سلامت نیوز: شاید بسیار جالب باشد که بدانیم گوشت وارداتی از برزیل از تنی 3100 یورو در سال 2008 به 4300 یورو در سال جاری، رسیده، ولی این صعود قیمت، تنها ایران را شامل شده و دیگر کشورها از جمله روسیه که بزرگترین وارد کننده گوشت از برزیل است، شامل نمی‌شود.

مدت‌هاست واردات گوشت‌های برزیلی جایگزین کمبود عرضه داخلی گوشت در کشور ماست، ولی به ظاهر برزیلی‌ها از این انحصار خود در تأمین گوشت یخ زده ایران خوب بهره می‌برند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تابناک، بنا بر آمار موجود و اخبار رسانه‌ها، گوشت برزیلی در دو سال گذشته، بیش از 114 درصد افزایش قیمت داشته و این در حالی است که تورم در کشور برزیل در دو سال گذشته، زیر 10 درصد بوده است و البته تورم ایران در دو سال گذشته نیز روی هم رفته 50 درصد نمی‌شود و معلوم نیست برزیلی ها روی چه حسابی این گونه به حساب جیب مشتریان ایرانی خود رسیده‌اند و البته مسئولان چرا در برابر این زیاده خواهی سکوت کرده‌اند؟

چند روز پیش، سعید سلطانی، رییس انجمن دوستی ایران و برزیل که از قضا، رییس اتحادیه سراسری دامداران نیز هست، دلیل افزایش 114 درصدی قیمت گوشت برزیلی طی دو سال گذشته را بی‌تدبیری مسئولان عنوان کرده بود.

واردات گوشت در کشور ما چندگانگی دارد. چندین نفر برای واردات از کشور برزیل مراجعه می‌کنند و طبیعی است در چنین حالتی کشور مبدأ، سیاست ثابتی نخواهد داشت. البته چند سالی است که نزدیک 5 % واردات گوشت ما هم هندی است بلکه رقیبی باشد برای برزیل و شکستن انحصارش اما گوشت گاو میش، جایگزین خوبی برای گوشت گوساله نیست و از این روست که این سیاست هم پاسخ نداده است.

شاید بسیار جالب باشد که بدانیم گوشت وارداتی از برزیل از تنی 3100 یورو در سال 2008 به 4300 یورو در سال جاری، رسیده، ولی این صعود قیمت، تنها ایران را شامل شده و دیگر کشورها از جمله روسیه که بزرگترین وارد کننده گوشت از برزیل است، شامل نمی‌شود.

همه این ابهامات سبب شد تا گفت‌وگویی داشته باشیم با افلاکی، دبیر انجمن فرآورده‌های گوشتی کشور.

افلاکی: چاره‌ای جز واردات نداریم

وی گفت: افزایش قیمت گوشت را تأیید می‌کنم، اما اینکه 114 درصد باشد یا خیر را نمی‌توان به طور حتم تأیید کرد، چراکه ارایه درصد دقیق افزایش قیمت‌ها، نیازمند بررسی‌های چندین ساله است.

مجید افلاکی با اشاره به این نکته که درباره اعداد و ارقام سخنی نمی‌گوید، افزود: به طور کلی، روند عمومی قیمت گوشت در برزیل منجر به افزایش قیمت گوشت‌های صادراتی این کشور در یکی دو سال اخیر شده است؛ اما این مسأله با توجه به کیفیت گوشت خریداری شده توسط کشور های گوناگون، تفاوت می‌کند.

وی در واکنش به ادعای افزایش قیمت گوشت برزیلی تنها درباره ایران خاطرنشان ساخت: افزایش قیمت گوشت برزیلی شامل روسیه هم می‌شود، دلیل این افزایش شدید قیمت در مورد ایران، کیفیت بالای گوشت وارداتی از برزیل به ایران است که بسیار بالاتر از گوشتی است که روسیه از برزیل وارد می‌کند.

البته افلاکی توضیح نداد که اصولا کیفیت گوشت گوساله چقدر می‌تواند تأثیرگذار باشد و البته بحث از قیمت نیست، بلکه از افزایش قیمت است. مگر روس‌ها در سال‌های گذشته، کیفیت گوشت درخواستی خود را کاهش داده اند؟

افلاکی همچنین درباره نداشتن متولی واحد برای واردات گوشت از برزیل تأکید کرد و گفت: این بستگی به نظر وزارتخانه‌های مربوطه خواهد داشت که متناسب با نیاز مصرف داخل و نیز در نظر گرفتن میزان تولید گوشت در درون کشور در این زمینه سیاستگذاری کنند.

وی در پایان اذعان داشت: به هر حال، وقتی تولید داخل کفاف مصرف را نمی‌دهد، تنها راهکار، کوتاه مدت واردات است.

آری؛ تنها راهکار کوتاه مدت هنگام کمبود تولید داخلی واردات است؛ اما به شرطی که همزمان به دنبال راهکاری برای افزایش تولید داخل باشیم، نه اینکه اخبار هفته‌های اخیر، تنها حاکی از تعطیلی دامداری‌ها باشد.

گاو میش‌های هندی، رقیب گوساله‌های برزیلی

بنا بر این گزارش، افلاکی پیشتر در گفت‌وگویی با تابناک با تأکید بر سوءاستفاده برزیلی‌ها بر ناچاری ایران در شکستن انحصار واردات از برزیل حتی از طریق واردات گوشت گاو میش هندی، تأکید کرده بود.

گاو میش‌های هندی، در حالی رقیب گوساله‌های برزیلی شدند که گاوداری‌های ایران تحت فشار هدفمندی و عدم اجرای تعهد دولت در پرداخت یارانه تولید روز به روز بیشتر متضرر می‌شوند و این روزها حتی گاوهای شیری نیز برای کشتار فرستاده می‌شوند.

اکنون پرسش اینجاست که آیا بهتر نیست به جای صرف درآمدهای ارزی کشور برای یافتن راه‌های جدید وارداتی، بخشی از یارانه تولید پرداخت نشده دامداران را از این راه پوشش دهیم تا با افزایش تولید داخلی از میزان وابستگی به واردات برزیلی بکاهیم و قدرت تعیین کنندگی این کشور را در بازار پروتئین کشور کاهش دهیم؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha