سلامت نیوز: یک متخصص فیزیوتراپی گفت: اگر درد و اسپاسم ستون فقرات بیش از 24 ساعت طول کشید باید نسبت به آن حساس شد و برای درمان آن اقدام کرد اما مشکلات ساختاری ستون فقرات را ورزش حل نمی‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس زهرا مصلی‌نژاد در حاشیه دوازدهمین سمینار تخصصی ستون فقرات در جمع خبرنگاران اظهار داشت: خانم‌ها به دلیل فعالیت‌های روزمره در منزل در معرض آسیب بیشتری در ناحیه ستون فقرات هستند و در عین حال به دلیل ظرافت مفاصل نسبت به مردان آسیب‌پذیرترند.

وی با اشاره به اینکه ساختار خاص لگن در زنان مستعد آسیب‌پذیری بیشتری است افزود: اگر بدن آمادگی لازم را نداشته باشد با کوچکترین ضربه‌ای دچار آسیب می‌شود چرا که قرار گرفتن در وضعیت ثابت سبب کشیدگی یک بخش و تحلیل رفتن بخش دیگری در عضلات یا مفاصل می‌شود.

مصلی‌نژاد تأکید کرد: مثلاً در جارو کردن و ظرف شستن باید روش صحیح را انتخاب کرد چرا که یک اصل مهم در ستون فقرات این است که قوس آن حفظ شود و اگر این قوس کم یا زیاد شود برای فرد مشکل ایجاد می‌کند در نتیجه باید هنگام ظرف شستن یک چارپایه زیر پا گذاشت تا سطح یک پا بالاتر از دیگری قرار گیرد.

استاد دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی به تأثیر عضلات به عنوان کمربندی برای ستون فقرات اشاره کرد و گفت: تقویت عضلات زیر ناف، عضلات کف لگن و عضلات پشت در نگه‌داشتن ستون فقرات بسیار مؤثر است.

وی افزود: همچنین در حین بارداری که وزن مادر بالا می‌رود قوس کمر نیز تغییر می‌کند که این امر می‌تواند عضلات ناحیه ستون فقرات را مختل کند.

وی افزود: زنان باید قبل از اینکه مشکلات به شکل حاد بروز کند آموزش‌های صحیح را چه در هنگام کار و چه هنگام بارداری فرا بگیرند تا نکات ریز به ناهنجاری در اسکلت بدن منجر نشود.

این متخصص فیزیوتراپی در مورد شیوع درد در ستون فقرات گفت: اگر درد و اسپاسم ستون فقرات تا 24 ساعت طول بکشد و با یک استراحت کوتاه برطرف شود امری طبیعی است ولی اگر این روند ادامه یابد باید نسبت به آن حساس شد و با درمان‌های غیر تهاجمی آن را برطرف کرد چرا که در موارد پیشرفته باید تحت نظر یک تیم و حتی درمان‌های تهاجمی قرار گیرد.

مصلی‌نژاد با اشاره به اینکه مشکلات ساختاری در ستون فقرات با ورزش حل نمی‌شود افزود: اگر در ستون فقرات مشکلی وجود داشته باشد هر چقدر هم که ورزش کنیم این مشکل برطرف نمی‌شود و مانند بنای کجی می‌ماند که هر چه روی آن آجر بچینند باز هم کج است پس ابتدا باید با فیزیوتراپی ساختار بدن را اصلاح کرد و سپس به ورزش روی آورد.

وی گفت: حتی در برخی مواقع سردردهایی که در ناحیه چشم و به صورت ضربانی رخ می‌دهد و فرد گمان می‌کند که سردرد میگرنی است ناشی از مشکل در ستون فقرات است که به شکل سردرد بروز می‌کند پس باید قبل از اینکه یک گرفتگی عضلانی به مشکل عمده تبدیل شود باید آن را با فیزیوتراپی برطرف کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha