شنبه ۱۰ دی ۱۳۹۰ - ۱۷:۰۵
سلامت نیوز: دانشمندان مستنداتی یافته‌اند که نشان می‌دهد گوش کردن به موسیقی می‌تواند در کاهش درد افراد مبتلا به اضطراب شدید کارساز باشد

پژوهشگران طی یک تحقیق کشف کردند که موسیقی می‌تواند به عنوان یک عامل منحرف کننده حواس به کار گرفته شود و بر روی افرادی که به آسانی غرق در کنش‌های‌شناختی می‌شوند، عامل تاثیرگذاری باشد.

پژوهشگران مرکز تحقیق درد در دانشگاه «یوتا» در این پژوهش، سودمندی بالقوه موسیقی برای منحرف کردن واکنش‌های روانی نسبت به محرک‌های دردآور را مورد ارزیابی قرار دادند. بر پایه این مطالعه، عامل کلیدی در مهار موفقیت آمیز درد در این روش میزان درگیری بیمار با امر منحرف کننده است.

در این مطالعه، ۱۴۳ آزمودنی مورد ارزیابی قرار گرفتند. از آن‌ها خواسته شده بود به قطعه‌های موسیقی گوش دهند، نواهای آن‌ها را پی بگیرند و آهنگ‌های ناموزون را شناسایی کنند.

طی زمان گوش دادن به موسیقی، به آزمودنی‌ها شوک‌های دردآور بی‌خطری از راه الکترودهای انگشتی وارد شد.

یافته‌ها نشان داد که انگیختگی ناشی از محرک‌های دردآور به طور قابل اطمینانی با بالارفتن مطالبه موسیقی-پایه (مبنی بر موسیقی) کاهش یافت.

موسیقی با تحریک مسیرهای حسی که با مسیرهای درد به رقابت بر می‌خیزد، با تحریک واکنش‌های احساسی و درگیر کردن توجه‌شناختی (به عبارتی با منحرف کرن کانون توجه از روی درد) کمک می‌کند تا حس درد کاهش یابد. به این ترتیب، موسیقی با ایجاد درگیری‌های ذهنی و احساسی بامعنا به کاهش حس درد کمک می‌کند.

یک یافته غیرمنتظره آن بود که موسیقی برای آزمودنی‌هایی که میزان بالایی از اضطراب نسبت به درد نشان می‌دادند، بیشتر موثر بود تا برای کسانی که چندان نگران درد نبودند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha