چهارشنبه ۷ دی ۱۳۹۰ - ۱۵:۰۶
کد خبر: 39155
سلامت نیوز: هنگام اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها مسوولان دولتی به دفعات اعلام کردند که اجرای این قانون تاثیری در قیمت دارو نخواهد داشت اما متاسفانه با هدفمندسازی یارانه‌ها و اجرای آن در کشور، درآمد بسیاری از داروخانه‌ها و شرکت‌های داروسازی به دلیل افزایش قیمت قابل‌توجه در قبض‌های پرداختی ناشی از مصرف حامل‌های انرژی باعث شد که درآمد ناشی از ساخت و فروش دارو در این صنعت با مشکل روبرو شود و فرآورده‌های تولیدی کفاف هزینه‌های آنها را ندهد...

با توجه به افزایش قیمت حامل‌های انرژی در طرح هدفمندكردن یارانه‌ها، به‌طور طبیعی شاهد افزایش قیمت تمام‌شده دارو و خدمات پزشكی خواهیم بود. به همین علت دولت باید بخشی از یارانه‌ها را برای جلوگیری از افزایش این قیمت‌ها به بخش سلامت اختصاص دهد. هدفمندكردن یارانه‌ها در حالی همواره از مهم‌ترین دلایل افزایش قیمت دارو عنوان می‌شود كه در قانون هدفمندكردن یارانه‌ها مصوب شد دارو مشمول این قانون نشود.

در حال حاضر دو گروه داروی تولید داخل و داروی وارداتی در کشور وجود دارد اما مواد اولیه داروهای تولید داخل آن را نیز باید از خارج وارد كرد كه بر همین اساس نوسان و افزایش نرخ ارزهای خارجی، بر قیمت این داروها تاثیر می‌گذارد. از سوی دیگر تغییرات اقتصادی در کشورهایی كه ایران از آنها دارو و مواد اولیه تولید دارو وارد می‌كند هم بر قیمت دارو در ایران تاثیرگذار خواهد بود.

به‌طور كلی قیمت دارو باید به تناسب افزایش قیمت سایر كالاها افزایش داشته باشد چراكه گرانی همه چیز را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.

دکتر رهبر مژدهی آذر/رییس انجمن داروسازان ایران
منبع: هفته نامه سپید

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha