سلامت نیوز: رییس انجمن چشم پزشکی ایران با اشاره به مضرات خوابیدن فرد با لنز داخل چشم اظهار داشت: اصولا وقتی لنز روی چشم قرار می‌گیرد اکسیژن از طریق اشک تامین می‌شود، وقتی فرد می‌خوابد چون پلک بسته است تبادل اکسیژن اشک با محیط کم می‌شود و در نتیجه اکسیژنی وجود نخواهد داشت که از لنز عبور کند و به قرنیه برسد.

دکتر هرمز شمس در گفت وگو با ایسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، گفت: زمانی که فرد با لنز می‌خوابد قرنیه دچار کمبود اکسیژن می‌شود، حتی اگر لنز قابلیت نفوذپذیری بالایی برای اکسیژن داشته باشد، وقتی اکسیژنی در فضای چشم وجود ندارد، هیچ تفاوتی نمی‌کند. علاوه بر این‌ها ریسک عفونت با استفاده طولانی ‌مدت از لنز بالا می‌رود. در واقع این ‌گونه نیست که خوابیدن با لنز حتما مشکل ایجاد می‌کند ممکن است فردی چند شب هم با لنز بخوابد و اتفاقی نیفتد ولی ناگهان دچار مشکل شود.

وی افزود: عینک و چشم، انحنا و شرایط سطح قرنیه نیز باید در انتخاب نوع لنز یا انحنای لنز در نظر گرفته شوند تا میزان ایجاد عوارض به حداقل برسد به همین دلیل حتما باید تجویز لنز توسط یک چشم پزشک صورت بگیرد.

در محیط‌های پر گردو غبار از لنز استفاده نکنید

دکتر شمس در ادامه با بیان اینکه مهم‌ترین عوارض ناشی از لنز ایجاد عفونت است تا جایی که می‌تواند صدمات جبران‌ناپذیری به دید فرد بزند و بهترین راه این است که از به وجود آمدن این عارضه پیشگیری کرد، توصیه کرد: کسانی که از لنز استفاده می‌کنند، معاینات دوره‌ای داشته باشند، معمولا باید بین هر 3 تا 6 ماه به یک متخصص چشم مراجعه کنند تا هم چشم‌ها معاینه شوند و هم لنز چک شود تا رسوبات و آلودگی‌های روی آن توسط پزشک کنترل شده و درصورت لزوم لنز تعویض شود.

این متخصص چشم در ادامه با بیان اینکه دومین راهکار برای پیشگیری از عفونت‌های چشمی رعایت بهداشت لنز است، گفت: بعضی از محیط‌ها هستند که احتمال آلودگی در آن‌ها بیشتر است مثل استخر، سونا و... زیرا یکسری از میکروب‌ها در آب استخر یا آب شهری وجود دارند که برای یک فرد عادی مشکلی را ایجاد نمی‌کنند، ولی کافی است استفاده از لنز خراش کوچکی را روی قرنیه ایجاد کرده ‌باشد، در نتیجه میکروب‌ها به چشم نفوذ و فرد را بیمار می‌کنند.

وی یادآوری کرد: این عارضه درمان طولانی دارد و ممکن است تا مدت‌ها فرد درگیر شود. همچنین اگر در محیط‌های پر گردوخاک زیاد رفت‌وآمد می‌کنید بهتر است کمتر لنز در چشمهایتان بگذارید یا حداقل از یک عینک محافظت‌ کننده استفاده کنید تا مشکل کمتری برایتان ایجاد شود.

رئیس انجمن چشم پزشکی با بیان اینکه اگر فردی دچار قرمزی، تاری دید و درد شدید یا احساس وجود جسم خارجی در چشم شد باید سریع به پزشک مراجعه کند، تاکید داشت: باید بلافاصله لنز را درآورده و چند ساعتی استراحت کند و از قطره‌های مرطوب‌کننده مثل اشک مصنوعی استفاده شود تا بهبود یابد.

وی افزود: ممکن است یک خراش جزئی یا تحریک چشمی باعث به وجود آمدن این عوارض شده باشد و با استفاده نکردن از لنز رفع شود اما اگر این علائم یعنی درد، تاری دید و... شدت پیدا کرد و بعد از چند ساعت در آوردن لنز بهبود پیدا نکرد باید بلافاصله به پزشک مراجعه شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha