سلامت نیوز:  گیاهان فواید بی شماری دارند، استفاده از آنها بسیار مفید است چرا که ضرر و زیانهای داروهای شیمیایی را ندارند. از جمله گیاهانی که برای بسیاری از بیماریها و ناراحتی ها کاربرد دارد، سنبل الطیب است که گیاهی علفی و چند ساله است که ساقه آن به طور عمودی تا ارتفاع دو متر بالا می رود.

به گزارش مجله پزشکی مادر، سنبل الطیب دارای بویی مطبوع است، گلهای سنبل الطیب برنگ سفید یا صورتی و به صورت خوشه ای است.

قسمت مورد استفاده این گیاه ریشه آن است و معمولا از ریشه گیاهی که بیش از سه سال عمر دارد استفاده می شود. سنبل الطیب پس از خشک شدن برنگ قهوه ای در می آید. طعم آن تلخ ولی خوشبو و معطر است. البته عطر آن پس از خشک شدن بیشتر می شود.

این گیاه دارای خواص درمانی بسیاری است؛ ریشه سنبل الطیب از نظر طب قدیم ایران گرم و خشک است. و اثر ضد تشنج دارد، در رفع ناراحتی های عصبی مفید بوده،ضد اسپاسم و آرام بخش است، تب بر است، بیخوابی را درمان می کند،ضد هیجان است، میگرن را برطرف می کند، برای برطرف کردن دلهره، تشویش و نگرانی مفید است، در برطرف کردن درد سیاتیک موثر است، سکسکه مداوم را از بین می برد، درد سینه را برطرف می کند، استفراغ را برطرف خواهد کرد، در معالجه مرض قند موثر است، گرد آن به عنوان ضد تشنج نیز به کار می رود و اگر بر روی زخم ها بپاشید التیام یابند.

نامهای دیگر آن؛ علف گربه، سنبل هندی و سنبل الطیب صغیر می‌باشد.

برای استفاده از این گیاه، ریشه سنبل الطیب را خرد کرده و در حرارت ۴۰ درجه خشک کنید. سپس آنرا آسیاب کنید و از الک ریز در کنید.. مقدار مصرف آن ۵-۱۰ گرم در روز است.

قابل ذکر است چون سنبل الطیب برای کلیه مضر است باید آنرا با کتیرا خورد.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha