شنبه ۱۰ دی ۱۳۹۰ - ۰۹:۴۱
سلامت نیوز : وزارت‌بهداشت، درمان و آموزش پزشكی این روزها پر‌حاشیه‌ شده است. وزارتخانه‌ای كه در دوره‌های گذشته یكی از بی‌حاشیه‌ترین وزارتخانه‌های كشورمان بود این روزها روزهای پر سرو صدایی را سپری می‌كند. بعد از ماجرای بیمارانی كه در بیابان رها شده بودند و ماجرای آن به جا به جایی چند مدیر ختم شد، این بار طرح پزشك امین كه از سوی سازمان تامین اجتماعی مطرح شده ودر استان گیلان در حال اجرا شدن است،‌ صدای مسئولان وزارت بهداشت را در مخالفت با این طرح بلند كرده است. چندی پیش بود كه سازمان تامین اجتماعی طرحی را ارائه كرد كه به نام پزشك امین نامیده می‌شود. مسئولان وزارت بهداشت معتقدند این طرح تداخل در سیاست گذاری‌های وزارت بهداشت و موجب مختل شدن كار پزشكان خانواده می‌شود. اما سازمان تامین اجتماعی با دفاع از طرحی كه ارائه كرده می‌گوید: برای اجرای این قانون ارتقای كیفیت خدمات درمانی در دستور كار تامین اجتماعی قرار گرفته و به عنوان یك فرآیند اصلاحی برای ارتقای خدمات درمانی در حوزه درمان تامین اجتماعی اجرا می‌شود.

در حالی كه حسن آقاجانی،‌مشاور وزیر بهداشت و مدیركل دفتر وزارتی اجرای این طرح را غیر قانونی می‌داند و معتقد است اجرای چنین برنامه‌هایی دخالت و یا موازی كاری در برنامه‌های وزارت بهداشت است و به ضرر مردم و نظام سلامت و مخالف با قانون است، اما دكتر ایروان مسعودی اصل، معاون حقوقی و امورمجلس صندوق تأمین ‌اجتماعی معتقد است این برنامه مغایرتی با سیاست‌های كلان سلامت كشوری ندارد و اجرای آن قانونی است.

بر اساس این طرح، تمام بیمه‌شدگان تامین اجتماعی از یک پرونده الکترونیک سلامت برخوردار می‌شوند و اطلاعات مربوط به درمان آنها در این پرونده ثبت خواهد شد.

بیمه‌شدگان بالای ۶۰ سال نیز اگر از طریق نظام نوین ارائه خدمات درمانی برای درمان خود اقدام کنند، هیچ پرداختی بابت خدمات موجود در بسته بیمه‌ای نخواهند داشت و داروهای اختصاصی مربوط به بیماران خاص نظیر تالاسمی، دیالیز، هموفیلی،‌ دیابت و فشار خون نیز به صورت صددرصد رایگان خواهد بود، همچنین تامین ۹۵ درصد هزینه‌ داروهای شیمی درمانی و‌ام اس نیز، بر عهده تامین اجتماعی خواهد بود.اما مخالفت‌های وزارت بهداشت با طرح پزشك امین كه برای رفع مشكلات درمانی مراجعه كنندگان ارائه شده، در حالی است كه طرح پزشک خانواده مطابق با برنامه‌های از پیش تعیین شده و سیاست‌های وزارت بهداشت پیش نمی‌رود و در اجرای آن مشكلاتی وجود دارد كه وزارت بهداشت هنوز نتوانسته آنها را رفع و رجوع كند. حتی وعده‌های حقوق چند میلیون تومانی برای پزشكان خانواده نیز به عزمیت پزشكان به مناطق محروم كه در اولویت اجرای برنامه پزشك خانواده قرار دارند، نتوانسته كمكی كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha