سلامت نیوز: علل گرایش جوانان به مواد اعتیاد آورعلل و عوامل گرایش افراد به مواد اعتیاد آور موارد متعددی است كه می‌توان آن را در چهار بخش عمده و اساسی تقسیم بندی کرد، هر یک از این عوامل می‌تواند به تنهایی نقش بسیار زیادی در میزان گرایش افراد به سوء مصرف مواد اعتیاد آور در بین اقشار مختلف جامعه داشته باشد و البته ممكن است عوامل دیگری همچون عوامل فرهنگی و... نیز در این امر دخیل باشند.

به طور كلی چهار عامل اصلی گرایش به مواد اعتیاد آور عبارتند از:

1 – عوامل جغرافیایی
2 – عوامل اجتماعی
3 – عوامل خانوادگی
4- عوامل فردی
كه دراین گزارش سعی شده است به صورت اجمالی و به اختصار به هر یك از عوامل پرداخته شود.
 
عوامل جغرافیایی
همواره قرارگرفتن ایران در مجاورت بزرگترین كانون تولید مواد مخدر جهان به عنوان یكی از مهمترین تهدیدات در حوزه امنیت ملی مطرح بوده است ،جنگ، مهاجرت، آوارگی وبی خانمانی‌های حاصل از جنگ‌های داخلی كشور‌های همسایه به‌خصوص افغانستان مزید بر علت شده و نهایتآ مسیر ترانزیت مواد مخدر و گسترش بستر و دامنه جغرافیایی مصرف مواد مخدردر كشور ره آورد این همجواری نامیمون است.
 
از طرفی سیاست قدرت‌های استكباری نیز در شیوع وترویج سوء مصرف مواد اعتیاد آور در كنار عدم برخورد جدی با تولید مواد مخدر و اعتیاد آور در منطقه و حمایت از افزایش تولید چندین برابری این مواد در كانون‌های تولید، مزید بر سایر علت‌ها میزان و حجم این تهدیدات را چند برابر کرده و باعث تحمیل هزینه‌های هنگفتی به كشور عزیزمان در مقابل برخورد با این پدیده شوم می‌شود.

عوامل اجتماعی
از مهمترین عوامل اجتماعی می توان به مهاجرت از روستا به شهر و قرار گرفتن در محیطی جدید به خصوص نقاط آلوده شهرها اشاره کرد كه این مهم منجر به دسترسی آسان افراد به مواد مخدر می‌شود. سایر معضلات اقتصادی اعم از فقر بیكاری در كنار بی‌توجهی به نیازهای جوانان، دانش آموزان و دانشجویان و نداشتن برنامه ریزی مناسب برای اوقات فراغت ایشان از سوی دستگاه‌های متولی تنها بخشی از عوامل اجتماعی و فرهنگی گرایش افراد به‌خصوص جوانان به اعتیاد و سوء مصرف مواد مخدر است.
 
عوامل خانوداگی
عوامل خانوادگی بعد از علت های فردی بیشترین علت در گرایش افراد به اعتیاد می باشد. خانواده به عنوان اولین اجتماعی كه فرد در آن به هویت خود پی برده و نقش‌های متفاوتی را درآن كسب می‌کند، بیشترین سهم در گرایش افراد به اعتیاد را به خود اختصاص می‌دهد. عمده عوامل خانوادگی موثر در گرایش فرد به اعتیاد را می‌توان در پنج بخش دسته بندی کرد.
 
الف – خانواده از هم گسیخته
هنگامی كه خانواده انسجام كافی نداشته و جایگاه افراد متناسب با شخصیت و وظایف ایشان نباشد، معمولآ آسیب‌های جبران ناپذیری بر پیكره خانواده وارد می‌آید كه اعتیاد یكی از ثمرات آن است، از عوامل مهم از هم گسیختگی خانواده‌ها می‌توان علت‌های زیر را برشمرد.
1 – غیبت طولانی پدر ومادر
2 – مرگ یكی از اعضاء خانواده
3 – متاركه پدر ومادر
4 – مشاجره ودعوا‌های خانوادگی

ب – خانواده سخت گیر
از دیگر علت های خانوادگی گرایش فرد به اعتیاد ، سخت گیری بیش از حد در خانواده‌ها و بروز رفتارهای وسواسی درجنبه‌های مختلف زندگی از سوی والدین است، از مهمترین عوامل سختگیری در خانواده‌ها می‌توان موارد زیر را بر شمرد.
1 – داشتن تضاد های فكری میان پدر ومادر و فرزندان.
2 – عدم توجه والدین به خواسته های منطقی وصحیح فرزندان.
3 – تحقیر فرزندان.
4 - پرخاشگری وتند خویی بی مورد والدین نسبت به فرزندان.

ج – خانواده سهل گیر
سهل گیری ویا آسان گیری بیش از حد در خانواده ها یكی از دیگر عوامل خانوادگی به شمار می آید كه سبب گرایش فرد به سوء مصرف مواد مخدر می گردد . از مهمترین عواملی كه با عث آسان گیری خانواده ها نسبت به فرزندانشان می شود می توان به موارد زیر اشاره کرد.
1 – مشغله پدر یا مادر یا یكی از آن دو.
2 – وجود ضعف‌های شخصیتی در والدین.
3 – عدم نظارت والدین بر دوستان ومعاشرین فرزندان.
4 – عدم آگاهی والدین از رفتارهای پر خطر ومنجر به اعتیاد.
به طور كلی در خانواده های كه پدر ومادر وظایف خود را به عللی درست انجام نمی‌دهند، مجبور به جبران این نقیصه با دادن امتیازهای خارج از قواعد تربیتی به فرزندان می‌شوند كه این شرایط بستر مناسب گرایش فرزندان به اعتیاد را فراهم می‌کند.

د - خانواده معتاد
بنا بر نتایج تحقیقات انجام شده یكی از عوامل مهم گرایش فرد به سوی مصرف مواد اعتیاد آور اعضای خانواده‌های معتاد است كه این امر باعث تحریك حس كنجكاوی جوانان و نوجوانان در زمینه اعتیاد شده و موجب تشویق فرد به مصرف مواد مخدر و كسب تجربه و پیامد آن،‌ تجربه‌های اولیه مصرف می‌شود.

ه – خانواده نابسامان یا منفصل
مهم‌ترین مشكل اساسی در خانواده‌های نابسامان، عدم پایبندی به مسائل دینی و مذهبی است، نداشتن تعهدات مذهبی و دینی باعث عبور فرد از خطوط قرمز فردی و اجتماعی می‌شود. نكته دوم وحائز اهمیت در خانواده های نابسامان و منفصل ناتوانی والدین در حل مشكلات فرزندان است. زمانی كه فرزندان نتوانند مسائل و مشكلات خود را با اعضاء خانواده در میان گذارده و راه حلی برای آن بیابند ناخواسته پاسخ مسائل خود را خارج از خانواده جستجو خواهند کرد واین خود زمینه مناسبی برای گرایش فرد به رفتارهای پر خطر و اعتیاد به شمار می‌آید.


عوامل فردی
دربین عوامل گرایش فرد به مواد اعتیاد آور،علت‌های فردی یكی دیگر از عوامل موثر در گرایش فرد به سمت اعتیاد به شمار می‌آید. از مهمترین این عوامل می‌توان به موارد ذیل اشاره كرد.
1 – كنجكاوی
2 – شركت در میهمانی‌های شبانه وهم نشینی با افراد معتاد .
3 – شكست‌های روحی وعاطفی
4- انواع اختلال‌های شخصیتی و بیماری‌های روانی
5- ناتوانی در نه گفتن به جمع و افراد.
6 – شرایط ونوع كار
7 – غرور كاذب
8 – لذت جویی جنسی و افزایش توانایی جنسی (باورغلط )
9 – لج بازی
10 – كسب لذت
11- مطرود بودن شخصیت معتاد.
 
مجید فاتحی كورایم کارشناس امور جوانان در حوزه اعتیاد
منبع: برنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha