سلامت نیوز: برای نخستین‌بار در اقدامی فوق اورژانسی و در شرایط ایست قلبی تنفسی، 15 سانتیمتررگ مصنوعی فردی كه لایه‌های عروق شریان وی درمحل سرخرگ آئورت 2 لایه و جدا شده بود،پیوندزده شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از برنا، بابك منافی رئیس مركز آموزشی درمانی اكباتان دانشگاه علوم پزشکی همدان اظهار داشت: بیمار 55 ساله با سابقه فشار خون بالا و با احساس درد ناگهانی از ناحیه قفسه سینه از شهرستان بیجار به همدان اعزام شد پس از بررسی‌های انجام شده تشخیص داده شد جداره آئورت این بیمار دو لایه شده و در شرف پاره شدن است.

وی با بیان این که جراحی دایسكشن آئورت ساعد و قوس آئورت جراحی سنگینی است كه بسیاری از بیماران، سالم از اتاق عمل بیرون نمی‌آیند، اضافه كرد: بیمار به محض تشخیص عارضه به صورت اورژانسی آماده عمل جراحی شد.

رئیس بخش جراحی قلب بیمارستان اكباتان در تشریح چگونگی انجام این عمل جراحی گفت: در ابتدا قفسه سینه شكافته و مشاهده شد آئورت ساعد سرخ رگ اصلی منشعب از قلب بزرگ شده و در شرف پاره شدن است و به محض مشاهده وسعت عارضه و درگیر بودن شریان‌های اصلی بدن كه از آئورت خون می‌گیرد كار تعویض عروق در شرایط ایست قلبی تنفسی و با كاهش 16 درجه‌ای دمای بدن بیمار آغاز شد.

منافی با بیان این‌كه شرایط ایست قلبی و ریوی در دمای پایین و با وسایل ویژه از‌جمله دستگاه قلب و ریه مصنوعی به مدت 40 دقیقه فراهم شد، تصریح كرد: قطع گردش خون خطرات جدی مانند از كار افتادن مغز، كبد، كلیه‌ها و اختلالات ریوی را به همراه دارد ،گروه درمانی با پذیرش این خطرات و استفاده از دارو‌های ویژه كاهش سوخت و ساز اندام‌ها به ویژه مغز برای نجات این بیمار تلاش كردند.

وی خاطر‌نشان كرد: در نهایت با توقف موقت جریان خون قوس آئورت بیمار كه دو لایه شده بود باز و قسمت تا شده را جدا و 15 سانتیمتر رگ مصنوعی از جنس داكرون مثل پارچه بافته شده است جایگزین آن شد.

رئیس مركز آموزشی درمانی اكباتان در پاسخ به سئوالی در خصوص احتمال موفقیت این عمل گفت: احتمال موفقیت این عمل به دلیل شرایط ایست قلبی تنفسی و خطرات ناشی از آن خیلی پایین است، كه عمل موفقیت آمیز بود.

وی علت ابتلا بیمار به این مشكل را متعدد دانست و افزود: فشار خون بالا، شل بودن نسج بدن بیمار، تصلب شراین بوده است و برای جلوگیری از مشكلات این چنینی افراد باید حداقل سالی یك بار توسط متخصص قلب ویزیت شوند.

رئیس مركز آموزشی درمانی اكباتان ادامه داد: تعداد افرادی كه با این شرایط به بیمارستان مراجعه می‌كنند كم است و با توجه به اورژانسی بودن ضایعه به طور معمول مریض تا به بیمارستان برسد از بین رفته است.

دكتر منافی اظهار امیدواری كرد: با توجه به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موجود در بیمارستان اكباتان این موفقیت آغازی برای انجام چنین جراحی‌هایی است.

فرد بیمار جراحی شده در حال حاضر در شرایط ایده‌آل است و از بیمارستان مرخص شده است.

گفتنی است؛ این قبیل جراحی‌ها در كشور انجام می‌شود اما باید بدانیم كه میزان مرگ و میر در این جراحی‌ها بالای 80 درصد است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha