در بعضی از کتابخانه‌های عمومی و شبانه‌روی پایتخت، جوانانی که برای پشت سر گذاشتن آزمون‌های مختلف، ساعت‌های طولانی پشت میزهای قرائت‌خانه‌های این کتابخانه‌ها می‌نشینند، برای استفاده بیشتر و بهتر از وقت خود، قرص‌ها و مخدرهای محرک استفاده می‌کنند.

سلامت نیوز : در بعضی از کتابخانه‌های عمومی و شبانه‌روی پایتخت، جوانانی که برای پشت سر گذاشتن آزمون‌های مختلف، ساعت‌های طولانی پشت میزهای قرائت‌خانه‌های این کتابخانه‌ها می‌نشینند، برای استفاده بیشتر و بهتر از وقت خود، قرص‌ها و مخدرهای محرک استفاده می‌کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از قانون آنلاین یکی از تاثیرات مواد روان‌گردان و در راس آن‌ها شیشه، بی‌خوابی مفرط است. به‌گونه‌ای که فرد مصرف‌کننده گاه تا 4 روز می‌تواند بدون احساس نیاز به خواب بیدار بماند. این ویژگی مخدرها و محرک‌های صنعتی باعث شده تا عده‌ای از افراد برای به سرانجام رساندن امورات مختلف خود، از آن‌ها استفاده کنند. مخدرهای صنعتی و به‌ویژه شیشه با تحریک سلول‌های عصبیِ بخش اعصاب مرکزی موجب می‌شوند که فرد نه تنها دچار کم‌خوابی شود بلکه در روزهای ابتدایی مصرف دارای تمرکز بسیار زیادی بر روی کارهایی که انجام می‌دهد، باشد.
اغراق‌ها و اظهارنظرهای غیرکارشناسی در مورد چنین ویژگی‌هایی، باعث شده تا یکی از قشرهایی که جدیداً در معرض استفاده از مخدرهای صنعتی مانند شیشه برای بهره‌مندی از اثرات موقتی چون خواب کمتر و تمرکز بیشتر، قرار بگیرند؛ دانشجویان و جوانانی ‌باشند که نیاز دارند برای مطالعه زمان‌های زیادی را صرف نشستن پشت میز مطالعه در خوابگاه‌های دانشجویی و یا کتابخانه‌ها بکنند. اگرچه شایعاتی در مورد مصرف مخدرهای سنتی از دیرباز در فصل امتحانات در برخی خوابگاه‌های دانشجویی بر سر زبان‌ها بوده، اما ورود مخدرهای صنعتی به محیط‌های علمی می‌تواند تبعات بسیار خطرناک‌تری داشته باشد. یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های مخدرهای جدید، روند سریع اعتیاد به آن است؛ با توجه به تغییرات فوری که این مخدرها بر روی اعصاب و فیزیک فرد می‌گذارند، فرد به ناچار مصرف آن را ادامه خواهد داد. از طرف دیگر عوارض نهایی این مخدرها نیز بسیار شدید و در بیشتر موارد می‌تواند منجر به مرگ مصرف‌کننده شود.

حال برخی خبرها و شنیده‌های خبرنگار قانون حکایت از آن دارد که در بعضی از کتابخانه‌های عمومی و شبانه‌روی پایتخت، جوانانی که برای پشت سر گذاشتن آزمون‌های مختلف، ساعت‌های طولانی پشت میزهای قرائت‌خانه‌های این کتابخانه‌ها می‌نشینند، برای استفاده بیشتر و بهتر از وقت خود، قرص‌ها و مخدرهای محرک استفاده می‌کنند تا در طول شبانه‌روز و به‌خصوص شب، ساعات کمتری را بخوابند. یک وکیل دادگستری که مدتی برای مطالعه به کتابخانه‌ای شبانه‌روزی در خیابان شریعتی مراجعه می‌کرده در همین خصوص به قانون می‌گوید: «متاسفانه، جوانانی که معمولاً یا دانشجو بودند و یا برای کنکور خود را آماده می‌کردند، برای کمتر خوابیدن از برخی قرص‌ها و مواد استفاده می‌کردند که به نظر نمی‌رسید با تجویز پزشک باشند.»
او بر اساس مشاهدات خود معتقد است که این پدیده در حال گسترش در بین این افراد است و جالب این که برخی از عوارض منفی آن در همان روزهای اول مصرف نیز در این جوان‌ها قابل‌مشاهده بوده است. «برخی جوان‌هایی که از این مواد استفاده می‌کردند، اگرچه دچار بی‌خوابی می‌شدند و ساعت‌های طولانی در یک جا و بدون تحرک می‌نشستند، اما چنان تشویش و بی‌قراری در رفتار آن‌ها دیده می‌شد که با وجود اینکه ساعت‌ها پشت میزشان می‌نشستند ولی عملاً 10 صفحه کتاب‌ هم نمی‌خواندند.» نکته تاسف‌بار اما این است که بنا به برخی شواهد، معمولاً حتی افراد تحصیل‌کرده، مصرف این قرص‌ها را بی‌خطر و بدون عوارض می‌دانند و مصرف آن را به دیگران هم توصیه می‌کنند. «در کتابخانه، اگرچه به صورت علنی چیزی مطرح نمی‌شد، اما برخی افراد مصرف آن را برای بازدهی بیشتر وقت و انرژی که برای مطالعه می‌گذارند به دوستان خود هم توصیه می‌کردند.»

اگرچه این میزان رواج چنین پدیده در مقایسه با مصرف روان‌گردان‌ها در جامعه برای تفریح و کسب لذت درصد بسیار پایینی دارد، اما شکسته شدن قبح مصرف بر اساس چنین نگرشی و برای بهره‌مندی از تاثیراتی که به اشتباه مثبت و بدون عوارض فرض می‌شوند، آن هم در میان قشر فرهیخته و کتاب‌خوان جامعه، می‌تواند بسیار شروع یک روند بسیار خطرناک و پرهزینه باشد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha