شنبه ۱۰ دی ۱۳۹۰ - ۱۵:۳۷
کد خبر: 39272
سلامت نیوز: میان زوج‌هایی که از روش رحم اجاره‌ای استفاده میکنند و زنانی‌ که رحم خود را اجاره می‌دهند قراردادی بسته می‌شود و هزینه آن مطابق توافق دو طرف مشخص می‌شود.

هم آنها خوشحال می‌شوند، هم زندگی ما یک تکانی می‌خورد.' این سخنان مادری است که تصمیم گرفته رحمش را اجاره دهد.

چه کار می توانم انجام دهم که در 9 ماه 4 میلیون تومان بگیرم. قول می‌دهم به هیچ چیزش وابسته نشوم. به دنیا که آمد، نگاهش هم نمی‌کنم. می‌سپارمش به آنها که 10 سال منتظر آمدنش بودند. 9 ماه که چیزی نیست. هم آنها خوشحال می‌شوند، هم زندگی ما بهتر می‌شود. معامله‌ای که هر دو طرفش راضی باشند چه اشکالی دارد؟

این سخنان مادری است که تصمیم گرفته رحمش را اجاره دهد.

مطابق آمار، سالانه در کشور بیش 100 هزار نفر به جمعیت خانواده‌هایی که دچار ناباروری هستند اضافه می‌شود و سازمان بهداشت جهانی هم سهم نازایی را در میان جمعیت بارور ایران 12 درصد اعلام کرده است.

ناباروری در آمارهای طلاق و فروپاشی خانواده‌ها هم جایگاه ویژه‌ای دارد و سومین دلیل طلاق در خانواده‌های ایرانی است. به همین دلیل است که تلاش برای یافتن راه‌حل‌هایی برای ناباروری جدا از جنبه‌های علمی و پژوهشی‌اش، خالی از اثرات اجتماعی و روانی نیست.

انسانیت، نه تجارت!

یک طرف این ماجرا گشودن گره از زندگی زوج‌هایی است که سال‌ها در حسرت فرزند بوده‌اند، یک طرف دیگر، زنی است که به عنوان حامل جنین، 9 ماه مسوولیت کودک آنها را برعهده دارد. شاید این که عنوان این روش را اجاره جنین گذاشته‌اند، در ماجراهای پس از رواج این شیوه بی‌تاثیر نبوده است. تلقی رایجی که از این مفهوم در جامعه وجود دارد، این است که این مساله به یک کار تجاری در جامعه تبدیل شده و گروهی از زنان که عمدتا از اقشار محروم و نیازمند هستند، به عنوان مادران اجاره‌ای از این کار برای تامین زندگی‌شان استفاده می‌کنند.

میان زوج‌هایی که از روش رحم اجاره‌ای استفاده میکنند و زنانی‌ که رحم خود را اجاره می‌دهند قراردادی بسته می‌شود و هزینه آن مطابق توافق دو طرف مشخص می‌شود.

مادران اجاره‌ای، هر چقدر هم که به این کار به عنوان یک شغل نگاه کنند، بازهم از نظر روحی با این مساله درگیر می‌شوند. حقیقت این است که پروراندن یک جنین در شکم، ارتباط 9 ماهه‌ای بین او و جنین ایجاد می‌کند که از نظر عاطفی مادر را زیر فشار می‌گذارد. درگیری ذهنی مادر اجاره‌ای با تولد فرزند تمام نمی‌شود و می‌تواند آنقدر عمیق شود که ادعاهایی درباره رابطه مادر و فرزندی ایجاد کند. به این عوارض روحی می‌شود چیزهای دیگری هم اضافه کرد؛ مادران اجاره‌ای احساس می‌کنند که از وجودشان سوءاستفاده شده و هرچند در مقابل این کار پول می‌گیرند، خلا عاطفی ناشی از در اختیار گذاشتن بخشی از جسم، آزارشان می‌دهد.

اجاره 9 ماهه، ماهی چند؟

معمولا از 4 میلیون تا 7 میلیون تومان قیمت رحم اجاره ای در نوسان است و بسیتگی به واسطه دارد.

دکتر مریم قاضی‌زاده متخصص زنان و زایمان نیز درباره این زنان می‌گوید: زنان زیر 35 سال که تجربه مادر شدن را ندارند بهترین گزینه‌ها برای رحم اجاره‌ای هستند. این افردا مورد آزمایش‌های زیادی قرار می‌گیرند تا سلامت همه جانبه آن‌ها از نظر انواع بیماری‌ها اعم از جسمی و روحی تایید شود.

البته مجوز این عمل بعد از تایید ناتوانی مادر در بارداری توسط یک تیم مجرب پزشکی صادر می‌شود. ناتوانی‌هایی مانند نبود مادرزادی رحم، ساختمان غیر طبیعی رحم، بروز بیماریهای حاد در صورت بارداری برای مادر و.... دلایلی است که مجوز اجاره رحم را صادر می‌کند.

آمار زوج‌هایی که برای استفاده از روش رحم جایگزین اقدام می کنند، روز به روز در حال افزایش است و این ارقام گویای تغییر تفکر مردم نسبت به این روش است اما هنوز هم بسیاری از زوج‌ها به طور مخفیانه از این روش استفاده می‌کنند. التبه تلاش‌های زیادی از طریق انواع رسانه‌ها برای تغییر این نگرش در مردم شده است، سریال هال تلویزیونی، میزگرد‌ها و برنامه‌های آموزشی تاثیر گذار بوده اما کم است. و غم انگیز‌تر آنکه در صورت علنی و فراگیر نشدن، این امر نیز توسط برخی از سودجویان به انحراف کشیده می شود.

منبع: خبرآنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha