سلامت نیوز: ظروف یک‌بار مصرف از جنس پلی‌استایرن توانایی تحمل دمای بالاتر از 65 درجه را ندارند و در دماهای بالاتر احتمال سرطان‌‌زایی آن‌ها افزایش می‌یابد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، موسی‌ ظهیری نژاد كارشناس نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اهواز اظهار داشت: هنگام توزیع و پخش غذای نذری به‌ ویژه در ماه‌های رمضان، محرم و صفر، آبمیوه و بستنی ‌فروشی‌ها، ساندویچ فروشی‌ها، رستوران‌ها و حتی اداره ها و دانشگاه‌ها نیز به ‌وفور از این ظروف استفاده می‌كنند، این در حالى است كه اغلب مردم ازخطرات و موارد استفاده هر كدام از این ظروف‌ آگاهی و اطلاعات لازم را ندارند و ضروری است اطلاعات مربوط به موارد مجاز استفاده و ممنوعیت‌هاى آن به صورت برچسب روى محصول درج شود.

ظهیری ادامه داد: ظروف یک بار مصرف با توجه به نوع پلی‌مری كه در آن‌ها استفاده می‌شود انواع مختلفی دارند و برای مواد غذایی مختلفی به‌کار می روند.
 
وی با بیان این‌که بیشتر ظرف‌های موجود كه مواد غذایی در آن‌ها نگهداری می‌شود، ظروف پلی‌استایرن با علامت"پی اس" هستند و ضمن دارا بودن محدودیت حرارتی، تنها دمای 65 درجه را تحمل می‌كنند، افزود: در صورتی كه غذایی با دمای بالاتر از 65 درجه سانتیگراد به مدت بیش از 15 دقیقه در این ظرف نگهداری شود، مواد شیمیایی موجود در ظرف وارد مواد غذایی شده و این مواد شیمیایی در بافت‌های بدن ذخیره و می تواندباعث ایجاد سرطان در فرد ‌شوند.
 
این مقام مسوول اظهار داشت:‌ ظروف یك‌بار مصرف ساخته شده از گرانول پلی‌پروپیلن بهترین نوع برای نگهداری مواد غذایی داغ مانند آش و حلیم ‌است و این ظروف محدودیت‌ دمایی ندارند و می‌توانند مواد غذایی با دمای 100 درجه سانتی‌گراد را هم تحمل كنند.
 
ظهیری نژاد تاکید کرد: این ظروف با علامت "پی پی" شناخته می‌شود و نسبت به ظروف پلی استایرن مقاوم‌تر بوده و شكسته هم نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه ظروفی كه با علامت " پی وی سی" شناخته می‌شود برای نگهداری هرگونه مواد غذایی خشک یاتر نباید استفاده شوند، اظهار داشت: این ظروف برای استفاده در ارتباط با مواد غذایی مورد تایید وزارت بهداشت و درمان نیست و شهروندان باید توجه داشته باشند كه ظروفی با این نشان را برای نگهداری و سرو مواد غذایی خریداری و استفاده نكنند.

ظهیری نژاد افزود: شهروندان هنگام خرید ظروف یكبار مصرف باید حتما به شماره پروانه ساخت درج شده بر روی بسته بندی، علامت كف ظرف، نام شركت سازنده، مثلثی كه در آن نوع جنس پلی‌مر نوشته شده و علامت گرید غذایی (قاشق و چنگال) که در كف ظرف مورد نظر حك حرارتی شده باشد توجه کنند

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha