شنبه ۱۰ دی ۱۳۹۰ - ۱۲:۱۴
کد خبر: 39235
سلامت نیوز: مدیر گروه اطفال دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: کودکان زیر 5 سال، سالانه3بار دچار اسهال می‌شوند اما اسهال در شیرخواران و کودکان زیر دو سال می‌‌تواند خطرناکتر است.

علی اکبر سیاری در گفت‌‌وگو با فارس، بیماری اسهال را یکی شایع‌ترین بیماری‌های اطفال عنوان کرد و گفت: اسهال حاد برای کودکان از نظر کاهش آب بدن، سوء تغذیه و عفونت خطرناک است؛ در دنیا سالانه 200 هزار کودک زیر 5 سال به علت اسهال از بین می‌روند که 90 درصد این موارد قابل پیشگیری هستند.
 
وی بهره‌گیری از محلول‌های پودر ORS، بهبود تغذیه کودکان و آموزش به مادران در مورد مراقبت از اطفال را از راهکار‌های مقابله با اسهال دانست و اظهار داشت: به طور متوسط کودکان زیر 5 سال، سالانه 3 بار دچار اسهال می‌شوند؛ همچنین اسهال در شیرخواران و کودکان زیر 2 سال می‌‌تواند خطرناک باشند که از دلایل اصلی آن می‌توان کاهش آب بدن و عفونت نام برد.

مدیر گروه اطفال دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، علت اسهال‌ها را در اکثر موارد ویروسی دانست تصریح کرد: تجویز آنتی بیوتیک به هر بهانه‌ای برای اطفال مقاومت میکروبی را در پی دارد؛ از نظر مصرف آنتی بیوتیک به جز در مواردی که بیمار مبتلا به وبا و اسهال خونی است، مصرف آنتی بیوتیک توصیه نمی‌شود.

وی تأکید کرد: کودکانی که با شیر گاو یا شیر خشک تغذیه شده و از شیر مادر محروم هستند، کودکان دچار سوء تغذیه، کودکانی که تغذیه مناسبی نداشته و از نظر بهداشتی در محیط‌های نامناسب زندگی می‌کنند و کودکانی که به آب بهداشتی دسترسی ندارند بیشتر در معرض خطر اسهال و عوارض آن هستند.

این فوق تخصص گوارش اطفال راه‌های درمان و مقابله با اطفالی که دچار اسهال می‌شوند را برشمرد و تصریح کرد: کودکانی که بین 5 تا 10 درصد آب بدن خود را از دست داده و بی‌قرار و تشنه با چشم‌های گود افتاده هستند نیازی به بستری شدن ندارند و در اورژانس به طور سرپایی از طریق محلول ORS درمان می‌شوند.
 
وی گفت:‌ بچه‌هایی که علائم بی‌حالی، نداشتن قدرت مکیدن و خوردن، گود افتادن چشم‌ها دارند و انتهای دست و پاهایشان سرد و در معرض شوک هستند. نیازمند بستری شدن و دریافت سرم هستند.

وی خاطر نشان کرد: در صورتی که کودک دچار اسهال از شیر مادر تغذیه می‌کند در موقع اسهال و حتی در صورت بستری شدن نیز باید به تغذیه با شیر مادر ادامه دهد.اما اگر از شیر خشک یا غذای کمکی تغذیه می‌کند بعد از گذراندن موفق مرحله اول درمان با ORS طی مدت 4 ساعت تغذیه با همان غذاهایی که قبلاً داده شده‌، می‌تواند تغذیه خود را ادامه دهد.

مدیر گروه اطفال دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه هدف از توصیه‌های تغذیه‌ای در جریان اسهال، تأمین نیازهای تغذیه کودک و جلوگیری از سوء تغذیه است بیان داشت: جلوگیری از عفونت در کودکان مبتلا به اسهال مهم است، درگیری کودکان با یکی از عفونت‌های روده‌ای، اداری و تنفسی باید از روی ارزیابی بالینی و در صورت نیاز انجام آزمایش تشخیص داده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha