یکشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۰ - ۱۰:۱۹
کد خبر: 39320

محصولات ارگانیک، غذاهایی سالم هستند که بدون بهره گیری از روش های سنتی و امروزی تولید شده اند.

سلامت نیوز: محصولات ارگانیک، غذاهایی سالم هستند که بدون بهره گیری از روش های سنتی و امروزی تولید شده اند. در واقع، محصولات کشاورزی و لبنی اعم از میوه ها، سبزیجات، گوشت، شیر و …، که به صورت طبیعی و بدون استفاده از سموم، کودهای شیمیایی، آنتی بیوتیک ها، هورمون های رشد، تغییرات ژنتیکی و موارد مشابه تولید شده باشند، با نام Organic Food یا خوراک زیستی شناخته و مصرف می شوند. غذاهایی که به صورت ارگانیک رشد داده شده اند، برای سهولت در شناسایی و خرید آسان، با برچسب های مخصوص این محصولات، علامت گذاری شده و روانه فروشگاه ها می گردند.



نحوه نظارت بر تولید محصولات ارگانیک
وزارت کشاورزی ایالات متحده (USDA) که گواهی های معتبر و سختگیرانه ای را برای تولید، توزیع، عرضه و معامله محصولات ارگانیک برای کشاورزان، دامداران و تاجران صادر می کند، از شناخته شده ترین و مهمترین مراکز حمایت از تولید این محصولات به شمار می رود. برچسب زیر، بر محصولات ارگانیک تایید شده توسط USDA چسبانده می شود و ضامن کیفیت این محصولات است. USDA همچنین تحقیقات، مطالعات و آزمایشات، ویژه ای را بر روی تمام محصولات برچسب دار انجام می دهد تا تخلفی در خصوص تولید محصولات برچسب دار از سمت تولیدکنندگان صورت نگیرد.


وجود این نشان، کیفیت محصولات ارگانیک را تا ۹۵٪ تضمین می کند.

علاوه بر USDA شرکت ها و سازمان های دیگری نیز با تکیه بر استاندارد های وزارت کشاورزی آمریکا، کیفیت محصولات ارگانیک را تضمین می کنند. از جمله آنها می توان به Free-range ،Cage-free ،Natural ،Grass-fed ،Pasture-raised و Humane اشاره کرد. هر کدام از آنها، محصولات خاصی را از لحاظ تولید، توزیع و عرضه، از لحاظ ارگانیک ضمانت می کنند. با مشاهده برچسب این شرکت ها و سازمان ها نیز می توانید نسبت به ارگانیک بودن محصول مربوطه اطمینان حاصل کنید.

طرفداران غذاهای ارگانیک ادعا می کنند که رشد طبیعی و زیستی محصولات، علاوه بر امنیت بیشتر غذایی، منجر به تولید محصولاتی مغذی تر و بهتر می شود. بسیاری از مردم به مواد شیمیایی استفاده شده در روند تولید محصولات غیرارگانیک، اعتماد ندارند. به عقیده آنها، اثرات سموم و مواد شیمیایی استفاده شده در تولید محصولات، پس از رشد محصول در آنها باقی مانده و منجر به افزایش بیماری ها و آلرژی ها در بدن افراد می گردد. به همین منظور، تنها راه پیشگیری از این مساله را مصرف غذاهای ارگانیک می دانند. در مطالعات و تحقیقات انجام شده توسط سازمان ها و دانشگاه های معتبر، مضرات مصرف موادغذایی غیرارگانیک ثابت شده است.

با وجود اینکه مصرف محصولات ارگانیک، کاهش احتمال ابتلا به بیماری ها و آلرژی های خاص را منجر می شود، هزینه بسیار بالا و تولید کم از معایب این محصولات هستند. همین عامل نیز روند تولید و عرضه آنها در کشورهای در حال توسعه و فقیر، مشکل کرده و در حال حاضر تنها برخی از کشورهای پیشرفته قابلیت تولید و عرضه این محصولات را دارند. برای مثال، کشور استرالیا یکی از بزرگترین تولید کنندگان محصولات ارگانیک در دنیا به شمار می رود.
در کشور ما نیز فعالیت هایی محدود و مقدماتی در خصوص تولید این محصولات صورت گرفته، اما با توجه به عدم تامین منابع مالی و نظارت کیفی نامناسب، این تلاش ها تا به امروز به ثمر ننشسته و جوابگوی نیاز مشتریان این محصولات نبوده است.

منبع: سالم زی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha