سلامت نیوز: مشاور وزیر بهداشت و مدیركل دفتر وزارتی ضمن غیرقانونی خواندن اجرای طرح پزشك امین گفت: اجرای هر برنامه ای كه در راستای دخالت و یا موازی كاری با برنامه های وزارت بهداشت صورت پذیرد به ضرر مردم و نظام سلامت و مخالفت با قانون است.

دكتر حسن آقاجانی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این كه مطابق قانون، وزارت بهداشت متولی نظام سلامت در كشور است، عنوان كرد: سیاست‌گذاری در عرصه بهداشت و درمان و پاسخگویی درخصوص آن وظیفه این وزارت خانه است.

وی با اشاره به طرح پزشك خانواده، اظهار كرد: پزشك خانواده یك طرح ملی است. تكالیف نهادها در خصوص اجرای این طرح در برنامه پنجم توسعه مشخص شده و وزیر رفاه وقت و وزیر بهداشت، طی امضای تفاهمنامه‌ای پایلوت طرح پزشك خانواده را در سه استان برعهده گرفتند. همچنین تكالیف وزارت رفاه و وزارت بهداشت در این تفاهمنامه به طور كامل مشخص شده است. به نظر می‌رسد فعالیت وزارت رفاه خارج از این چارچوب، به شكلی مخدوش كردن این تفاهمنامه است.

آقاجانی افزود: به همین جهت بایستی با همدلی، فكر عمیق، تفكر كارشناسی و تن دادن به قانون به اجرای بهتر طرح كمك كنیم. اكنون وزیر رفاه و سایر مسئولان در خصوص طرح «پزشك امین» در جریان امر قرار گرفته‌ و به نظر می‌رسد مجاب هستند كه اجرای طرح گسترده «پزشك خانواده» برعهده وزارت بهداشت است و مابقی باید كمك كار وی باشند.

وی در پاسخ به این پرسش كه در نهایت با توجه به غیرقانونی بودن طرح پزشك امین، اجرای آن به كمك ابزارهای قانونی موقف خواهد شد یا خیر، گفت: طرح محوری، پزشك خانواده است و هر برنامه ای كه در راستای موازی كاری با آن اجرا شود، از نظر ما قانونی نیست.

آقاجانی ادامه داد: ما قوه قهریه نیستیم و نظر خود را به عنوان متولی سلامت مردم اعلام می‌كنیم و اگر شخصی خلاف قانون عمل كنند، مجاری قانونی باید با وی برخورد كنند، وظیفه ما تولیت، سیاست‌گذاری در عرصه سلامت و ارائه خدمات مناسب است.

بیمه ها به وظایف محوله خود به خوبی عمل كنند

وی در ادامه ضمن انتقاد از عملكرد سازمان های بیمه‌گر در راستای تامین هزینه‌ها به نحو اساسی، پرداخت به موقع و تمكین از سیاست‌های وزارت بهداشت به عنوان متولی نظام سلامت، تاكید كرد: پیش از هرچیز لازم است بیمه‌ها به وظایف محوله خود به خوبی عمل كرده و پرداخت‌های به موقع داشته باشند.

آقاجانی اضافه كرد: به عنوان مثال، در ارتباط با كسورات بیمارستان‌ها باید گفت افرادی كه این كسورات را تعیین می‌كنند، افراد كارشناسی نیستند. همچنین این كسورات باعث می‌شود علی رغم این كه خدمات صورت پذیرفته در بیمارستانها واقعی است، پزشكان دلسرد شوند. از سویی برای بسیاری از خدمات نوینی كه در بیمارستان‌ها ارائه می‌شود، تعرفه‌ای تعریف نكرده‌اند، در حالی كه این‌ها خدماتی است كه انجام می شود و نمی توان نادیده شان گرفت.

مشاور وزیر بهداشت و مدیركل دفتر وزارتی، ضمن اشاره به اینكه بیمه‌ها با انجام صحیح وظایف خود نظیر پرداخت و پوشش‌دهی مناسب خدمات می‌توانند كمك كار و مكمل بخش سلامت باشند، اظهار كرد: اگر بر روی برنامه هایی نظیر طرح «پزشك امین» كارشناسی مناسب انجام نشده باشد، روند كار را دچار مشكل می كند كه هم از نظر علمی قابل دفاع نیست و هم خلاف قانون است.

آقاجانی با بیان اینكه تحقق بخشی از برنامه‌هایی كه مجموعه نظام برای سلامت مردم تعریف كرده است، در چارچوب بیمه‌ها امكانپذیر است و اگر تحقق نیابد، ایجاد مشكل می كند، عنوان كرد: در بخش بیمارستان‌های هیات امنایی هم بیمه‌ها درست عمل نكرده اند و باعث شدند اعتمادی كه پزشكان به مجموعه‌های حاكمیتی دارند دچار خدشه شود. چرا كه بنا بود بیمه‌ها 2k از 6/3k تعیین شده را تقبل كنند كه به بهانه‌های واهی پرداخت نشد. در حالی كه قانون و دستورالعمل‌ مربوط به آن هم اعلام شده بود.

مشاور وزیر بهداشت در واكنش به پرسش دیگری مبنی بر اینكه اخیرا عنوان می شود وزارت بهداشت در اجرای طرح پزشك خانواده موفق نبوده است، گفت: پزشك خانواده، طرح عظیمی است و نیاز به فراهم شدن زیرساخت‌های فراوانی دارد. با این حال تا كنون به توفیقات خوبی در این زمینه دست یافته‌ایم.

وی افزود: به این خاطر كه با شرایط ایده آل فاصله داریم، نباید صورت مسئله را پاك كنیم بلكه بایستی كمك كرد تا اگر نقاط ضعفی در این خصوص وجود دارد اصلاح شود و همه بخش‌ها به وظایفشان به درستی عمل كنند. اینكه خودمان عامل مشكل باشیم، بعد هم غلط گیری كنیم و بگوییم كار درست انجام نشده، منصفانه نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha