سلامت نیوز: طرح هدفمندکردن یارانه‌ها، طرحی منحصر به فرد در تاریخ انقلاب اسلامی ایران بود که با همکاری مجلس و دولت به اجرا درآمد...

اجرای این طرح به عنوان جراحی بزرگ اقتصاد کشور نام گرفت و موفقیت در اجرای آن نیازمند همت جمعی و همدلی بین دولت و ملت بود و باید در کنار آن مکانیسم جنبی نیز طراحی می‌شد. هر چند که رییس‌جمهور هنگام نوشتن این طرح با نمایندگان به توافق نرسید و به رییس مجلس نامه نوشت و خواست‌هایی را مطرح کرد. مجلس هم تا آنجا که شد از آنجا که علاقه‌مند به اجرای این قانون بود، زمینه را برای اجرا فراهم کرد و متن قانون همان شد که دولت می‌خواست.
بنابراین مجلس کوتاه آمد و هر چه دولت خواست به او داد اما دولت آن را شایسته اجرا نکرد.با توجه به پیچیدگی و حجم بالای کار و دربرگرفتن مسایل مختلف اقتصادی و اجتماعی، در این حوزه مطالعات فراوانی صورت‌گرفت که با وجود مطالعات انجام‌شده در اجرا با مشکلاتی روبرو شدیم که برای کاهش این مشکلات همه وزارتخانه‌ها و زیرمجموعه‌های دولت با بررسی آثار این طرح در بخش مربوط به خود باید به ارائه راهکارها می‌پرداختند.

متاسفانه اجرای این طرح در بخش‌های تولید، سلامت، بیماری‌های صعب‌العلاج و حمایت از اشتغال و مسکن باشکست روبرو شد و دولت تنها توانست 50 درصد از این طرح بزرگ تحول اقتصادی را اجرا کند.

علت موفق نبودن این طرح در بخش‌های گفته‌شده، همکاری نداشتن دولت بود؛ زیرا سلامت در اولویت و دستور کار دولت قرار نگرفت و تنها خانوارها در اجرای طرح هدفمندکردن یارانه‌‌ها با خوش‌‌اقبالی روبرو شدند. اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها به‌طور کلی در دست دولت است و هیچ ستادی برای سنگ‌اندازی در اجرای این قانون ایجاد نشده است. متاسفانه این دولت است که در حال حاضر تمایلی ندارد این قانون به درستی و همان‌گونه که انتظار می‌رفت، اجرا شود.

موسی‌الرضا ثروتی/عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی
منبع: هفته نامه سپید

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha