چهارشنبه ۷ دی ۱۳۹۰ - ۱۴:۱۷
کد خبر: 39135
سلامت نیوز: سیگار کشیدن درد کمر را بیشتر می‌کند، تشخیص بالینی برای کمردرد بسیار بهتر از MIR است و استفاده طولانی از کورتن برای کمردرد اشتباه است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، احمدرضا جمشیدی، رئیس مرکز تحقیقات روماتولوژی ایران در نخستین سمینار چند رشته‌ای کمردرد که در مجتمع درمانی امام خمینی(ره) برگزار شد، اظهار داشت: بیشترین کمردردها مربوط به کمردردهای دیسکی است و همه افراد در عمر خود به کمردرد مبتلا می‌شوند..

وی افزود: می‌توان با مداخلات ساده 95 درصد کمردردهای مکانیکی را اصلاح کرد و باید کمتر از مباحث درمانی آزمایشگاهی و MRI استفاده کرد.
 
60 نوع کمردرد داریم

عبدالرحمان رستمیان، فوق تخصص روماتولوژی نیز اظهار داشت: ما 60 نوع کمردرد داریم که برای 90 درصد این کمردردها با شرح حال می‌توان علت را تشخیص و برای درمان آن اقدام کرد.

وی با اشاره به موضوع خشکی صبحگاهی در زمینه کمردرد در افراد تصریح کرد: مسلماً تشخیص کمردردها به دلیل عوامل بسیاری که دارند زمانبر خواهد بود البته در خانم‌ها  مسئله تشخیص دیرتر صورت می‌پذیرد و مردان نیز در زمینه کمردرد به عللت ژنتیک ۳ برابر بیشتر از زنان دچار کمردردها می‌شوند.

صرف زمان برای گرفتن شرح حال بیمار بهتر از MRI است

 شفیعه موثقی متخصص درمان کمردرد اظهار داشت: 60 تا 90 درصد افراد در طول عمر خود به کمردردی با درد یک روزه یا بیشتر مبتلا می‌شوند و در ایران نیز دومین علت مراجعه به پزشکان کمردرد است.

وی با اشاره به اینکه سرمنشاء ناتوانی‌ها می‌تواند کمردرد باشد افزود: این در حالی است که ایالات متحده آمریکا سالانه بیش از 33 میلیارد دلار در زمینه کمردرد هزینه می‌کند البته می‌توان با صرف زمان برای گرفتن شرح حال بیمار بهتر کمردرد را تشخیص و درمان کرد تا از MRI استفاده شود.

موثقی با بیان اینکه برای تشخیص دردهای مکانیکی بهتر است از MRI کمتر استفاده شود، افزود: 90 درصد کمردردها به طور طبیعی بهبود می‌یابد و بهترین روش برای تشخیص و درمان در این زمینه ارتباط و آموزش به بیماران است.

در ادامه این سمینار استاد علی خلوت، فوق‌تخصص روماتولوژی نیز با اشاره به اینکه تشخیص بالینی بهتر از MRI است در ادامه سخنرانی‌ها‌ی متخصصان مواردی را برای توزیع بیشتر ارائه می‌کرد.

ورزش معادل دارو برای درمان کمردرد اثر دارد

نجفی‌زاده، عضو مرکز تحقیقات روماتولوژی بیمارستان امام خمینی(ره) با اشاره به درمان کمردردهای التهابی که به صورت تدریجی صورت می‌پذیرد اظهار داشت: در این راستا فعالیت بهتر از استراحت زیاد است و باید برای درمان بهتر کمردرد و ارتقای کیفیت زندگی افراد بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه خستگی مفرط صبحگاهی و درد خشکی کمر در یک ساعت بعد از بلند شدن از خواب باید مورد توجه قرار گیرد، افزود: اکثر بیماران در فاز نخست درمانی خود بیماری خود را انکار می‌کنند اما پزشکان باید روش آموزشی مناسبی برای آنان ارائه کنند زیرا این افراد باید سالها دارو مصرف کنند و با این نوع درمان خود را وفق دهند.

نجفی‌زاده به کنترل دردهای کمر با ورزش و ترک سیگار نیز اشاره و تصریح کرد: مسلماً سیگار درد کمر را بیشتر می‌کند و ورزش نیز می‌تواند معادل نتایج دارویی در اصلاح و قدرت‌بخشی به عضلات افراد نقش ایفا کند.

عضو مرکز تحقیقات روماتولوژی بیمارستان امام خمینی(ره) در ادامه به مباحث دارویی در حوزه درمان کمردرد نیز اشاره کرد و افزود: بر اساس مطالعات بالینی که صورت پذیرفته به هیچ وجه توصیه نمی‌شود که داروی کورتن برای درمان کمردرد به مدت طولانی استفاده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha