یکشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۰ - ۱۱:۲۷
کد خبر: 39340
سلامت نیوز: حتما بارها و بارها و به طرق مختلف شنیده‌اید كه مسواك كردن دندانها به طور مناسب و منظم در پیشگیری از بیماری‌های لثه بسیار موثر است اما در این مطالعه جدید معلوم شده است كه رعایت بهداشت دندان‌ها در عین حال در كاهش خطر بروز ذات الریه نیز موثر است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، پزشكان دانشكده پزشكی دانشگاه ییل در آمریكا دریافته‌اند كه تغییرات در باكتری‌های دهانی احتمال رشد و تشدید التهابات ریوی را به ویژه در بیمارانی كه در بیمارستان بستری هستند، افزایش می‌دهد. این پزشكان در آزمایش‌های خود مدت یك ماه روی 37 داوطلب مطالعه و بررسی كردند. آنها دریافتند بیمارانی كه به ذات الریه مبتلا می‌شوند تغییر فاحشی را در تركیبات باكتریایی موجود در دهانشان تجربه می‌كنند.

به نوشته روزنامه دیلی میل،‌ دكتر سامیت جوشی دراین‌باره اظهار داشت: یافته‌های ما به بهبود روش‌های پیشگیری از ذات‌الریه در آینده با مراقبت از باكتری‌های مفیدی كه در محیط دهان زندگی می‌كنند، كمك خواهد كرد.

بر اساس این گزارش، هرچند انجام مطالعات بیشتر در این زمینه مورد نیاز است اما موسسه دندانپزشكی انگلیس اعلام كرد این اولین باری نیست كه رابطه بین بهداشت نامطلوب دهان و دندان و افزایش خطر بروز بیماریهای تنفسی مشاهده می‌شود.

ذات‌الریه عفونتی است كه منجر به التهاب و پرشدن فضاهای داخل ریه و مجاری هوایی كوچك از مایع می‌شود. پس از بروز عفونت، گلبول‌های سفید به طرف ریه‌ها حركت می‌كنند تا با عفونت مبارزه نمایند اما این جریان منجر به اختلال عملكرد اصلی ریه می‌شود كه همان دریافت اكسیژن از هوا و انتقال آن به سیستم گردش خون و در نتیجه در تمام بدن است. هر فردی ممكن است به ذات الریه مبتلا شود حتی اگر جوان و سرحال باشد. با این وجود شیوع ذات الریه در كودكان، سالخوردگان، افراد سیگاری و اشخاصی كه در اثر یك بیماری طولانی مدت به ویژه همراه با اختلال دستگاه ایمنی بدن ضعیف شده‌اند، بیشتر است.

علائم این بیماری معمولا شامل تب، احساس كسالت و بی اشتهایی هستند. این بیماری تقریبا دربیشتر مواقع با سرفه اغلب همراه با خلط كثیف و تنگی نفس با احساس سنگینی در عضلات قفسه سینه همراه است. در صورتی كه عفونت مزبور ‌پرده پوششی ریه ‌را درگیر سازد سبب بروز درد در ناحیه قفسه سینه می شود كه این درد با تنفس افزایش پیدا می‌كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha