سلامت نیوز : فوق تخصص بیماری‌های عفونی گفت: «اسهال یکی از شایع‌ترین بیماری‌های کودکان است که با سه دلیل ویروسی، میکروبی و ناپرهیزی در مصرف مواد غذایی به​وجود می‌آید.»

دکتر عباس مومن‌زاده در گفت‌و‌گو با سینانیوز عنوان کرد: «در زمینه اسهال با منشا ویروسی باید نکات بهداشتی را رعایت کرد. بیماری اسهال میکروبی هم از طریق آب آلوده، دست آلوده و مواد غذایی آلوده منتقل می‌شود.»
دکتر مومن‌زاده با بیان اینکه میوه و سبزیجات با آب ضدعفونی نمی‌شوند، خاطرنشان کرد: «آب ضد عفونی کننده نیست و باید مواد غذایی را با مواد ضدعفونی کننده مخصوص شست​وشوی داد. در صورتی که ضدعفونی کننده در اختیار نباشد به ازای هر لیتر آب سه قطره مایع ظرفشویی در آب ریخته شود و بعد از ۳ دقیقه خوب شسته شود.»
وی پیرامون آب آلوده اظهار کرد: «متاسفانه عده‌ای فکر می‌کنند آبی که از کوه سرازیر می‌شود، آلودگی ندارد. اما ممکن است آب به میکروب، ویروس و انگل آلوده باشد. از سوی دیگر مواد معدنی که در آب موجود است برای انسان ضرر داشته باشد. به طور نمونه می‌توان به نیترات آن اشاره کرد.»
این فوق تخصص بیماری‌های عفونی ادامه داد: «کسانی که به طور مرتب دستان خود را می‌شویند ۷ برابر کمتر از سایرین به اسهال مبتلا می‌شوند.»
دکتر مومن‌زاده در پایان خاطرنشان کرد: «خامه‌ها، سس‌ها، کنسرو‌ها و اقلام غذایی دیگر چنانچه غیر بهداشتی باشند از عوامل دیگر ابتلا به اسهال هستند. حتی اگر برنج به مدت طولانی بیرون از یخچال نگه​داری شود زمینه​ساز بیماری می‌شود.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha