سلامت نیوز: متخصص طب پیشگیری و پزشکی اجتماعی گفت: آلودگی هوای تهران باعث افزایش 20 درصدی مراجعات بیماران قلبی به مرکز قلب شهید رجایی شده است.

اکبر نیک‌پژوه در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به اینکه 40 درصد مرگ و میر در ایران به علت بیماریهای قلبی و عروقی است، گفت: سکته‌های مغزی نیز شامل این مرگ و میر می‌شود چرا که عروق مغزی را درگیر می‌کند.

وی ریسک فاکتورها را عامل بسیار مهمی در این مرگ‌ومیرها دانست و افزود: عوامل خطرزا دو دسته‌‌اند، دسته اول غیر قابل پیشگیری و دسته دوم اصلاح پذیر هستند؛ عواملی مانند افزایش سن، ژنتیک و جنس است که قابل پیشگیری نیست و باعث بروز بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود.

این متخصص طب پیشگیری و پزشکی اجتماعی تصریح کرد: اما خوشبختانه خیلی از عوامل خطرزای دیگر مانند دیابت، فشار خون بالا، استعمال سیگار، چاقی، اضافه وزن، استرس و فشارهای عصبی، عدم تحرک جسمانی و تغذیه ناسالم قابل پیشگیری هستند.

وی با اشاره به یکسری عوامل دیگر نیز که خود به خود باعث ایجاد بیماری قلبی نمی‌شوند تصریح کرد: هر چند این عوامل باعث به وجود آمدن بیماری‌های قلبی نمی‌شوند اما موجب ظاهر شدن بیماری‌های خفته قلبی می‌شوند. مثلاً شخصی که دچار بیماری‌های خفته قلبی است و تاکنون این بیماری وی را زمین‌گیر نکرده با سرد شدن و افزایش آلودگی هوا عارضه قلبی‌ اش پدیدار می‌شود و به پزشک مراجعه می‌کند.
 
دبیر علمی واحد مدیریت و پژوهش بالینی مرکز قلب شهید رجائی در مورد رابطه افزایش عارضه‌های بیماری قلبی با سردی و آلودگی هوا نیز گفت: رگ‌های قلبی در اشخاصی که متوجه بیماری‌قلبی خود نیستند تنگ شده اما آنها به زندگی معمول خود بدون مشکل ادامه می‌دهند، با سرد شدن و آلوده شدن هوا این رگ‌ها که وظیفه خونرسانی به قلب را برعهده دارند تنگ تر شده و و از عهده خونرسانی به قلب برنمی‌آیند و همین موضوع باعث بروز عارضه‌های قلبی می‌شود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر تمام عوامل آشکار ساز بیماری‌های قلبی و عروقی مانند آلودگی و سردی هوا تجمیع شده‌اند تا بیمارانی که بیماری قلبی خاموش دارند را زمین گیر کنند؛ هم اکنون مراجعه این دسته از بیماران به مرکز قلب شهید رجایی  10 تا 20 درصد افزایش داشته است که دلیل اصلی آن آلودگی و سردی هوا در فصل زمستان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha