چهارشنبه ۷ دی ۱۳۹۰ - ۱۴:۵۹
کد خبر: 39153
سلامت نیوز: در تلاش برای به دست آوردن موهایی درخشان‌تر، صاف‌تر و زیباتر، آیا از اینکه کمی به موهایتان آسیب رسانده‌اید احساس گناه می‌کنید؟ دوست دارید بدانید که چطور می‌توانید این آسیب را به حداقل برسانید و همچنان ظاهر زیبایی به موهایتان ببخشید؟

رنگ موهایتان را دوست دارید

• اما مشکل اینجاست که: برای باز کردن رنگ موهایتان نیاز به موادشیمیایی است. فرمول‌های رنگ مو بدون آمونیاک در بازار موجود هستند اما تحقیقات صنعتی نشان داده‌اند که آنها هم به همان اندازه مضر هستند (باید مقدار بیشتری از آنها استفاده کنید و به مدت طولانی‌تری آن را روی موهایتان نگه دارید).

• دچار مشکل می‌شوید وقتی: بعد از دوش گرفتن، موهایتان فوراً خشک می‌شوند. این نشان می‌دهد که آن رنگ‌موها چه بلایی سر موهایتان آورده‌اند.

• برنامه کنترل آسیب: بسیاری از رنگ موها با مرطوب‌کننده تقویت می‌شوند اما برای کمتر کردن خطر: قبل از رنگ کرد مو کمی موهایتان را کوتاه کنید (ساقه‌های مو در معرض کشیدن رنگ اضافی هستند)؛ برای پوشاندن موهای سفید، از انواع نیمه‌دائم استفاده کنید—زودتر رتگ آن می‌رود اما آسیب کمتری نسبت به رنگ‌های دائم به موها می‌رساند. برای های‌لایت کردن موها در خانه، از کلاه‌های مخصوص مش استفاده نکنید که موجب آسیب رساندن به هم‌پوشانی رنگ کی‌شود. رنگ کردن اگر نادرست انجام شود، ممکن است موجب آسیب رساندن به موها شود، بنابراین بهتر است اینکار را به متخصص آن بسپارید.

شانه موهایتان را دوست دارید

• اما مشکل اینجاست که: ابزار ناردست یا تکنیک اشتباه ممکن است موجب شکستن و پاره شدن موهایتان شود.

• دچار مشکل می‌شوید وقتی: وقتی پشتتان به نور باشد و در آینه نگاه کنید،  موهای ریزی را می‌بینید که در خط موهایتان درآمده‌اند. اینها مو ریزه نیستند، موهایی هستند که شکسته شده‌اند.

• برنامه کنترل آسیب: استفاده از شانه موی مناسب راه جلوگیری از شکسته شدن موهاست. شانه مو باید نرم و صاف باشد. هیچوقت موهایتان را وقتی خیس است شانه نزنید (زیرا بسیار شکننده هستند).

آرایشگر موهایتان را دوست دارید

• اما مشکل اینجاست که: سشوار کشیدن، اتو کشیدن و فر کردن موها با بیگودی و ابزار مشابه همه می‌تواند موجب بالا آمدن لایه خارجی مو شده، رطوبت عالی مو را از بین بده و رنگ مو را شکننده کند.

• دچار مشکل می‌شوید وقتی: مویی را بیرون می‌کشید، ناخنتان را از ریشه به سمت ساقه می‌کشانید (انگار می‌خواهید روبانی را فر دهید)، دسته‌ای از موها را داخل لیوان آب می‌کنید و فر آن باز نمی‌شود. ترجمه: موهایتان قابلیت ارتجاعی خود را از دست داده است.

• برنامه کنترل آسیب: هر ابزار درست کردن مو که با گرما کار می‌کند و بیشتر از 5 سال از عمر آن می‌گذرد را دور بیندازید: این ابزارها هرچه قدیمی‌تر شوند، احتمال اینکه دمای آنها کنترل‌شده باشد کمتر است.  دهانه سشوار را حتماً نصب کنید تا از موج دادن و شکستن موها جلوگیری شود. می‌خواهید اتو مو بخرید؟ نوعی را انتخاب کنید که صفحه سرامیکی داشته باشید. ازآنجا که به طور یکنواخت داغ می‌شود، مو را سریعتر صاف می‌کند و به آن نمی‌چسبد. قبل از اتو کشیدن یا سشوار کشیدن موها، از اسپری‌ها و سرم‌های مخصوص که حاوی دیمتیکون (dimethicone) است استفاده کنید. این ماده در گرما ذوب شده و مانعی محافظ ایجاد می‌کند.

1. نمی‌توانید تخریب حاصل شده را از بین ببرید اما می‌توانید با استفاده از نرم‌کننده مناسب، درخشندگی را به ساقه موهایتان برگردانید. باید به دنبال ترکیبی از سیلیکون برای نرم کردن، پلی کاترنیوم یا آمینواسیدها برای تقویت و پروویتامین‌ها و پانتنول برای رطوبت‌بخشی و روغن معدنی و پترولاتوم برای محافظت باشید.

2. برداشتن مواد از روی موها کار سختی است چون شامپوها که معمولاً استفاده می شوند، رنگ و رطوبت مو را هم می‌گیرند. درعوض، به ریشه‌های خشک موها نرم‌کننده بزنید تا کمی نرم شوند. موهایتان را خیس کنید، شامپو زده، آبکشی کنید و دوباره نرم‌کننده بزنید.

3. با روغن‌درمانی یا ماسک مویی که حاوی الکل چرب باشد، هر ازگاه موهایتان را جوان‌سازی کنید. هر دو اینها برای آبرسانی به موهای آسیب‌دیده عالی هستند.

آب، نور خورشید و کلر—یک روز فوق‌العاده در ساحل دریا—ممکن است به موهایتان آسیب برساند. نکات زیر می‌توانند مفید باشند.

• اسپری‌های محافظ UV. برای محافظت از موها در برابر اشعه UV، از این اسپری‌ها روی موهای خود استفاده کنید. اسپری‌های UV همچنین به جلوگیری از سرطان پوست در پوسته سرتان نیز کمک می‌کنند.

• کرم‌های ضدآب. قبل از شنا کردن، موهایتان را خیس کنید و بعد به آن کرم ضدآب بزنید تا مانعی باشد دربرابر آب استخر یا دریا که می‌تواند باعث بردن رنگ‌ موهایتان و شکننده شدن موها شود.

• حوله مناسب. برای جلوگیری از شکنندگی مضر، چند دقیقه برای خشک کردن موهایتان را در یک حوله میکروفیبری کوچک بپیچانید.

منبع: مردمان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha