سلامت نیوز: مسئله طلاق برای جامعه یک ضرورت است، اما ضرورتی که باید به حداقل میزان ممکن کاهش یابد و تا آنجا که امکان زوجیت و زندگی بین مرد و زن وجود دارد، باید از آن دوری جست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از برنا، قرارداد زوجیت از جمله قرار داد هایی است که باید قابل جدایی باشد، چرا که گاهی عللی پیش می آید که زندگی مشترک زن و مرد را غیرممکن و طاقت فرسا می کند و اگر اصرار داشته باشیم که این قرارداد تا پایان عمر باقی بماند، سرچشمه مشکلات زیادی می شود، از این رو اسلام با اصل طلاق موافقت کرده است.

امروزه نتیجه ممنوع بودن طلاق را در جوامع مسیحی آشکارا می بینیم که چگونه زنان و مردان بسیاری با حکم قانون تحریف یافته مذهب مسیح، طلاق را ممنوع می شمرند و از نظر قانونی همسر یکدیگرند، ولی در عمل جدا از یکدیگر زندگی کرده و حتی هرکدام برای خود همسری رسمی انتخاب کرده اند!

بنابراین اصل مسئله طلاق برای جامعه یک ضرورت است، اما ضرورتی که باید به حداقل میزان ممکن کاهش یابد و تا آنجا که امکان زوجیت و زندگی بین مرد و زن وجود دارد، باید از آن دوری جست. به همین دلیل در روایات اسلامی به شدت طلاق مورد مذمت قرار گرفته و به عنوان مبغوض ترین حلال ها از آن یاد شده است، چنانکه در روایتی از پیامبر اکرم(ص) می خوانیم: هیچ عملی منفورتر نزد خداوند متعال از این نیست که اساس خانه ای در اسلام با جدایی(طلاق) ویران گردد.

همچنین امام صادق(ع) می فرماید: چیزی از امور حلال در پیشگاه خداوند مغبوض تر از طلاق نیست.

و یا پیامبر(ص) در بیانی دیگر می فرماید: ازدواج کنید و طلاق ندهید که طلاق عرش خدا را به لرزه در می آورد.

شاید یکی از دلایلی که پیامبر و امامان معصوم از طلاق به عنوان منفورترین حلال ها یاد می کنند، آسیب هایی باشد که پس از طلاق گریبان خانواده و البته اجتماع را از هم می درد که این آسیب ها و مشکلات را به سه قسمت می توان تقسیم کرد:

الف) مشکلات عاطفی: بی ترید مرد و زنی که ماه ها یا سال ها با یکدیگر زندگی کرده و سپس از هم جدا شده اند، روحیات آنها از نظر عاطفی جریحه دار خواهد شد و در ازدواج آینده نیز خاطره ازدواج گذشته همواره آنها را نگران خواهد کرد و حتی به همسر آینده با نوعی بدبینی و سوءظن می نگرند. آثار زیان بار این امر بر کسی پوشیده نیست چه بسیار دیده شده که اینگونه زنان و مردان برای همیشه از ازدواج چشم می پوشند.

ب) مشکلات اجتماعی: بسیاری از زنان بعد از طلاق شانس زیادی برای ازدواج مجدد(آن هم به گونه شایسته و دلخواه) ندارند، از این رو دچار خسران شدید می شوند و حتی مردان نیز بعد از طلاق دادن همسر خود شانس ازدواج مطلوبشان به مراتب کمتر خواهد بود، به ویژه اگر پای فرزندی در میان باشد، از این رو غالباً ناچار می شوند به به ازدواجی تن در دهند که نظر واقعی آنها را تامین نمی کند و از از این نظر تا پایان عمر رنج می برند.

ج) مشکلات فرزندان: این مورد یکی از مهمترین موارد است. کمتر دیده شده که نامادری همچون مادر، دلسوز و مهربان باشد و بتواند خلاء عاطفی فرزندانی را که از آغوش پر مهر مادر بریده شده اند پرکنند، همان گونه که اگر زن سابق فرزندان را با خود ببرد، در مورد ناپدری نیز این امر صادق است. البته هستند زنان و مردانی که نسبت به غیر فرزندان خود پر محبت و وفادارند، ولی مسلماٌ تعداد آنها کم است و به همین دلیل غالباً فرزندان بعد از طلاق سلامت روانی خود را تا آخر عمر از دست می دهند.

حال مشخص می شود که اگر اسلام در مورد طلاق سختگیری کرده است دلیلش همین آثار زیان باری است که به آنها اشاره شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha