چهارشنبه ۷ دی ۱۳۹۰ - ۱۶:۰۵
کد خبر: 39173

اگر چاق هستید و اصرار به لاغری دارید، از روش‌های مطمئن نظیر رژیم غذایی و ورزش استفاده كنید و چشم و گوشتان را بر تبلیغات قرص‌های لاغری ماهواره ببندید.

سلامت نیوز: به گفته وزیر بهداشت 43 درصد ایرانیان با بیماری اضافه وزن روبه‌رو هستند و میزان بروز چاقی در زنان ایرانی نزدیك به 30 درصد است.

همین آمارها كفایت می‌كند تا تبلیغ‌كنندگان ماهواره محور اصلی تبلیغات خود را چاقی در نظر بگیرند و از شما بخواهند با استفاده از روش‌های غیرعلمی و خصوصا مضر به سمت لاغر شدن بروید؛روش‌هایی كه به گفته پزشكان می‌توانند به مراتب عوارض بدتری نسبت به چاقی داشته باشند.

اغلب داروها و موادی كه در شبكه‌های ماهواره‌ای تبلیغ می‌شود به شما وعده می‌دهند كه در كمترین زمان ممكن می‌توانید وزن زیادی كم كنید، در حالی كه این موضوع نه تنها صحت ندارد بلكه در صورت واقعی بودن، مسلما شما را دچار مشكلات بیشتری می‌كند.

به اعتقاد پزشكان از دست دادن زیاد وزن در دوره‌ای كوتاه می‌تواند عوارض زیادی نظیر چین و چروك صورت، بی‌اشتهایی مفرط، عصبانیت شدید، ریزش مو، تحریك سیستم اعصاب فرد و برگشت به وزن سابق و حتی وزنی بسیار بیشتر از وزن اولیه ایجاد كند.

در اغلب این تبلیغات از قرص‌ها و كپسول‌هایی موسوم به لاغری نام برده می‌شود كه قرار است مجموعه‌ای از عملكرد بدن درخصوص لاغر شدن شامل بی‌اشتهایی، سوزاندن یا جذب نكردن چربی‌ها را در حداقل زمان ممكن تحت تاثیر قرار داده و شما را به شدت لاغر كند، اما لازم است همه شهروندان، آگاهی درستی نسبت این تبلیغات كاذب داشته باشند.

قرص‌های ضداشتها یا دفع چربی؟


قرص‌ها و كپسول‌های موسوم به لاغری به دو دسته ضد اشتها و ضد جذب چربی تقسیم می‌شوند از سال گذشته میلادی در آمریكا و برخی كشورها اعلام شده است كه استفاده از قرص‌های ضد اشتها از نظر علمی و پزشكی قابل قبول نیست.

دكتر فریبرز صادقی، مسوول بخش مطالعات بالینی شركت داروسازی ابوریحان با تایید این موضوع كه قرص‌های ضد اشتها به دلیل استفاده از موادی شبیه به مواد روانگردان در برخی كشورها از جمله آمریكا از رده خارج شده‌اند، به جام‌جم می گوید: استفاده از داروهای ضد اشتها عوارض قلبی و عروقی دارد و از این رو استفاده از آنها توصیه نمی‌شود.

وی در خصوص استفاده از قرص‌های دفع چربی می​افزاید: تحقیقات انجام شده در دنیا نشان می‌دهد كه استفاده از قرص‌های دفع چربی به این دلیل كه جذب خونی ندارند و از طریق روده دفع می‌شوند، عوارض كمی نظیر عوارض گوارشی شامل نفخ، اسهال و تهوع دارند.

دكتر صادقی با اشاره به این‌كه داروهای ضد چاقی وجود دارند كه باعث لاغری آنی فرد می‌شوند، اظهار می دارد: اغلب این داروها نه‌تنها مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریكا
(FDA) نیست، بلكه برخی از این داروها بسیار خطرناكند.

وی با اشاره به داروهایی كه این روزها در ماهواره‌ها تبلیغ می‌شوند، می افزاید: گفته می‌شود در اغلب این داروها از مواد روانگردان استفاده شده كه باعث كاهش اشتها می‌شود.

به گفته صادقی، تنها دارویی كه از سوی سازمان غذا و داروی آمریكا مورد تایید قرار گرفته، داروی زنیكال و مشابه ایرانی آن ونوستات است.

داروی دفع چربی، آری یا خیر؟


حالا كه تكلیف داروهای ضد اشتها و چربی سوز روشن شده است، به این سوال می‌رسیم كه آیا می‌توان به كپسول‌های دفع چربی اعتماد كرد؟

دكتر علیرضا استقامتی، فوق تخصص غدد در خصوص قرص‌های دفع چربی به «جام‌جم» می‌گوید: این قرص‌ها سبب می‌شود حدود یك سوم از چربی موجود در غذا جذب بدن نشود كه این مساله در مجموع می‌تواند در لاغر شدن تاثیر داشته باشد، اما درمان چاقی محسوب نمی‌شود.

این فوق تخصص چاقی با اشاره به تاثیر زیاد عامل وراثت در چاقی ادامه می‌دهد: مصرف قرص‌های دفع چربی بی‌تاثیر در لاغر شدن نیست و می‌تواند تا چند كیلو فرد را لاغر كند.

او با اشاره به تاثیر رژیم غذایی درست و ورزش كردن در لاغر شدن افراد، اظهار می‌كند: مسلما برای درمان چاقی باید بر استفاده از رژیم غذایی درست تمركز كرد و علاوه بر رژیم غذایی نسبت به ورزش و تحرك هم برنامه‌ریزی مشخصی داشت، اما در كنار این عوامل استفاده از قرص‌های دفع چاقی با تجویز پزشك بی‌تاثیر نیست.

در حال حاضر در ایران تنها یك نوع كپسول دفع چربی با نام تجاری ونوستات از سوی وزارت بهداشت مجوز تولید دارد كه اثرگذاری و كم بودن عوارض آن از سوی مركز تحقیقات غدد دانشگاه علوم پزشكی تهران در سال 88 مورد بررسی قرار گرفته است.

با وجود این اگر چاق هستید و اصرار به لاغری دارید، از روش‌های مطمئن نظیر رژیم غذایی و ورزش استفاده كنید و چشم و گوشتان را بر تبلیغات قرص‌های لاغری ماهواره ببندید. استفاده از دارو برای لاغری باید زیر نظر پزشك و مراجعه به داروخانه‌های معتبر كشور باشد.

منبع: جام جم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha