رئیس فراكسیون محیط‌زیست مجلس هشتم آب پاكی را روی دست همگان ریخت و اعلام كرد كه لغو قانون معافیت 5 ساله خودروها به عمر این مجلس نمی‌رسد. او مصوبه‌ای كه به امضای بهارستانی‌ها رسید تا خودرو‌سوارها با خیال راحت 5 سال مداوم دود را روانه سینه ‌ شهروندان كنند اشتباه مجلس خواند. اشتباهی كه «معصومه ابتكار» دبیر کمیته محیط‌زیست شورای اسلامی شهر تهران از آن به رای به تشدید آلودگی‌ها و بیمارشدن تهرانی یاد می‌كند.»

سلامت نیوز : رئیس فراكسیون محیط‌زیست مجلس هشتم آب پاكی را روی دست همگان ریخت و اعلام كرد كه لغو قانون معافیت 5 ساله خودروها به عمر این مجلس نمی‌رسد. او مصوبه‌ای كه به امضای بهارستانی‌ها رسید تا خودرو‌سوارها با خیال راحت 5 سال مداوم دود را روانه سینه ‌ شهروندان كنند اشتباه مجلس خواند. اشتباهی كه «معصومه ابتكار» دبیر کمیته محیط‌زیست شورای اسلامی شهر تهران از آن به رای به تشدید آلودگی‌ها و بیمارشدن تهرانی یاد می‌كند.»

به نوشته روزنامه تهران امروز مصوبه مجلس به‌رغم هشدارهای بسیاری از سوی رسانه‌ها، جامعه پزشكان و كارشناسان حوزه محیط‌زیست، هفته گذشته تایید نهایی خود را از موكلان ملت در مجلس گرفت. مجلسی ‌ها درست در زمانی معافیت خودروها را از دو سال به 5 سال رساندند كه تهران به دلایل آلودگی‌های هر روز تعطیل‌و جلسات اضطراری پشت درهای بسته برگزار می‌شد.

خودروهایی كه 80 درصد آلودگی را به دلیل نقص فنی و استفاده از سوخت غیر استاندارد روانه شهر می‌كنند تا آمارهای‌بیمارهای مهلك و غیرقابل درمان از جمله سرطان‌ها، تولدهای

زودرس، نوزادان نارس و مرگ‌ها براثر مشكلات تنفسی و قلبی‌همچنان بالا رود.

با این وجود «محمدرضا تابش» رئیس فراكسیون محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی احتمال می‌دهد كه بررسی نهایی طرح كاهش سن معاینه فنی خودروها به عمر مجلس هشتم كفاف ندهد.‌ او اظهار امیدواری می‌كند كه این طرح در مجلس نهم جزو اولویت‌های بررسی قرار گیرد. البته انتخابات مجلس تنها به تغییر در اهم واخص برنامه‌های نمایندگان دوره هشتم منجر نشده است بلكه به دادن وعده وعیدهایی منجر شده كه می‌تواند به بحرانی در محیط‌زیست كشور تبدیل شود. ‌همچنین به گفته محمدرضا تابش بی‌توجهی سازمان حفاظت‌ محیط‌زیست كشور یكی از دلایل تصویب این قانون است.

 این درحالی است كه محمدجواد محمدی زاده رئیس این سازمان، اصرار نیروی انتظامی برای تصویب این قانون را دلیل تصویب آن توسط بهارستانی ‌ها می‌داند. البته تابش اعتقاد دارد كه مجلس هم غفلت كرد تا این سوال پیش بیاد‌چطور می‌شود كه مجلس همچنان روی غفلت خود اصرار ورزد و تایید نهایی آن را هم دست مجریان طرح بدهد؟ البته‌برخی از نمایندگان همچنین اعتقاد دارند كه معافیت 5 ساله خودروها از معاینه فنی هرگز به دو سال برنمی‌گرداند.

محمدی زاده هم در جلسه مطبوعاتی خود از علاقه فراوان برای یك ساله شدن معافیت فنی خودروها خبر می‌دهد، بدون اینكه به آینده تغییرا ین قانون امیدوار باشد.تابش با اشاره به تدوین طرحی برای اصلاح این قانون توسط فراكسیون محیط‌زیست می‌گوید: طرحی به این منظور به صحن ارائه كردیم اما متاسفانه فوریت آن تصویب نشد، و برخی دلایل عدم تصویب این طرح را در این می‌دانستند كه چرا فشار نمی‌آورید كارخانه‌ها خودروهای استاندارد یورو 4 تولید كنند؛ چرا فشار نمی‌آورید بنزن از بنزین حذف شود؛ چرا فشار نمی‌آورید میزان گوگرد موجود در گازوئیل را به حد استاندارد برسانند؟‌ این‌ها سوالات بسیار زیادی بود كه نتوانستیم نمایندگان مجلس را به‌رغم تلاش بسیار زیاد قانع كنیم تا به فوریت آن رای دهند. حرف‌های تابش دوباره ذهن را به سوی مسئولان اصلی تولید آلودگی‌ها یعنی خودرو سازها و تولیدكنندگان سوخت می‌برد. این درحالی‌است‌كه آنها بدون‌توجه‌ به این اعتراض‌ها همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند.


 تا این سوال پیش بیاید كه چه كسی یا چه نهادی می‌تواند دستگاه‌های درگیر ومقصر را به رعایت قوانین ملزم كند تا جان 12 میلیون انسان بی‌گناه در پایتخت به خطر نیفتد. این درحالی است كه این آمار فقط به تهران محدود می‌شود. رئیس فراكسیون محیط‌زیست مجلس می‌گوید: «باتوجه به مخالفت‌ها، قرار شد این طرح به صورت عادی در كمیسیون مطرح و بیشتر به جنبه‌های مختلف آن پرداخته شود اما با توجه به اولویت مسائلی كه در دو سه ماه باقیمانده عمر مجلس در دستوركار مجلس قرار دارد و با توجه به نزدیك شدن فصل بودجه و انتخابات مجلس فكر نمی‌كنم بررسی نهایی این طرح به عمر این مجلس كفاف دهد و بتوانیم كاری انجام دهیم.»

تابش در پایان ابراز امیدواری می‌كند كه مجموعه اطلاعات كامل شود و دستگاه‌ها اعم از محیط‌زیست، وزارتخانه‌های نفت و صنعت و معدن و تجارت تعهدات و مسئولیت‌های خود را به نحو احسن انجام دهند و به صورت شفاف اعلام كنند كه در چه مقطعی قرار است این خلأها و كاستی‌ها را جبران كنیم. مخالفت نمایندگان مجلس با لغو این قانون كشنده در حالی ادامه دارد كه معصومه ابتكار به آنها هشدار می‌دهد: «نمایندگانی که به پنج ساله ماندن معاینه فنی خودروها رای د اده‌اند به تشدید آلودگی هوای تهران، بیماریها و معضلات رای داده‌اند.

همچنین ابتكار با انتقاد از تایید پنج ساله شدن معاینه فنی خودروهای شخصی در کمیسیون حقوقی، قضایی مجلس اظهار امیدواری می‌كند که این نمایندگان مسئولیت تبعات تصمیم خود را بر عهده بگیرند.

 او می‌گوید: «مراجعه نکردن خودروها به مراکز معاینه فنی در تهران و شهرهای بزرگ با تشدید آلودگی هوا‌ و مرگ و میر رابطه معناداری دارد. نمایندگان مجلس بدانند تافته جدا بافته‌ای از جامعه نیستند نه خودشان و نه خانواده‌هایشان و این خطر برای آنها نیز وجود دارد.» هشداری كه البته تاكنون به واكنش امیدوار كننده‌ای از سوی بهارستان نشین‌ها منجر نشده است.

 دبیر کمیته محیط‌زیست شورای اسلامی شهر تهران با بیان این که نمایندگان نباید در مقابل بدیهیات مقاومت کنند می‌گوید: «کاش آنها برای معضلات جدی‌تر این گونه پافشاری می‌کردند ونه ‌‌ برای مسئله‌ای بدیهی مانند معاینه فنی. باید روی اصول پافشاری کرد نه قانونی که به جان مردم زیان وارد می‌کند و بر آلودگی هوای تهران می‌افزاید.» با وجود تایید نهایی 5 ساله شدن معافیت اما «انوشیروان محسنی بندپی»عضو فراکسیون محیط‌زیست مجلس گفت: 2 ساله شدن معاینه فنی خودروها در مجلس رأی می‌آورد. او در پاسخ به این پرسش که با توجه به اینکه 5 ساله شدن معاینه فنی خودروها در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس تایید شده است، آیا فراکسیون محیط‌زیست مجلس قصد اعتراض به این موضوع را ندارد؟ می‌گوید: بنده در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس حضور داشتم و از 2 ساله شدن معاینه فنی خودروها دفاع کردم. به گفته او در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس قرار شد خودروهای عمومی و دولتی هر 3 سال و خودروهای خصوصی هر 5 سال معاینه فنی انجام دهند. بندپی می‌گوید: «نظر کمیسیون‌های بهداشت و درمان و کشاورزی مجلس با جدیت تمام بر این بود که معاینه فنی خودروها به 2 سال بازگردد و به این موضوع نیز رأی دادند.»

 با این وجود او اعتقاد دارد با توجه به اینکه هم‌اکنون در کوران آلودگی هوا قرار داریم و خودروها یکی از علل اصلی آلودگی هوا هستند، پیشنهاد طراحان که 2 ساله شدن معاینه فنی خودروها است در صحن علنی مجلس رأی می‌‌آورد.

البته مجلسی‌ها اوایل سال 90 درست در كوران آلودگی‌های كشنده معافیت فنی خودروها را از 2 سال به 5 سال افزایش دادند. حال با توجه به اینكه كاهش آلودگی‌های مرگبار در صدر برنامه‌های مجلس نیست باید صبر كرد ودندان روی جگر گذاشت تا مجلس نهم شروع به كار كند، باشد كه حل این معضل كه تنها به تهران هم محدود نمی‌شود در صدر مجلسی‌های دوره نهم بهارستان قرار گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha