سلامت نیوز : چند ماهی از تهدید به استعفای احمد مسجدجامعی از سمت ریاست شورایاری‌های محله نمی‌گذرد كه بار دیگر دیركرد در پرداخت بودجه شورایاری‌ها به دلیل اجرایی نشدن مصوبات شورا موجب شد، این عضو كمیسیون فرهنگی شورا در تذكری این وقفه را نشانه بی‌احترامی به این نهاد‌ها اعلام كند. احمد مسجدجامعی روز گذشته در دویستمین جلسه علنی شورای شهر با اشاره به اینكه در دهمین ماه از سال قرار داریم و هنوز یك ریال از بودجه شورایاری‌ها پرداخت نشده است، گفت: «براساس مصوبه‌های پیشین قرار بود، دو میلیارد تومان به شورایاری‌ها پرداخت شود كه تا این لحظه این موضوع محقق نشده است.

به نوشته روزنامه شرق این درحالی است كه شورایاری‌ها نقش نهادهای نظارتی و سوال‌كننده ما در محلات هستند و ما با وجود چنین نهاد‌هایی می‌توانیم از اخبار مختلف در شهر باخبر شویم.»«نهادهای اجرایی ملزم به پاسخگویی در این زمینه هستند كه باید زودتر به این مساله رسیدگی كند.»

این موضوع مورد اشاره مسجدجامعی در صحن علنی شورای شهر بود. به گفته او شورایاری‌ها نهادهایی هستند كه در یك سال و نیم گذشته هیچ جایگاهی نداشتند و امروز ما با كمك این بازوهای اجرایی است كه بسیاری از مسایل درباره شورایاری‌ها باخبر شویم. اینها یك حق مشتركی دارند و ما در رعایت نكردن این حقوق به آنها بی‌احترامی می‌كنیم.»

این عضو شورا معتقد است بودجه كلی شورایاری‌ها چند ماه پیش در فرمانداری تصویب شده و ما نیازی به مطرح كردن این موضوع در صحن شورا نداشتیم. اما با نظر دوستان و مطرح كردن این موضوع در شورا به طولانی شدن این پروسه منجر شده است.

تهدیدی هم متوجه شورایاری‌ها هست و مسجدجامعی با اشاره به این موضوع می‌گوید: «با توجه به پرداخت نشدن همین بودجه اندك این امكان همیشه وجود دارد كه شورایاری‌ها برای منابع درآمدی خود به راه‌های دیگری متوسل شوند و این اصلا درست نیست كه حرمت این افراد را زیرپا بگذاریم. این موضوع بی‌احترامی كامل به آنهاست.»او به روزهایی اشاره می‌كند كه شورایاری‌ها در فرصت اندك حضورشان در صحن علنی گلایه‌های تحقیر‌آمیز خود را از عدم دریافت بودجه‌هایشان مطرح می‌كنند: «ضعف در اجرا وجود دارد، چراكه عزم به اجرای این مصوبه وجود دارد و امیدواریم كه به زودی این بودجه پرداخت شود.»

به گفته او برای حل این معضل تا امروز می‌شد به پرداخت تنخواه نیز توسل جست، اما همین كار هم انجام نشد. در ادامه این اعتراضات علیرضا دبیر، عضو هیات‌رییسه هم به گلایه شورایاری‌های منطقه 20، 15 و 8 اشاره كرد. اما چمران اعلام كرد این مصوبه تصویب شده ولی فرصت ابلاغ پیدا نكرده است.

رفع همه معضلات مترو از محوطه تئاتر شهر
نوید دیگر نایب‌رییس شورا به هنرمندان معترضی كه از خدشه‌دار شدن منظر محوطه تئاتر شهر نگران بودند، جمع شدن اسكلت‌های هواكش مترو بود. «دیگر احداث هواساز مترو نداریم. درباره محدوده‌ای كه به عنوان كارگاه مترو در محوطه تئاتر شهر وجود دارد هم دستور داده شده كه تا پایان سال جمع‌آوری شوند.»به گفته دانشجو خروج هواكش مترو برای مدیریت مترو صدها میلیون هزینه بر می‌دارد، اما بنا بر دستور شهردار و اهمیتی كه مدیران شهر برای جامعه هنری قایل هستند این تصمیم نهایی شده است. همچنین لایحه ساماندهی صنایع صنوف و مشاغل شهر تهران در این جلسه بررسی شد كه به دلیل كمبود وقت و تعدد موضوعات مطرح شده رای‌گیری درخصوص آن به هفته آینده موكول شد. بررسی لایحه تعیین بهای خدمات قابل عرضه در سازمان بهشت زهرا(س) به دلیل عدم طرح در كمیسیون عمران و كمیسیون فرهنگی اجتماعی به سه جلسه دیگر شورا موكول شد. این مصوبه با اعتراض برخی اعضا مواجه شد چرا كه براساس تصمیمات جدید قرار است به عنوان لایحه كفن و دفن هنرمندان، نام‌آوران، ورزشكاران و مداحان حداكثر تا 50درصد تخفیف بر آنها اعمال شود.

تصمیمات اتاق توافقات
ارایه پیشنهاد راه‌اندازی پایگاه اشتراك‌گذاری نشانی‌ها برای تمامی سازمان‌های دولتی و كدینگ معابر دستور جلسه دیگر شورا بود؛ پیشنهادی كه به اعتقاد رسول خادم براساس توافقات اتاق فكر مدیران كارآیی خواهد داشت. او گفت اگر با انگیزه توسعه به ارایه خدمات شهری نگاه می‌كنیم باید شیوه‌های توسعه‌ای به كار بگیریم و شیوه‌هایی ارایه كنیم كه علتش ریشه‌ای‌تر باشد. «اما چیزی كه امروز شاهدش هستیم تصمیماتی است كه از اتاق توافقات بیرون می‌آید.»در این جلسه همچنین طرح یك‌فوریت بودجه شورای اسلامی شهر تهران در سال 91 به تصویب رسید. در پایان این جلسه معصومه ابتكار با هشدار نسبت به شناسایی نقاط حادثه‌خیز در خیابان‌های شهر گفت: آمار تصادفات عابران پیاده بسیار بالاست و ضرورت برنامه‌ریزی در این حوزه را یادآوری می‌كند.

نگرانی از آلودگی‌های آلاینده‌های صنعتی وجود ندارد
درحالی‌كه در فهرست متهمان آلودگی هوای تهران آلاینده‌های صنعتی یكی از عوامل مهم به شمار می‌روند و بر پایه آمارهایی بیش از 800 هزار واحد صنعتی در تهران مستقر است اما مدیرعامل شركت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران نگران شدت آلودگی هوای تهران ناشی از صنایع مستقر در تهران نیست. كمال علیپور در گفت‌وگو با شرق می‌گوید تا الان بیش از 80درصد آلاینده‌های صنعتی كه مربوط به حیطه كاری ما بودند، به بیرون شهر انتقال داده شده است و برخی از آلاینده‌ها هستند كه خارج شدن‌شان از شهر در حیطه وظیفه وزارت صنایع است و آنها هستند كه باید برای آنها مكان تعیین كنند. به گفته او البته رای را ما صادر می‌كنیم و برای همه آنها رای صادر شده است اما پیگیری‌ها با دولت است. «مثلا یكی از این موارد یك كارخانه داروسازی است كه حكم رای گرفته‌اند و باید از شهر خارج شود اما دولت و شورای تامین استان تا سال 94 برای آنها وقت تعیین كرده‌اند و به نظر می‌رسد برخی از این پرونده‌ها از موضوعات امنیتی شهر تهران محسوب می‌شود.»در چنین شرایطی هم علیپور معتقد است در ارتباط با صنایع آلاینده‌ها نگرانی وجود ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha