سلامت نیوز : یک روان‌شناس بالینی گفت: همه افراد در حدودی ممکن است، درگیر اضطراب اجتماعی شوند، لذا باید تمام عوامل بروز این اختلال را در خود شناسایی کنند.

 ایسنا نوشت: محمد جعفری اظهار کرد: طبق بررسی‌های انجام شده، اضطراب، در طبقات اقتصادی مرفه و مردان جوان کمتر و در زنان سالمند و کم‌درآمد بسیار شایع‌تر است.

وی ترس از "تایید نشدن" یا "انتقاد توسط دیگران" را دلیل مهمی برای بروز اضطراب اجتماعی برشمرد و افزود: بعضی افراد، از قرار گرفتن در موقعیتی که باید مصمم و قاطع جواب دهند یا اظهار نظر کنند، ترس شدیدی داشته و همواره دچار استرس می‌شوند که به آن اضطراب اجتماعی یا Social Anxiety می‌گویند.

این کارشناس ارشد روان‌شناسی، ترس از مقابله با شرایط خاص اجتماعی، عصبانیت‌ها و پرخاشگری‌ها را یکی دیگر از عوامل بروز استرس و اضطراب اجتماعی دانست و گفت: بسیاری از افرادی که از اضطراب اجتماعی رنج می‌برند، توانایی مقابله با شرایط سخت را در خود نمی‌بینند و همچنین از صحبت با جنس مخالف هراس دارند.

جعفری با تاکید بر اینکه افرادی که دچار بیماری اضطراب اجتماعی هستند، از طرد شدن و از دست دادن روابط بین فردی خود بسیار می‌ترسند، ادامه داد: بدلیل این كه این افراد دچار ناتوانی در برقراری و حفظ روابط صمیمی فردی هستند، ترجیح می‌دهند که هیچ ارتباطی را آغاز نکنند تا شاهد ازهم‌پاشی آن نیز نباشند.

وی "اضطراب اجتماعی" را یک آسیب برشمرد و اذعان کرد: هر چه تعداد افراد مضطرب در یک جامعه بیشتر باشد، آن جامعه آسیب‌پذیرتر خواهد شد، چرا که جامعه مضطرب در معرض ترس دائمی قرار دارد، لذا اگر درمان نشود، با مسائل و مشکلات زیادی رو به رو خواهد شد.

این فعال اجتماعی، مقابله با اضطراب را امری دشوار و زمانبر دانست و اظهار کرد: بعضی اوقات پرهیز از اضطراب، خود ایجاد اضطراب می‌کند. همچنین افراد مبتلا به اضطراب اجتماعی در معرض خودکشی، اعتیاد، تعارض نقشی و آسیب‌های دیگر نیز قرار دارد.

جعفری برای مقابله با این آسیب اجتماعی راه‌حل‌هایی نیز پیشنهاد کرد و گفت: افراد به‌ خاطر داشته باشند که حداقل اضطراب برای زندگی روزمره ضرورت دارد، چرا كه انجام کارهای بزرگ و مهم بدون اضطراب امکان‌پذیر نیست و باید تاكید كرد كه اضطراب همیشه نشانه مریضی نیست، گاهی نماد و نشانه خلاقیت و ابتکار نیز هست.

وی در پایان خطاب به افراد مضطرب گفت: اگر استرس و اضطراب به جایی برسد که زندگی روزمره فرد را مختل سازد، باید به روان‌شناس و روان‌پزشک مراجعه کرده و تحت درمان قرار گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha