چهارشنبه ۷ دی ۱۳۹۰ - ۱۵:۲۳
کد خبر: 39163
سلامت نیوز: یک متخصص فیزیوتراپی گفت: استراحت برای کمردردهای معمولی جایز نیست، ۱۴ میلیون ایرانی از کمردرد رنج می برند اما مسئولان حوزه سلامت این بیماری را لوکس می‌دانند و به آن توجه نمی‌کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس؛ سید‌جواد موسوی در نخستین سمینار چند رشته‌ای کمردرد که در مجتمع درمانی امام خمینی(ره) برگزار شد اظهار داشت: استراحت برای کمردردهای معمولی جایز نیست و این اطلاعاتی که در سطح جامعه ارائه می‌شود که افراد برای کمردرد باید استراحت کنند مربوط به کمردردهای شدید است.

وی افزود: مسئولان حوزه سلامت در دانشگاه‌ها و بیمارستان‌ها آن طور که باید و شاید به مباحث کمردرد توجه نمی‌کند و آن را یک نوع بیماری لوکس به حساب می‌اید و عنوان می‌کند که ما آن قدر مشکلات داریم که دیگر مباحث بیماری‌های کمردرد مهم جلوه نمی‌کند.

موسوی با اشاره به اینکه بیماری‌های عضلانی و اسکلتی بیشترین دلیل غیبت افراد در محل کار آنان است تصریح کرد: ایالات متحد آمریکا سالانه بیش از 25 میلیارد دلار برای کمردرد هزینه متقبل می‌شود و در این راستا نیز سال 2000 تا 2010 را دهه مفاصل نامگذاری کردند.

وی همچنین در ادامه به وضعیت کمردرد در ایران نیز اشاره کرد و افزود: کل مقالاتی که به زبان انگلیسی تا سال 2010 برای مجلات معتبر از جمله ISI ارائه شده است به 50 مورد نمی‌رسد و ما در این زمینه کمتر مقالات به زبان انگلیسی در حوزه کمردرد منتشر کرده‌ایم.

موسوی با اشاره به شیوع کمردردها در شاغلان، زنان باردار و دانش‌آموزانی که به مدارس می‌روند افزود: در ایران تاکنون در زمینه کمردرد مطالعات بزرگ فقط در ایران خودرو، مرکز تحقیقات روماتولوژی و همچنین چند مطالعه کوچک در زمینه کارگران، پرستاران، زنان باردار و دانش‌آموزان مدرسه‌ای صورت پذیرفته است.

وی بیان داشت: در مجموع ۱۴ میلیون ایرانی در شهرها و روستاها با کمردردهای 7 روزه مواجه هستند و از آن رنج می‌برند و در آمار و بررسی‌های دیگر از هر دو زن باردار یک نفر دچار کمردرد می‌شود و کمردرد سومین دلیل ارجاع افراد مطب‌ها است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha