌شوند. آلودگی هوا در وهله اول ریه و شش​های انسان را گرفتار می‌کند و همین امر باعث می‌شود تا اکسیژن رسانی به قلب با سختی انجام شود و در ‌‌نهایت به قلب فشار وارد می​شود.»
دکتر رادمهر گفت: «بیماران قلبی باید حتی الامکان در هوای آلوده از منزل خارج نشوند و در صورتی​که مجبورند به بیرون تردد کنند حتما از ماسک که در جلوگیری از ورود ذرات آلودگی به بدن بی‌تاثیر نیست، استفاده کنند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha