دانش آموزان و دانشجویانی كه در شب امتحان اقدام به مصرف قرص ریتالین می كنند، در معرض خطرات روانی و مشكلات قلبی قرار دارند.

سلامت نیوز: دانش آموزان و دانشجویانی كه در شب امتحان اقدام به مصرف قرص ریتالین می كنند، در معرض خطرات روانی و مشكلات قلبی قرار دارند.

این را علیرضا حقیقت مدیر دارویی دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان می گوید.

این روزها كه امتحانات نوبت اول مدارس و پایان ترم اول تحصیلی دانشگاه ها آغاز شده، میزان استفاده از قرص های ریتالین هم با این تصور كه موجب تقویت حافظه می شود، افزایش یافته است.

حقیقت در گفت و گو با ایرنا با هشدار به والدین دانش آموزان و دانشجویان در مورد مصرف این گونه داروها، توضیح داد: قرص ریتالین برای درمان یكی از انواع اختلال بیماری های روانی دوران كودكی به نام بیش فعالی مورد استفاده قرار می گیرد.

وی گفت: علاوه بر آن، ریتالین به عنوان دارویی با اثر سریع در درمان افسردگی و سندرم خستگی مزمن تجویز می شود.

مدیر دارویی دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان، با اشاره به این كه مصرف خودسرانه این نوع دارو در افراد می تواند بسیار مضر و خطرناك باشد، گفت: ناآگاهی از آثار و عواقب نامطلوب این نوع دارو، صدمات جبران ناپذیری به مصرف كننده می زند.

وی با بیان این كه تقویت حافظه و افزایش تمركز دانشجویان در هنگام درس خواندن بویژه شب های امتحان از علل گرایش آنها به مصرف این گونه مواد است، خاطرنشان كرد وابستگی و اعتیاد شدید، عصبی شدن، تهوع و استفراغ، بروز حالت های روان پریشی از عوارض مصرف خودسرانه داروی ریتالین است.

حقیقت افزود: مصرف زیاد ریتالین می تواند به كاهش اشتها و سوء تغذیه، تب، تشنج و سردرد، نامنظم شدن ضربان قلب و تنفس، توهم و هذیان نیز منجر شود.

وی با بیان این كه فقط متخصص اعصاب و روان یا روانپزشك مجاز به تجویز ریتالین است، گفت: داروی ریتالین را داروخانه های خاص فقط با نسخه پزشك ارائه می كنند كه این موضوع نیز بشدت تحت نظارت و كنترل است.

این دارو ساز ادامه داد: بیشتر قرص های مصرفی ریتالین به صورت قاچاقی در دسترس عموم بویژه جوانان قرار می گیرد كه به علت احتمال تقلبی بودن می تواند عوارض بیشتر و جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha