وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی روز پنجشنبه دستیابی محققین ایرانی به‌علم تشخیص هویت ژنتیكی را در ارتقای علمی كشور بسیار تاثیرگذار دانست.

"كامران باقری لنكرانی" كه درهمایش تشخیص هویت ژنتیكی در دانشگاه علوم پزشكی بقیه‌الله (عج) سخن می‌گفت، تصریح كرد توجه‌جامع ودقیق به علم ژنتیك، باعث شده این علم در یك دهه اخیر از پیشرفت‌های بسیار خوبی برخوردار شود.

وی با اشاره به موفقیت پژوهشگران ایران در دستیابی به‌تكنیك تشخیص هویت ژنتیكی، گفت دستیابی به‌این موفقیت زمینه دستیابی به فناوری اطلاعات ژنتیكی را فراهم آورده ومنجر به‌دستیابی به تجربیات مفیدی در زمینه علم ژنتیك شده است.

وزیر بهداشت یادآور شد دستیابی به این فناوری كاری دقیق و مستلزم تلاش شبانه‌روزی محققین كشور بوده و پشتوانه آن احساس مسوولیت در قبال شهیدان گمنام است.

وی گفت با موفقیت محققین ایران در زمینه تشخیص هویت ژنتیك امكان بومی شدن این علم در كشور فراهم شده است و امكان دستیابی تمام افراد به كارت هویت ژنتیكی فناناپذیر و به صورت تثبیت شده را فراهم می‌كند.

لنكرانی اضافه‌كرد كارت تشخیص هویت ژنتیكی بخصوص در شرایطی همچون بلایا و حوادث و در مباحث پزشكی قانونی بسیار كاربردی است.

وی گفت نكته مهم در خصوص این موفقیت ، بومی كردن فناوری تشخیص هویت ژنتیكی است كه با حمایت دانشگاه علوم پزشكی بقیه‌الله به انجام رسیده و می‌تواند نقطه آغازی برای ادامه فعالیت‌های مرتبط با ژنتیك دراین دانشگاه باشد.

وی با یاد كردن از دكتر "سعید كاظمی آشتیانی" پژوهشگر سلول‌های بنیادی گفت تلاش‌های این دانشمند فقید منجر به موفقیت پژوهشگران ایرانی در زمینه سلول‌های بنیادی و همانندسازی (كلونینگ) شد.

وی با اشاره به نقش مهم و كلیدی علم در توسعه كشورها گفت امروز كشوری می‌تواندموفق وقدرتمند باشد كه از توان علمی و دانش بیشتری برخوردار باشد.

وزیر بهداشت با تشبیه كردن صحنه علمی به جهاد در جبهه‌های جنگ گفت برای پیروزی در این عرصه باید ایثارگرانه و مخلصانه تلاش كرد.

وی با تاكید بر بومی كردن علم و جوشش درونی علم ، گفت كپی برداری از علم نقطه شروع خوبی برای پیشرفت در عرصه علم است ، اما به هیچ وجه كافی نیست.

وی افزود نگاه به علم از حالت كپی برداری و ترجمه باید به سمت بومی كردن علم و جوشش علم از داخل تغییر یابد.

لنكرانی بااشاره به‌توجه دولت به بخش تحقیق و پژوهش گفت بودجه تحقیقات در زمینه علوم پزشكی در سال گذشته نسبت به سال قبل از آن دو و نیم برابر افزایش داشته است.

وی اضافه‌كرد همچنین درسال ‪ ۲۰۰۶‬میلادی تعداد مقالات مرتبط با علوم پزشكی نسبت به سال قبل از آن ‪ ۲۰‬درصد رشد داشته است.

وی با بیان اینكه حركت در كرانه‌های علم و نقاط میان بر علم كه همان علوم‌و فناوری‌های نوین هستند در پیشرفت علم بسیار موثر است، گفت ایران در زمینه فناوری‌های نوین در بسیاری موارد همپای جهان و در مواردی هم پیشروتر بوده است.

با تلاش پژوهشگران دانشگاه‌های امام حسین(ع) و بقیه الله (عج) و همكاری جمعی‌دیگرازمحققان زیست فناوری كشور، امكان تعیین هویت ژنتیكی جان باختگان سوانح، نیروهای مسلح و گروه‌های شغلی پرخطر فراهم شده است.

به همین منظور همایش تخصصی یك روزه تعیین هویت ژنتیكی در راستای طرح صدور كارت فناناپذیر ژنتیكی در سپاه، روز پنجشنبه با حضور وزیر بهداشت در دانشگاه علوم پزشكی بقیه‌الله (عج) برگزار شد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha