سلامت نیوز: برنامه ملی کاهش آسیب های اجتماعی در راستای طرح تحول اجتماعی با شناسایی ۳۰ آسیب اجتماعی در وزارت کشور تدوین شد و هم زمان مقدمات اجرایی آن نیز در حال آماده شدن است.افشار قائم مقام وزیر کشور در امور اجتماعی با بیان این مطلب به خراسان گفت: با توجه به بروز آسیب های اجتماعی در جامعه ازجمله طلاق و اعتیاد، تدوین برنامه ملی کاهش آسیب های اجتماعی در دستور تدوین قرار گرفت. یکی از مواردی که در تدوین این برنامه مورد توجه قرار گرفت شناسایی و رصد آسیب اجتماعی در کشور بود که این آسیب ها با توجه به ماهیت و میزان بروز در گروه های مختلف دسته بندی شده است.

شناسایی ۳۰ آسیب اجتماعی در کشور

وی افزود: براین اساس ۳۰ نوع آسیب اجتماعی شناسایی و براساس اولویت در ۷ گروه دسته بندی شد.وی افزود: یکی از ویژگی ها و مختصات برنامه ملی کاهش آسیب های اجتماعی این است که در هر گروه علاوه بر آسیب های اجتماعی، سرمایه های اجتماعی و فرصت هایی که می تواند برطرف کننده آن آسیب باشد در نظر گرفته شده و در واقع هر دسته از آسیب ها همراه با راهکارهایی برای کاهش آسیب های اجتماعی در مجموعه ای قرار گرفته است.
بنا به گفته افشار فرصت ها و راهکارها برای کاهش آسیب های اجتماعی شامل مشارکت مردم، نشاط اجتماعی، تحکیم خانواده، وحدت و همبستگی ملی و رضایت عمومی است که با توجه به نوع آسیب به کار گرفته می شود.
قائم مقام وزیر کشور در امور اجتماعی تصریح کرد: بررسی ها نشان می دهد که هرقدر زمینه ارتقای سرمایه های اجتماعی و مشارکت های عمومی افزایش یابد به همان میزان آسیب های اجتماعی کاهش می یابد و به همین دلیل برای کاهش آسیب از مشارکت های عمومی بهره گرفته شده است تا به هدف مورد نظر دست یابیم.
وی با اشاره به بخشی از آسیب های شناسایی شده در کشور گفت: آسیب های در حوزه خانواده نظیر افزایش متوسط سن ازدواج، طلاق، کاهش ازدواج و آسیب های در حوزه امنیت اجتماعی و اخلاقی شامل ماهواره و تاثیر آن بر خانواده ها، فضای مجازی و سایبری، بدپوششی، اعتیاد به موادمخدر و روانگردان ها، مشروبات الکلی، آسیب ها در حوزه اخلاق فردی، صنفی، حرفه ای نظیر تخلفات متعدد در حوزه صنفی و... آسیب های در حوزه فضای کسب و کار شامل ربا، رشوه، کم کاری، کم فروشی و آسیب های مرتبط با انضباط اجتماعی نظیر رعایت نکردن حقوق شهری، پای بند نبودن به قانون، آسیب های مرتبط با حوزه نشاط اجتماعی، ورزشی، گردشگری، رضایت از زندگی و سلامت و محیط زیست ازجمله آسیب های اجتماعی است که رصد شده و در برنامه ملی کاهش آسیب مورد توجه برنامه ریزان قرار گرفته است.

وی با اشاره به این که رویکرد برنامه ملی شناسایی آسیب ها و ارائه راهکار برای کنترل و پیشگیری از آسیب هاست گفت: این برنامه تدوین شده است و مراحل نهایی خود را طی می کند. علاوه بر آن هم زمان، مقدمات اجرایی آن با تجمیع توانمندی سازمان ها و ارتقای فرهنگ عمومی برای کاهش تقاضا در راستای تخلف و گرایش به آسیب های اجتماعی و مصون سازی جامعه در برابر تهاجم فرهنگی فراهم آوری شده است.
بنا به گفته این مسئول بیشترین تاکید و رکن این برنامه که در راستای طرح تحول اجتماعی تدوین شده بر خانواده، آموزش و پرورش و عرصه های فرهنگی و با هدف تحکیم خانواده و کاهش آسیب های اجتماعی که همچون حلقه های یک زنجیر است، استوار شده است.
 وی افزود: راهکارهای متعددی در حوزه آسیب های اجتماعی در نظر گرفته شده است. به عنوان مثال در بحث اعتیاد، توسعه مراکز ترک اعتیاد، آموزش مهارت های زندگی، آموزش های پیشگیری از اعتیاد در مدارس ازجمله راهکارها برای رفع مشکل اعتیاد در کشور است.
قائم مقام وزیر کشور در امور اجتماعی همچنین با تشریح محورهای این برنامه در زمینه تحکیم خانواده گفت: در بحث خانواده برنامه هایی نظیر ازدواج های پایدار و آسان راه اندازی و توسعه مراکز مشاوره قبل ازدواج، آموزش مهارت های زندگی به ویژه برای زوج هایی که از زندگی مشترکشان یک تا ۵ سال می گذرد، فرهنگ سازی برای بهره گیری از مشاوره در انتخاب همسر و... ازجمله این محورهاست.

احیای فرهنگ «ریش سفیدی» در برنامه ملی کاهش آسیب

افشار همچنین گفت: یکی از برنامه های مهمی که در برنامه ملی در راستای کاهش طلاق و تعالی و تحکیم خانواده گنجانده شده است طرح «حکم» یا احیای فرهنگ ریش سفیدی است.وی افزود: در این طرح قرار است افراد با نفوذ در خانواده در زمینه حل اختلافات خانواده، مشکلات زوج ها، مشاوره های ازدواج و... آموزش ببینند تا این افراد در مشکلات و دعواهای خانوادگی قبل از ورود به بحران مداخله کنند.قائم مقام وزیر کشور در امور اجتماعی همچنین در پاسخ به این که آیا این آموزش ها و مشاوره ها اجباری است گفت: تمامی این آموزش ها و مشاوره های قبل ازدواج جزو برنامه های داوطلبانه است که امیدواریم در سال های آینده در کشور فراگیر شود و تمامی خانواده ها از این مشاوره ها بهره مند شوند.

منبع: روزنامه خراسان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha