چهارشنبه ۷ دی ۱۳۹۰ - ۱۵:۲۹
کد خبر: 39165
سلامت نیوز: قائم مقام سازمان نظام پزشکی ایران با عنوان این مطلب که نیمکتهای مدارس کشور استاندارد نیست، گفت: مشکل ناهنجاریهای ستون فقرات در جامعه رو به فزونی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، دکتر علیرضا زالی روز چهارشنبه در دوازدهمین سمینار فیزیوتراپی تخصصی ستون فقرات که در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی برگزار شد با اشاره به مغفول ماندن رشته فیزیوتراپی در کشور گفت: ما باید تلاش کنیم مجموعه فیزیوتراپی به همکاران گروه پزشکی شناسانده شود چرا که به نظر می‌رسد  همکارانی که به نوعی می‌توانند با فیزیوتراپی همکاری مشترک داشته باشند از این ظرفیت‌ها بی‌خبرند.

معاون توسعه و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی فصل مشترک همه رشته‌ها از جمله فیزیوتراپی را مشکل نظام سلامت عنوان کرد و گفت: اکثر رشته‌ها به خصوص فیزیوتراپی با غفلت، بی‌مهری و کم‌توجهی در طول سالیان اخیر مواجه شده و ما نتوانسته‌ایم جایگاه خوبی را برای این رشته در راستای بازتوانی جامعه تبیین کنیم.

زالی خاطرنشان کرد: ارتقا سلامت و بازگشت و بازیابی سلامت افراد از وظایف نظام سلامت است و اینجاست که بازتوانی رشته‌هایی مانند فیزیوتراپی جایگاهشان نمود پیدا می‌کند.

وی اضافه کرد: کمتر به بحث کیفیت زندگی و بازگشت به کار توجه می‌شود که اساس آن شاخص‌های کمی سازی کیفیت زندگی در کشور است که به آن توجهی نشده است.

زالی اضافه کرد: ما باید در فیزیوتراپی بتوانیم رشته‌های جدید و حرفه‌ای را ایجاد کنیم که این امر با برنامه‌ریزی منظم میسر است در عین حال باید نیازهای جامعه شناسایی شود تا طبق آن در رشته فیزیوتراپی نیازها را برآورده کنیم.

وی ستون فقرات و مشکلات ناشی از آن را از مسائل مبتلابه جامعه عنوان کرد و گفت: شهرنشینی و صنعتی شدن جامعه از مؤلفه‌هایی است که دردهای مزمن ستون فقرات را افزایش می‌دهد و طبق آخرین سرشماری سال 90 ، 71 درصد جمعیت ایران شهرنشین هستند و همان طور که می‌دانید زندگی شهری و عدم تحرک مشکلاتی را برای ستون فقرات در پی دارد.

زالی گفت: بار زیادی از بیماریهای مرتبط با ستون فقرات ناشی از تصادفات و حوادث ترافیکی به کشور تحمیل می‌شود. تروماهای ناشی از تصادف از عوامل عمده و اصلی مرگ و میر در جامعه ما هستند که بخش عظیمی از آن غیر مستقیم و مستقیم معطوف به ستون فقرات می‌شود و در حالت تراژیک آن قطع نخاع را داریم که معمولاً در تصادفات رخ می‌دهد.

وی تصریح کرد: ما حتی در کشورمان شایع‌ترین علت غیبت در محل کار را ناشی از کمردرد داریم و در هر 24 دقیقه یک نفر بر اثر حوادث ترافیکی جان خود را از دست می‌دهد البته مجموع این آمار نسبت به سال گذشته 13درصد کاهش داشته است اما با بار زیاد مصدومان روبه‌رو هستیم.

زالی گفت: ما نمی‌دانیم که دقیقاً چه مقدار مصدوم داریم ولی به نظر می‌رسد در 8 ماهه امسال 216 هزار مصدوم ناشی از حوادث ترافیکی داشتیم که 157 هزار نفر از آن را آقایانی تشکیل می‌دادند که در سن فعال جامعه هستند ولی در نهایت این آمار امسال حدود 5.5 درصدکاهش یافته است.

قائم مقام سازمان نظام پزشکی تغییر الگوی زندگی جامعه ایرانی را در تغییر وزن مؤثر دانست و تشریح کرد: شهرنشینی و الگوی تغذیه‌ای باعث شده که 43 درصد از مردان و 38 درصد از زنان ایرانی اضافه وزن داشته باشند که به تبع مشکلاتی را در ستون فقرات به همراه دارد.

وی اضافه کرد: ما در کشورمان به دلیل معدل پایین ورزش در سنین رشد و پایین بودن سرانه استفاده از مواد لبنی به ویژه در دختران با بحث پوکی استخوان به طور جدی مواجهیم که این امر خود به خود مشکلاتی را نیز در ستون فقرات ایجاد خواهد کرد.
زالی با ارائه آماری از وضعیت تراکم استخوانی در جامعه تشریح کرد: 48 درصد زنان و 42 درصد مردان ایرانی پس از میانسالی با کاهش تراکم استخوانی مواجه می‌شوند و از هر 4 زن ایرانی یک نفر بعد از 50 سالگی دچار پوکی استخوان (استئوپروز) متوسط یا شدید می‌شوند.
 
وی مشکلات ارگونومیک در محل کار را نیز در بروز ناهنجاری‌های ستون فقرات مؤثر دانست و گفت: از مجموعه کارگاه‌های صنعتی فعال در کشور فقط 30 درصد اصول ارگونومیک را رعایت می‌کنند که استاندارد نبودن طراحی صنعت و شغلی منجر به کمردرد، ناهنجاری در ستون فقرات و گردن درد می‌شود.
 
زالی اذعان داشت: حتی نیمکتهای مدارس ما استاندارد نیست و استفاده از کوله‌پشتی نیز خود یکی دیگر از عوامل ایجاد مشکل در ستون فقرات است و بحث حفاظت از ستون فقرات در مباحث دوره آموزش متوسطه و پیش از آن را نداریم.
 
وی با اشاره به اینکه مشکل ناهنجاریهای ستون فقرات در جامعه رو به فزونی است افزود: از طرف دیگر باید فیزیوتراپی را از فضای درمانی به سمت پیشگیری ببریم که نسل همکاران فیزیوتراپ در آموزش همگانی بسیار مهم است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha