چهارشنبه ۷ دی ۱۳۹۰ - ۱۴:۵۷
کد خبر: 39150

آپنه خواب هنگامی رخ می دهد که در طول شب، گهگاه تنفس فرد متوقف می شود. هر وقفه تنفسی باعث مختل شدن خواب برای یک لحظه می شود. چون آپنه در خواب اتفاق می افتد، از آن آگاه نمی شوید. پس با وجود 8 ساعت خواب، هنوز کمبود خواب دارید.

سلامت نیوز :آپنه خواب هنگامی رخ می دهد که در طول شب، گهگاه تنفس فرد متوقف می شود. هر وقفه تنفسی باعث مختل شدن خواب برای یک لحظه می شود. چون آپنه در خواب اتفاق می افتد، از آن آگاه نمی شوید. پس با وجود 8 ساعت خواب، هنوز کمبود خواب دارید.

تبیان نوشت: کم خونی یکی از علل اساسی خستگی در زنان می باشد. هنگامی که بدن به اندازه کافی گلبول های قرمز خون برای حمل اکسیژن به بافت ها را نداشته باشد، کم خونی عارض می شود.

1- نخوابیدن به میزان کافی

یکی از شایع‌ترین علل خستگی، خوابیدن به میزان کم می باشد. افرادی که شب ها دیر می خوابند و فردا هم مجبورند صبح زود از خواب بیدار شوند، همیشه احساس خستگی می کنند و انرژی کافی را برای انجام کارهای روزمره خود ندارند.

راه حل:
هر شب 6 تا 8 ساعت بخوابید.
در اتاق خوابتان لپ تاپ، موبایل و تلویزیون نگذارید تا تداخلی در خواب شما ایجاد نکنند.
سعی کنید هر شب سر یک ساعت مشخص بخوابید و سر یک ساعت معین از خواب بیدار شوید.
 
2- آپنه خواب
برخی از مردم فکر می کنند که به اندازه کافی خوابیده اند، اما دائما خسته اند، می دانید چرا؟
آپنه خواب هنگامی رخ می دهد که در طول شب، گهگاه تنفس فرد متوقف می شود. هر وقفه تنفسی باعث مختل شدن خواب برای یک لحظه می شود. چون آپنه در خواب اتفاق می افتد، از آن آگاه نمی شوید. پس با وجود 8 ساعت خواب، هنوز کمبود خواب دارید.

راه حل:
اگر اضافه وزن دارید، وزن خود را کم کنید.
سیگار کشیدن و نوشیدن مشروبات الکلی را متوقف کنید.
موقعیت خواب خود را بررسی کنید و طوری بخوابید که مجرای تنفسی تان باز باشد.
 
3- انرژی نداشتن

کم خوری نیز یکی از دلایل بروز خستگی می باشد، اما خوردن موادغذایی بی فایده نیز مشکل را بزرگتر می کند.
اگر شما روز خود را با خوردن شیرینی آغاز می کنید، قند خون شما به سرعت بالا رفته و به سرعت پایین می آید و موجب تنبلی و خستگی می شود.

راه حل:
همیشه صبحانه را خوب بخورید و از غذاهای سالم استفاده کنید. صبحانه شما باید شامل: پروتئین، کربوهیدرات پیچیده باشد؛ مانند تخم مرغ و نان سبوس دار. این مواد موجب پایداری انرژی شما می شود.
 
4- افسردگی

خستگی، سردرد و کاهش اشتها از جمله علائم شایع در افسردگی می باشند.
اگر بیشتر از چند هفته، احساس خستگی و خمودگی کردید، به پزشک مراجعه کنید.

راه حل:
افسردگی به خوبی با مشاوره روانشناسی و یا دارو درمانی برطرف می شود.
 
5- کم خونی
کم خونی یکی از علل اساسی خستگی در زنان می باشد. هنگامی که بدن به اندازه کافی گلبول های قرمز خون برای حمل اکسیژن به بافت ها را نداشته باشد، کم خونی عارض می شود.
کم خونی توسط آزمایش خون تشخیص داده می شود.

راه حل:
درمان کم خونی بستگی به علت آن دارد. اگر کمبود آهن وجود دارد، با مصرف مکمل آهن و منابع غذایی آهن دار می توان این کمبود را جبران کرد. منابع غذایی آهن دار عبارتند از: گوشت ها، جگر، لوبیا و غذاهایی که با آهن غنی شده اند.
 
6- مشکل تیروئید
تیروئید غده کوچکی در گردن می باشد. این غده، متابولیسم و سوخت و ساز بدن را کنترل می کند.
هنگامیکه تیروئید کار خود را درست انجام ندهد و کم کار شود، خستگی و تنبلی و اضافه وزن را در پی خواهد داشت.

راه حل:
اگر آزمایش خون نشان داد که هورمون های تیروئیدتان کم است، با هورمون درمانی تحت نظر پزشک می توانید سطح هورمون های تیروئید خود را به حالت اول برگردانید.

 7- مصرف بیش از اندازه کافئین
فکر می کنید که قهوه با خستگی می جنگد؟
کافئین موجود در قهوه، یک ماده محرک است و اگر در حد متعادل مصرف شود، باعث تقویت هوشیاری و تمرکز می شود. تحقیقات نشان داده است که در برخی افراد، مصرف بیش از اندازه قهوه موجب تشدید خستگی می شود.

راه حل:
کافئین را در حد اعتدال مصرف کنید. کافئین در قهوه، چای، شکلات، نوشابه سیاه و برخی داروها یافت می شود.

8- عفونت ادراری پنهان
اگر به عفونت دستگاه ادراری مبتلا شوید، دچار سوزش و تکرر ادرار خواهید شد. اما عفونت همیشه با این علائم آشکار مشخص نمی شود. در برخی موارد، خستگی ممکن است تنها علامت باشد. با آزمایش ادرار می توان به وجود این عفونت پی برد.

راه حل:
نزد پزشک بروید. آنتی بیوتیک ها می توانند درمان کننده عفونت ادراری باشند و بعد از مدت یک هفته درمان، خستگی ناپدید می شود.

9- دیابت
در افراد مبتلا به دیابت، قند به جای آنکه به درون سلول ها برود، در جریان خون باقی می ماند. در نتیجه بدن، با وجود خوردن غذای کافی، جنبش و جوش خود را از دست می دهد و دچار خستگی می گردد.
اگر شما دائما خسته هستید، از پزشک خود بخواهید برایتان آزمایش دیابت بنویسد.

راه حل:
برای دیابت، بهترین درمان تغییر شیوه زندگی، استفاده از انسولین و داروهای کاهش دهنده قند خون است.

10- بیماری قلبی
هنگامی که در طی انجام فعالیت های روزمره مثل تمیز کردن خانه، دچار خستگی شوید، این خستگی می تواند نشان‌دهنده مشکل قلبی در شما باشد. اگر شما این مشکل را در زندگی خود دارید، سریعا به نزد پزشک بروید.

راه حل:
با تغییر شیوه زندگی، مصرف داروها و روش های درمانی دیگر می توانید بیماری قلبی را کنترل کنید و انرژی خود را بازگردانید.
 
11- عدم تحمل غذا
عدم تحمل غذا باعث احساس خواب آلودگی می شود. اگر بعد از مصرف یک غذای خاص، خستگی شما تشدید می شود، شما دارای یک عدم تحمل خفیف نسبت به آن غذا هستید.

راه حل:
در مدت زمان مشخصی، غذای خود را کم کنید و ببینید که آیا خستگی در شما از بین می رود یا نه.
همچنین می توانید با یک متخصص تغذیه راجع به غذاهایی که موجب تشدید خستگی می شوند، مشورت کنید.

12- سندرم خستگی مزمن ( CFS)
اگر بیش از 6 ماه است که خسته هستید و نمی توانید فعالیت های روزانه خود را انجام دهید، مطمئنا به سندرم خستگی مزمن مبتلا شده اید. این سندرم علائم و نشانه های مختلفی دارد، اما یکی از این علائم مهم، خستگی غیر قابل توجیه می باشد.

راه حل:
در حالی که هیچ درمانی برای این بیماران وجود ندارد، اما می توان با تغییر شیوه زندگی و یادگیری عادات خواب و شروع یک برنامه ورزشی ملایم از این بیماری در امان ماند.
 
راه حل سریع برای رفع خستگی خفیف:

اگر شما دچار خستگی خفیف هستید، بهترین درمان ورزش کردن می باشد. تحقیقات نشان داده است افراد سالمی که خسته هستند (یعنی بیماری یا مشکل پزشکی خاص ندارند)، می توانند با استفاده از برنامه ورزشی، انرژی خود را افزایش دهند.

دوچرخه سواری یا پیاده روی به مدت 20 دقیقه با سرعت ملایم، باعث افزایش انرژی می شود.
شما می توانید این کار را سه بار در هفته انجام دهید تا خستگی در شما ناپدید شود

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha