سلامت نیوز: سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، موضوع تحریم را یکی از علت‌های اختصاص ندادن ارز از سوی بانک مرکزی به شرکت‌های تولید دارو خواند و بر خودکفایی کشور در تولید تمام دارو تأکید کرد.

حسن تأمینی‌لیچایی در گفت‌وگو با خانه ملت، با اشاره به واردات دارو و فرآورده‌های این محصولات به کشور، افزود: هم‌اکنون حدود ۹۶ درصد از داروها در داخل کشور تولید و تنها چهار درصد از خارج از کشور وارد می‌شود، این در حالی است که قیمت ریالی واردات دارو در قیاس با میزان تولید داخل کشور حدود ۴۰ درصد است.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی، با تأکید بر اختصاص ندادن ارز دولتی از سوی بانک مرکزی به شرکت‌های واردکننده دارو، گفت: متأسفانه حدود چهار ماه است که بانک مرکزی ارز خرید داروهای خارجی را به شرکت‌های واردکننده دارو پرداخت نکرده است.

وی، موضوع تحریم را یکی از علت‌های اختصاص ندادن ارز از سوی بانک مرکزی خواند و افزود: بانک مرکزی به‌علت تحریم کشورهای استکباری تحت فشار قرار گرفته، از این رو در اختصاص ارز و اعتبار به شرکت‌های واردکننده دارو با مشکل روبه‌رو شده است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با بیان این که دولت به‌ویژه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باید با اجرای سیاست‌های جدید، روند خرید دارو از خارج کشور را تغییر دهد، یاد‌آور شد: مسئولان باید با برنامه‌ریزی بخش تولید دارو در داخل کشور را تقویت کنند تا وابستگی به شرکت‌های خارجی کاهش یابد.

وی، یکی دیگر از علت‌های اختصاص ندادن ارز از سوی بانک مرکزی به شرکت‌های صادراتی دارو را اختصاص ندادن بودجه سه‌هزار میلیاردی از سوی دولت خواند و افزود: بر اساس اطلاعات جدید هم‌اکنون دولت تنها حدود ۳۰۰ میلیارد تومان از درآمدهای نفتی را به بخش بهداشت و درمان اختصاص داده است، که این موضوع بر پرداخت اعتبار و ارز از سوی بانک مرکزی تأثیر می‌گذارد.

این نماینده مردم در مجلس هشتم، در واکنش به موضوع گران شدن داروهای مصرفی به‌علت نبود ارز دولتی، گفت: وزارت بهداشت و کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به طور حتم با موضوع گران شدن داروها برخورد  و افراد خاطی را مجازات می‌کنند.

تأمینی‌لیچایی ادامه داد: مجلس شورای اسلامی در بودجه ۹۰ مصوب کرد که به داروهای تحت پوشش بیمه یارانه تعلق بگیرد، از این‌رو به هیچ وجه امکان گران شدن این‌گونه دارو‌ها وجود ندارد.

مبتلایان به بیماری‌های مغز و اعصاب، زنان، زایمان و نازایی، سرطان و تالاسمی از جمله افرادی هستند، که از داروهای وارداتی استفاده می‌کنند./

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha