سلامت نیوز: یك دندانپزشك گفت: استعمال سیگار، یكی از ریسك فاكتورهای بسیار مهم در ابتلا به سرطان دهان محسوب می‌شود و90 درصد از موارد ابتلا به این سرطان‌ از استعمال مواد دخانی مانند سیگار، قلیان، جویدن تنباكو نشات می‌گیرد.

دكتر عبدالرضا معادی در گفت وگو با ایسنا، افزود: دندانپزشكانی كه با بیماران سیگاری مواجه می‌شوند، لازم است محیط دهان خود آنان را بررسی كنند علاوه بر آن افراد سیگاری باید به سلامت محیط دهان خود اهمیت دهند.

وی تصریح كرد: سرطان دهان معمولا به صورت ضایعات پیش سرطانی در محیط دهان قابل مشاهده است و جزو سرطان‌هایی محسوب می‌شود كه اگر در مراحل اولیه تشخیص داده شود، اثر نامطلوبی بر سلامت بیمار نمی‌گذارد.

معادی درباره علایم سرطان دهان گفت: زخم‌ها یا نقاط سفید رنگی كه در محیط دهان به وجود می‌آیند و پس از دو هفته بهبود پیدا نكرده‌اند و به درمان‌های اولیه جواب نداده‌اند، ضایعات پیش سرطانی هستند. از این زخم‌ها و نقاط باید نمونه‌برداری شوند و اقدامات اولیه و صحیح برای برداشتن عامل بیماری انجام شود البته قطع استعمال دخانیات می‌تواند باعث شود كه این ضایعات به حالت طبیعی خود باز گردند و این بیماری كنترل شود.

وی با بیان اینكه متاسفانه سیگار علاوه بر مستعد كردن فرد برای ابتلا به سرطان دهان، صدمه‌های دیگری به محیط دهان وارد می كند، اظهار كرد: بوی بد دهان، تغییر رنگ دندانها، تشدید پوسیدگی ریشه، ابتلا به بیماری‌های لثه، تحلیل لثه و استخوان و تاثیر منفی برایمپلنت و درمان‌های زیبایی از عوارض مصرف سیگار است. علاوه بر آن كام افراد سیگاری سیاه رنگ است علاوه برآن رنگ لثه و موهای سطح زبان آنان تغییر می‌كند و این افراد تقریبا طعم هیچ خوردنی را حس نمی‌كنند.

این دندانپزشك اضافه كرد: فرد به علت دود ناشی از مصرف مواد دخانی دچار این عوارض می‌شود البته میزان ابتلای افراد مختلف به این عوارض، متفاوت است. به عنوان مثال شاید فردی با مصرف 2 تا 20 نخ سیگار در روز دچار این عوارض شود ولی ممكن است شخص دیگری با وجود استعمال نخ‌های بیشتر دچار تمام این علایم نشود البته این امر به معنای آن نیست كه استعمال سیگار در محیط دهان آن فرد باعث بیماری نشده است بلكه ممكن است فرد دچار بیماری‌هایی شده باشد كه قدرت تشخیص آن‌ها را ندارد.

معادی در پایان با بیان اینكه دندانپزشكان به علت ارتباط مستقیم با محیط دهان بیماران می‌توانند از مهمترین گروه‌ها در تشخیص زودهنگام سرطان دهان و افزایش انگیزه بیمار برای ترك یا كاهش مصرف دخانیات باشند، گفت: طی یكی دو سال اخیر در این زمینه اقدامات گسترده‌ای صورت گرفته است بگونه‌ای كه ایران در منطقه امرو در زمینه آموزش دندانپزشكان و تدوین پروتكل‌های مربوط به نقش دندانپزشكان در ترك سیگار رتبه اول را دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha