چهارشنبه ۷ دی ۱۳۹۰ - ۱۴:۵۲
کد خبر: 39148
سلامت نیوز : مشكات با بیان اینكه سازمان دامپزشكی كشور متصدی كنترل قاچاق دام به كشور نیست، اظهار كرد: محافظت از مرزها برای جلوگیری از ورود دام قاچاق برعهده سازمان دامپزشكی نیست.
معاون سازمان دامپزشكی اعلام كرد: عدم رعایت اصول بهداشتی قرنطینه‌ای موجب بروز بیماری مشمشه در ببرهای وارداتی سیبری شد.

به گزارش ایسنا، محسن مشكات گفت: ببرهای وارداتی سیبری در باغ وحش كه زیستگاه انواع حیوانات وحشی است و می‌تواند حامل بیماری‌هایی از جمله بیماری مشمشه باشند و در شرایط غیرقرنطینه‌ای نگهداری شده‌اند.

وی تصریح كرد: بنابراین امكان بروز هر نوع بیماری در ببرهای وارداتی سیبری وجود دارد و امری غیر قابل تصور نیست.

مشكات با بیان اینكه سازمان دامپزشكی كشور متصدی كنترل قاچاق دام به كشور نیست، اظهار كرد: محافظت از مرزها برای جلوگیری از ورود دام قاچاق برعهده سازمان دامپزشكی نیست.

وی درباره تشخیص شیوع و بروز بیماری ادامه داد: بررسی های همه جانبه و تحقیق و آزمایش توسط متخصصان فن در تمام زمینه‌هایی كه امكان بروز و شیوع بیماری وجود داشته صورت گرفته است.

معاون سازمان دامپزشكی درباره ورود قاچاق برخی چهارپایان (الاغ) از عراق و احتمال ابتلا آنها به مشمشه، گفت: در زمان شیوع بیماری باید تمام جوانب بروز و شیوع بیماری بررسی و اظهار نظر علمی صورت گیرد و چنانچه تحقیقات مستدلی برآلودگی الاغ های مورد قاچاق موجود است باید به این سازمان اعلام شود.

مشكات افزود: در مدت زمان بروز بیماری، آزمایش‌های لازم از الاغ‌های مورد مصرف حیوانات باغ وحش صورت گرفته است و تاكنون هیچ موردی از بیماری مشمشه در این قبیل الاغ‌ها مشاهده نشده است.

وی خاطرنشان كرد: الاغ به بیماری مشمشه بسیار حساس است و در صورت بروز این بیماری حیوان سریع تلف می‌شود، بنابراین امكان حمل و نقل و كشتار حیوان مبتلا به این بیماری وجود ندارد.

معاون سازمان دامپزشكی تاكید كرد: به طور حتم در تغذیه حیوانات باغ وحش از الاغ مرده استفاده نمی‌شود و چنین مواردی نیز در بررسی‌ها و آزمایش‌ها مشاهده نشده است.

وی گفت: برای كنترل بیماری مشمشه آزمایش‌های لازم بر روی تك سمی‌هایی همچون اسب و قاطر انجام می شود و معاینه بالینی بر سلامت الاغ‌ها نیز كفایت دارد.

مشكات تاكید كرد: مدیریت باغ وحش باید برای ورود الاغ‌های خریداری شده كه به مصرف حیوانات باغ وحش می‌رسد از سازمان دامپزشكی كشور مجوز بهداشتی دریافت كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha