رییس انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی كشور هشدار داد: کمبود کلسیم و ویتامین D تنها منجر به بروز پوکی استخوان نمی شود بلکه در بسیاری از موارد ابتلای فرد به بیماری های سیستمیک، دیابت و بخصوص ابتلای به ام اس به این مسئله مربوط می شود.

کمبود کلسیم و ویتامین D منجر به افزایش بروز ام اس شده است
سلامت نیوز: رییس انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی كشور هشدار داد: کمبود کلسیم و ویتامین D تنها منجر به بروز پوکی استخوان نمی شود بلکه در بسیاری از موارد ابتلای فرد به بیماری های سیستمیک، دیابت و بخصوص ابتلای به ام اس به این مسئله مربوط می شود.
به گزارش خبرنگار سلامت نیوز، دكتر حاجی فرجی در نشست خبری هفته بسیج آموزش تغذیه گفت:« بحث آموزش تغذیه صحیح در تمام اقشار مختلف جامعه بویژه قشرنوجوان و جوان اهمیت بسیاری دارد چرا که روز به روز به دلیل زندگی ماشینی و صنعتی رو به مسیر اضافه وزن و چاقی و تبعات آن می رویم و با توجه به اینکه 25 درصد تا 30 درصد جامعه، قشر نوجوان هستند لذا اهمیت بسیاری دارد که بحث پیشگیری از اضافه و وزن چاقی صورت گیرد تا شاهد بزرگسالانی چاق نباشیم که امروزه این رقم در بزرگسالان ما بالای 50 درصد است در حالی که در گذشته بحث اصلی ما در حوزه تغذیه، سوء تغذیه در کودکان بود و در گذار تغذیه ای قرار گرفته ایم که مشکل اضافه وزن و چاقی بر این مشکل افزوده شده است که خود عاملی برای بروز بیماری های قلبی و عروقی و بیماری های کبدی و دیابت است.»   
وی با اشاره به تحقیق صورت گرفته در مهدكودك‌های تهران، گفت: این تحقیق در كودكان زیر سن دبستان انجام و مشاهده شد كه كودكان شش ساله‌ای در تهران وجود دارند كه وزنشان به 70 كیلوگرم می‌رسد. این مسئله یك هشداراست. علت این موضوع منشاء ژنتیكی نیست بلكه آموزش نادرست، سبك زندگی اشتباه، عادات تغذیه‌ای غلط و فعالیت بدنی ناكافی است كه باید تغییر جدی در این زمینه ایجاد شود. این تحقیق اضافه وزن، چاقی و بیماری‌های همراه آن از جمله قند خون، چربی خون و همچنین آنزیم‌های كبدی در این كودكان مشاهده شد.
به گزارش خبرنگار سلامت نیوز، وی با تاكید بر لزوم مصرف میوه و سبزی به حد كافی گفت: مصرف میوه و سبزی دریافت انرژی روزانه را كنترل می‌كند. این در حالیست كه در تولید این محصولات دقت نمی‌شود و این محصولات معمولا به سموم دفع آفات آلوده هستند.
رییس انستیتو تحقیقات تغذیه کشور با هشدار نسبت به کمبود کلسیم 90 درصد کودکان و نوجوانان در کشور گفت:«کمبود کلسیم و ویتامین D تنها منجر به بروز پوکی استخوان نمی شود بلکه در بسیاری از موارد ابتلای فرد به بیماری های سیستمیک، دیابت و بخصوص ابتلای به ام اس به این مسئله مربوط می شود. کاهش مصرف شیر و عادات تغذیه ای غلط و دریافت ناکافی آفتاب به دلیل سبک زندگی شهری و نوع شغل فرد از دلایل بروز کمبود کلسیم در افراد است.»
وی تاکید کرد: شیری كه در مدارس كشور توزیع می‌شود تامین كننده نیاز دانش آموزان به ویتامین D و كلسیم نیست. به این منظور پیشنهاد غنی سازی شیر با ویتامین D و كلسیم و همچنین غنی سازی آبمیوه با ویتامین D و كلسیم داده شده است. این پیشنهاد باید در شورای سیاستگذاری سلامت مطرح شود. اگر این موضوع به تصویب برسد كمك جدی در كاهش كمبود ویتامین D و كلسیم در دانش آموزان دارد. همچنین غنی سازی شیرهای یارانه‌ای نیز بسیار موثر خواهد بود.
وی از یبوست به عنوان یكی از مشكلات عمده در بزرگسالان یاد كرد و گفت: فعالیت بدنی ناكافی و مصرف ناكافی میوه و سبزیجات در این زمینه موثرند.
دکتر حاجی فرجی ادامه داد: نوشابه‌های گازدار و انرژی زا با وجود تمام مضرات به وفور وارد كشور می‌شوند و در كشور نیز تولید می‌شوند و سهمی از غذا و الگوی خانواده‌ها را به خود اختصاص داده‌اند که فاجعه است. نوشابه‌های انرژی زا تنها یك تبلیغ است و واقعیت علمی ندارد. این نوشابه‌ها عوارض دارند و باید از سر سفره‌ ها خارج شود.
وی با تاكید بر لزوم كاهش مصرف نمك در غذای روزانه گفت: سدیم تنها مربوط به نمك سر سفره نیست بلكه غذاهای فراوری شده و آماده از سدیم زیادی برخوردارند. در این زمینه طرح تولید سوسیس و كالباس گیاهی مطرح است چرا كه نمی‌توان چنین مواد غذایی را از مردم گرفت و به دنبال این هستیم که تولید سوسیس و کالباس ها را به فرآورده ای سالم تبدیل کنیم به این ترتیب سوسیس و كالباس گیاهی به زودی به كمك صنعت به مرحله تولید می‌رسد.
رییس انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی كشور همچنین درباره غذاهای بیمارستانی نیز گفت: بسیاری از بیمارستان‌ها هنوز الگوی مناسب غذایی را ندارند. هر چند به ازای تعداد مشخصی از تخت‌های بیمارستانی باید یك كارشناس تغذیه حضور داشته باشد اما در بسیاری از بیمارستان‌ها تنها یك كارشناس تغذیه فعال است. پروتكل‌های این موضوع در حال شكل گیری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha