سلامت نیوز: عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: استفاده از لنت‌های چینی در خودروهای تولیدی و تحویلی توسط خودورسازان اثرات سویی بر افزایش آلودگی هوا دارد.

سید‌شریف حسینی در گفت‌وگو با فارس در خصوص وضعیت آلودگی هوای تهران و عدم استاندارد‌سازی خودروها اظهار داشت: یکی از موارد بسیار مهمی که صوای آلودگی هوا وجود دارد موضوع استانداردهای اجباری صنعت خودرو است که این استانداردها علاوه بر ایمنی سرنشینان موضوع محیط زیست و جلوگیری از آلودگی هوا نیز در آن قرار دارد.

وی با بیان اینکه در برخی از زمینه‌ها خودروسازان معتقدند به برخی استانداردها دست پیدا کرده‌اند، گفت: خودروساز معتقد است که رسیدن به برخی از استانداردها با توجه به شرایط تکنولوژی و دانش روز زمان‌‌بر است.

حسینی افزود: با توجه به شرایط موجود با نیم‌نگاهی به آینده بحث رقابتی شدن بازار خودرو را داریم  که در این خصوص یک خودرو‌ساز موظف است به اجرای این سیاست‌ها بپردازند از طرفی ما باید خودرویی را تحویل جامعه دهیم که کمترین آلودگی و کمترین خطرات جانی را داشته باشد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: 2 مقوله استاندارد‌سازی خودروهای تولیدی در کنار استاندارد سازی سوخت خودروها به نوعی راه فرار را برای خودرو‌ساز مهیا می‌کند چرا که خودروساز معتقد است که اگر امروز بالاترین کیفیت استاندارد خودرو توسط خودرو ساز تهیه شود، با توجه به وضعیت سوختی که تولید می‌شود این خودرو‌ آلودگی ایجاد خواهد کرد اما این موضوع مطرح شده راه فرار به جلو و فرار از وضعیت اینکه ما باید استاندارد‌سازی انجام دهیم، است.

وی تصریح کرد: وظیفه خودرو سازان این است که خودروی خود را طبق استاندارد موجود و مورد قبول استاندارد جهانی تحویل دهد و اگر این اتفاق بیفتد مؤسسه یا سازمان استاندارد به سمت تولید سوخت با استاندارد بالا حرکت خواهد کرد.

حسینی با بیان اینکه استاندارد‌سازی خودروهای تولیدی و سوخت 2 مقوله‌ای است که موجب کاهش آلودگی هوا به ویژه در کلان‌شهر تهران می‌شود، عنوان کرد: از طرفی آلودگی هوا فقط به سوخت باز نمی‌گردد و استفاده از لنت‌های چینی در خودروهای تولیدی و تحویلی باعث آزاد شدن ذرات معلق الیاف می‌شود که اثرات سویی دارد.

وی بیان کرد: الیاف کوهی که در لنت‌های چینی وجود دارد اثرات و معلق شدنش بیشتر است و آزبست‌هایی که در این الیاف است، آلودگی هوا را همراه با اثرات مخرب بهداشتی برای مردم ایجاد می‌کند در نتیجه استفاده از قطعات استاندارد و قابل قبول و تولید خودروی استاندارد باعث می‌شود وضعیت آلودگی هوا کاهش یابد که در کنار آن باید استاندارد بهتری استفاده شود تا در آینده خودرو و سوختی کاملا استاندارد تحویل جامعه دهیم.

این نماینده مجلس در پاسخ به این پرسش که آیا اهرم اجرایی برای مقابله با عدم استاندارد‌سازی خودروها وجود دارد؟ گفت: اهرم اجرایی و ضمانت اجرایی در قانون سال 89 مصوب شده است که در این زمینه باید مؤسسه استاندارد تأیید استاندارد‌شدن خودرو را اعلام کند و نیروی انتظامی با توجه به اعلام موسسه استاندارد شماره‌گذاری را انجام می‌دهد.

حسینی در خصوص نقش سازمان محیط زیست به عنوان اهرم اجرایی بر خودروسازان برای تولید خودروی استاندارد گفت: سازمان محیط زیست توان اجرایی و ضمانت اجرایی بالایی دارد چرا که رئیس سازمان محیط زیست معاون رئیس جمهور است که ضمانت اجرایی در اختیار این شخص قرار دارد.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پاسخ به این پرسش که آیا سازمان محیط زیست توانسته به وظیفه خود در زمینه نظارت بر استاندارد‌سازی خودروها عمل کند، خاطرنشان کرد: این موضوع به توان رئیس سازمان محیط زیست بر می‌گردد که البته سازمان محیط زیست خیلی خوب از وظایف و اختیارات خود در این زمینه استفاده می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha