چند روزی بیشتر از یکساله شدن هدفمند کردن یارانه‌ها نمی‌گذرد که مجلس و دولت با اعلام اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس و تقاضای رسیدگی مجدانه دولت در خصوص تحقق وعده خود مبنی بر پرداخت یارانه 2800میلیارد تومانی یا به قول نمایندگان مردم، 3هزار میلیاردی از خواب بیدار شدند.

سلامت نیوز: چند روزی بیشتر از یکساله شدن هدفمند کردن یارانه‌ها نمی‌گذرد که مجلس و دولت با اعلام اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس و تقاضای رسیدگی مجدانه دولت در خصوص تحقق وعده خود مبنی بر پرداخت یارانه 2800میلیارد تومانی یا به قول نمایندگان مردم، 3هزار میلیاردی از خواب بیدار شدند.

تقاضای مطرح شده از سوی این نمایندگان به‌قدری جدی و حیاتی بود که پای مواد و بندهایی مانند بند6 ماده 33 که حتی هیچ وقت اسمی از آنها برده نمی‌شد، در چند روز گذشته و در صحن علنی مجلس به میان کشیده و مطرح شد. از آنجا که دولت 20درصد از درآمدهای ناشی از هدفمندی را برای امور خود قرار داده، وزارت بهداشت و در کل بخش بهداشت و درمان کشور به‌عنوان یکی از قسمت‌های اصلی بدنه دولتی نیز مقداری که دولت تعیین کرده را از آن خود خواهد کرد. حتی نمایندگان بخش بهداشت و درمان برای اینکه به دولت فشار نیاید و با کسری بودجه در یارانه پرداختی به مردم مواجه نشود، پیشنهاد افزایش 5/1دلاری بهای نفت را به دولتمردان ارائه کردند که بر اساس آن، درآمد مازاد از 1.5دلاری نفت به‌عنوان یارانه پرداختی از سوی دولت به این بخش تعلق گیرد.

اما تمام آنچه روی کاغذ آمد تا آنجا اجرایی شد که درآمد مازاد از فروش نفت- که طبق محاسبات کمیسیون بهداشت و درمان تا شش ماه اول، حدود 2 هزار میلیارد تومان بود- به حساب دولت واریز شد و حاصل نگاه بخش بهداشت و درمان به دستان دولت، 299میلیارد تومان از 3هزار میلیارد تومان یارانه بهداشت و درمان بود که به معنای تحقق کمتر از 10درصد وعده دولت است.

محور توسعه کشوردر انتظار اعتبارات دولتی


این بی‌توجهی دولت به بخش بهداشت باعث وارد آمدن صدمات بسیاری به بدنه درمانی کشور شد و کار به جایی رسید که صدای اعضای کمیسیون بهداشت به صحن علنی مجلس رسید. گفتنی است درحالی که بحث سلامت در تمام کشورهای جهان، محور توسعه آنها به شمار می‌رود اما در کشور ما نسبت به آن کم‌لطفی و بی‌توجهی بسیاری شده و می‌شود و به گفته حسن تأمینی‌لیچایی، سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، سرانه سلامت برای کشور ما بسیار پایین‌تر از سایر کشورها در نظر گرفته می‌شود. وی در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری به ماده الحاقی ارائه شده از سوی کمیسیون به مجلس اشاره کرد و افزود: این ماده با محوریت نیازهای جامعه در بخش بهداشت و مشکلات بخش سلامت از قبیل داروهای خاص، تهیه آمبولانس و خدمات‌دهی به افراد بی‌بضاعت ارائه شد.
سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به تبعات تعویق در پرداخت این یارانه به بخش بهداشت و درمان گفت: درصورت تحقق وعده دولت تاکنون 55بیمارستان در سراسر کشور باید دارای هیأت امنا می‌شدند که به‌دلیل بروز مشکلات مالی این طرح اجرایی نشد.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی به طرح تجمیع بیمه اشاره کرد و ادامه داد: این طرح یکی از برنامه‌های پیش‌بینی‌شده وزارت بهداشت برای تجمیع تمام بیمه‌های مختلف درمانی بود که مقدار بودجه آن نیز در نظر گرفته شده بود. تخصیص یارانه به داروها و بیماران خاص نیز از دیگر تبعات یارانه پرداخت نشده بود. همچنین سیامک مره‌صدق، عضو کمیسیون بهداشت و درمان به طرح نیمه تمام پزشک خانواده اشاره کرد و به خبرنگار همشهری گفت: این طرح که در 3استان کهگیلویه‌و‌بویراحمد، سیستان و بلوچستان و خوزستان در حال اجرا بود، به علت نرسیدن بودجه کافی با شکست روبه‌رو شد. وی از دولت خواستار تحقق وعده خود برای تأمین بودجه این طرح شد تا بررسی‌های بسیار بر این مسئله، بی‌نتیجه به هدر نرود و در‌نهایت بتوان نظامی با پوشش پزشکی مناسب ایجاد کرد.

اما در این بین دکتر حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس بر حقوق مردم تأکید کرده و به خبرنگار همشهری گفت: با اجرای برنامه‌ها و پرداخت اعتبارات دولت به بخش بهداشت و درمان، می‌توان مانع از افزایش پرداختی مردم به بیش از 30درصد در بخش سلامت شد. همچنین دولت با پرداخت این اعتبارات، مشکلات دارویی بیماران را برطرف کرده و آموزش پزشکی که یکی از اولویت‌های بخش سلامت بوده را اجرایی خواهد کرد. بخش اورژانس کشور نیز از کمبود بودجه برای افزایش خدمات‌دهی به مصدومان رنج می‌برد.

منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha