پنجشنبه ۳ خرداد ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 3920

نوشابه‌های انرژی‌زا همان نوشیدنی‌هایی هستند كه این روزها طرفداران بسیاری دارند.

جوانهایی كه هر روز راهی باشگاه های ورزشی می شوند تا به اصطلاح خودشان، هیكل را بسازند معمولا یكی از نوشابه‌های انرژی‌زا را در دستشان دارند و برخی از آنها هم كه بدون نوشیدن هر روزه آنها نمی‌توانند زندگی كنند یا حتی آنان كه دوست دارند تمام طول شب و روز را یك سره سرحال و پر انرژی باشند به شدت به این قوطی وابسته‌اند.

بد نیست بدانیم این نوشابه‌ها كه به تازگی بسیار پر طرفدار شده‌اند از كجا آمده اند و از چه چیز تشكیل شده‌اند حتما به انتخاب بسیاری از افراد كمك خواهد كرد.

نوشابه های انرژی ‌زا همانطور كه از اسمشان پیداست، باید به شما انرژی مضاعف ببخشند اما دقت در اجزای تشكیل دهنده آنها حقایق دیگری را هم آشكار می‌كند.

این نوشابه‌ها گرچه حاوی انرژی هستند اما  به طور خاص از كافئین و شكر تشكیل شده‌اند و در واقع این انرژی به بدترین شكل موجود برای افراد تولید می‌شود.

یك قوطی این نوشابه‌های انرژی‌زا معمولا از 80 میلی گرم كافئین (دقیقا به اندازه كافئین موجود در  یك فنجان قهوه) است كه بسیار زیاد است. زیرا به طور مثال یك قوطی سودا(آب گاز دار) به طور متوسط 18 تا 48 میلی گرم كافئین دارد و در مقایسه، این مقدار در نوشابه های انرژی زا بسیار بیشتر است.

در كنار مقدار كافئین موجود در این نوشیدنی‌ها آنچه كه نوشابه‌های انرژی زا را با دیگر نوشابه‌ها متفاوت می كند آن است كه نوشابه‌هایی همچون سودا یا آب گاز دار معمولا از مقدار زیاد آب و در كنار آن، شكر و مزه دهنده‌ها تشكیل شده‌اند و قرار است كه فقط خوشمزه باشند اما نوشابه های انرژی‌زا در واقع تنها كافئین و شكر بسیاری دارند تا بتوانند به اصطلاح انرژی تولید كنند و در واقع با بدن شما سر و كار دارند و برای افرادی ساخته شده اند كه می خواهند در سراسر روز مقدار بیش از حد انرژی داشته باشند.

نوشابه‌های انرژی‌زا قبل از آنكه در آمریكا همه‌گیر شوند در آسیا تولید شدند. در سال 1962 یك كارخانه تولید دارو ژاپنی به نام "تایشو" برای اولین بار از این نوع نوشیدنی ساخت تا به اصطلاح به كارمندان كمك كند تا بهتر و بیشتر كار كنند و این نوشیدنی دقیقا همان موادی را داشت كه امروزه نوشابه های انرژی زا دارند.

در آمریكا نیز اوایل سال 1980 كارخانه كوكاكولا نوشابه ای را با پسوند "جولت" به معنی "سریع" و "پر انرژی" روانه بازار كرد كه به شدت مورد توجه جوانان قرار گرفت اما از نوع این نوشابه ای انرژی زا نبود.

تا اینكه در نهایت یك تاجر اتریشی زمانی كه به آسیا سفر كرده بود توجهش به این نوشابه‌ها جلب شد. او به همراه دو تن از همكارانش تصمیم گرفتند تا این نوشابه‌ها را به طور گسترده تولید كنند كه نتیجه آن كارخانه "رد بوول" یا گاو نر قرمز شد كه امروزه بزرگترین تولید كننده نوشابه های انرژی زا در سراسر دنیاست.

فروش این نوشابه انرژی‌زا به گفته تولید كنندگانش از سال 1997 در آمریكا شروع شده و در هر سال دو برابر شده است تا جائی كه در سال 2000 حدود 1 بیلیون دلار از فروش آن كسب در آمد شده است كه اكثر استفاده آنها توسط افراد مشهور این جامعه به خصوص خوانندگان و هنرپیشه‌ها بوده است.

مواد تشكیل دهنده این قوطی انرژی زا و اثرات آنها روی بدن از قرار زیرند:

- افدرین: محركی كه روی اعصاب مركزی بدن تاثیر می‌گذارند كه معمولا در داروهای كاهش وزن استفاده می‌شوند اما تاثیرات مخربی روی كاركرد قلب می‌گذارند.

- تورین: آمینو اسید طبیعی كه ضربان قلب و كاركرد ماهیچه‌ها را منظم می ‌كند كه باز هم در مفید بودن آن برای بدن شك بسیاری وجود دارد.

- جینسنگ: برای كاهش استرس و ازدیاد انرژی

- ویتامین گروه ب: گروهی از ویتامین‌ها كه می‌توانند شكر موجود در نوشابه را به انرژی تبدیل كرده و سبب ساخته شدن ماهیچه شوند.

- دانه گوارانا: كه از برزیل تهیه شده و محركی قوی است.

- كرتین: اسید اورگانیكی كه برای تولید انرژی ماهیچه‌ها مفید است.

- دانه جینكو: دانه‌ای درختی كه برای بهبود حافظه مفید است.


با نگاه به اجزای تشكیل دهنده این نوشابه به نظر می‌رسد كه تمامی اجزای تشكیل دهنده آن را مواد طبیعی تشكیل داده‌اند.

 كسانی كه نوشیدن آن را حتی یك بار تجربه كرده‌اند از طعم آن به چیزی شبیه مزه دارو یاد می كنند و با وجود آن كه سازندگان آن مدعی هستند كه این نوشیدنی‌ها كاملا بی خطر هستند اما پزشكان عقیده دیگری دارند. آنها معتقدند آنچه كه انرژی را در بدن افراد به وجود می‌آورد تنها به خاطر موجود مقدار بسیار زیاد شكر و كافئین است كه بسیار برای بدن ضرر دارد.


از نظر آنها وجود كافئین در این نوشیدنی باعث می‌شود كه خواب افراد به شدت بهم بریزد و در واقع آنها بی خواب شوند. وجود فعالیت‌های شیمیایی و اختلال در هورمونها در مغز نیز كه به همین خاطر پدید می‌آیند سبب بالا رفتن ضربان قلب شده و فعالیت چشم را مختل می‌كنند.

همچنین كبد مقدار بیشتر شكر را به جریان خون می‌فرستد تا انرژی بیشتری تولید شود و این در اتفاقات ناخوشایند در واقع همانهایی هستند كه به انرژی دار شدن شما كمك می‌كنند.

در نهایت آنچه كه به نظر می‌رسد آن است كه نوشیدن این نوشابه‌ها برای مقدار بسیار كم بی خطر است اما مصرف روزانه آن با وجود كافئین بسیاردر آن، مطمئنا شما را به مشكلات بسیاری دچار خواهد كرد كه اعتیاد به آن یكی از آنهاست.

در كنار این مشكلات مختل شدن كار كلیه شما باعث می شود مقدار بیشتری از آب بدنتان را از دست برود كه اگر در حال ورزش كردن هم باشید و عرق كنید به سادگی ممكن است به خاطر این دو علت دچار افت شدید آب در بدنتان شوید.

نوشابه‌های انرژی زا گرچه در كشورهایی همچون آمریكا از پر فروشترین‌ها هستند اما در كشوری همچون فرانسه كه مردم آن مرگ یك جوان 18 ساله را بر اثر مصرف این نوشابه  در یك بازی به چشم دیده اند، خرید آن تنها با كافئین بسیار كم مجاز به فروش اعلام شده است.

دانمارك و نروژ این نوشیدنی را ممنوع اعلام كرده‌اند و كشوری همچون كانادا نیز با وجود برچسبی از هشدار روی قوطی آن را به فروش می‌رساند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha