سلامت نیوز: كارشناس ایدز و بیماری‌های آمیزشی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشكی جندی شاپور اهواز با اشاره به اینكه امروزه الگوی انتقال بیماری ایدز تغییر یافته یادآور شد: پیش از این عامل اصلی انتقال بیماری تزریقات آلوده به ویروسHIV و سرنگ‌های آلوده بین معتادان بوده در حالی كه عامل انتقال ویروس ایدز روابط جنسی محافظت نشده است.

دكتر شهرام ابراهیمی درگفت‌وگو با ایسنا اظهار كرد: ایدز یك بیماری رفتاری است كه دارای سه سطح یك، متمركز و بالاست كه در حال حاضر این بیماری در كشور و خوزستان در سطح متمركز قرار دارد.

وی تصریح كرد: طبق آمار در دسترس بیماران مبتلا به ایدز 93 درصد از مبتلایان به این بیماری را مردان و هفت درصد آن را زنان تشكیل می‌دهد؛ البته جمعیت زنان مبتلا به ایدز در حال افزایش است.

ابراهیمی گفت: براساس آمار 230 هزار نفر در كشور ناقل ویروس ایدز هستند ولی این آمار تنها 25 درصد همه بیماران را تشكیل می‌دهد. بسیاری از مبتلایان از بیماری خود مطلع نیستند و یا به مراكز بهداشتی مراجعه نمی‌كنند.

وی افزود: بیشتر مبتلایان به ایدز در رده سنی 25 تا 35 سالگی قرار دارند كه نشان می‌دهد شیوع این بیماری در جوانان بیشتر است.

ابراهیمی خاطرنشان كرد: ‌خوشبختانه در حال حاضر این بیماری فقط در افرادی كه رفتارهای پرخطر دارند مشاهده می‌شود و افراد معمولی كمتر دچار این بیماری می‌شوند.

وی با بیان اینكه برای كنترل بیشتر بیماری ایدز باید از این بیماری انگ‌زدایی شود، گفت: بسیاری از بیماران به دلیل ننگ دانستن این بیماری برای درمان به مراكز بهداشتی مراجعه نمی‌كنند. ننگ دانستن ابتلا به ایدز از عوامل اصلی گسترش این بیماری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha