سلامت نیوز: سرپرست سازمان مدیریت بحران کشور گفت: اگر قانون مقاوم سازی کشور پس از زلزله سال 69 به خوبی اجرا می شد هم اکنون دغدغه زلزله در تهران یا کشور را نداشتیم چرا که هم اکنون برای تردد در شرایط عادی در تهران با مشکل مواجه هستیم چه برسد به زمانی که زلزله در کشور رخ دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پانا، قدمی در نشست خبری امروز با اشاره به برگزاری همایش بازتوانی با حضور وزرای کشور، بهداشت و درمان و کار و رفاه اجتماعی از فردا به مدت 2 روز اظهار کرد: این همایش در راستای توجه به افرادی که در حوادث طبیعی همچون زلزله بیشتر بستگان درجه خود را از دست داده اند و دچار مشکلات روحی و روانی شده اند.
وی با اشاره به همکاری سایر دستگاه های مرتبط همچون جمعیت هلال احمر، کمیته امداد و سازمان بهزیستی در برپایی این همایش از برگزاری همایش دیگری با عنوان همایش ملی نقش رسانه ها در مدیریت بحران خبر داد و گفت: این همایش 18 دی ماه جاری در تالار وزارت کشور در راستای تجلیل از آثار برتر در حوزه بحران برگزار می شود.

ایران رتبه هفتم را از میان ده رتبه حادثه خیز در دنیا دارد
سرپرست سازمان مدیریت بحران کشور همچنین تصریح کرد: در 2 سال گذشته عملکرد سازمان بحران عملکرد خوبی بوده است و طرح جامع مدیریت بحران و طرح جامع کاهش پذیری را با شدت تمام پیگیری کرده است اما متاسفانه از آنجا که ایران رتبه هفتم را از میان ده رتبه حادثه خیز در دنیا دارد و از 41 نوع حوادث طبیعی 34 نوع آن در کشور ما رخ می دهد از این رو نیاز است تلاش بیشتری برای مدیریت بحران کشورمان داشته باشیم.

وی درخصوص اظهارنظر رییس کمیسیون عمران و توسعه شورای شهر تهران مبنی بر توقف طرح کاهش خطرپذیری تهران اظهار کرد: زمانی تنها تهران به عنوان یک کلانشهر محسوب می شد اما هم اکنون سایر شهرهای بزرگ نیز به عنوان کلان شهر حائز اهمیت هستند و لازم به ذکر است که بگوییم که تهران و مدیریت بحران آن از سازمان مدیریت کشور جدا نیست.
سرپرست مدیریت بحران کشور با بیان اینکه اجرای این طرح زمان بر و هزینه بر است، گفت: در تهران اقدامات خوبی در حوزه کاهش خطرپذیری صورت گرفته است.
قدمی در پاسخ به این که آیا شما معتقدید که طرح کاهش خطرپذیری توقف نکرده است به پانا گفت: مطالعات خوبی در این خصوص انجام شده است و شهرداری تهران نیز در کنار مطالعه برنامه ریزی های خوبی را در این حوزه انجام داده است به طوریکه نمی توانیم از اقدامات انجام شده چشم پوشی کنیم.

تنها 7درصد از مجموع 3 هزار و 200 هکتار بافت فرسوده شهر تهران بازسازی شده است

وی درباره بافتهای فرسوده با بیان اینکه تنها از مجموع 3 هزار و 200 هکتار بافت فرسوده شهر تهران 7 درصد آن ترمیم شده است، خاطرنشان کرد: در سایر شهرهای کشور در مجموع 15 درصد از 62 هزار هکتار بافت فرسوده بازسازی شده است اما خوشبختانه بازسازی بافت های فرسوده در روستاها با روند 80 درصدی بسیار موفقیت آمیز بوده است به طوریکه هم اکنون یک میلیون و 400 هزار بافت فرسوده روستایی بازسازی شده است.

وی با انتقاد از عدم همکاری مناسب مردم برای نوسازی بافت های فرسوده در شهرها به افزایش تسهیلات وام نوسازی به 20 میلیون تومان اشاره و اظهار کرد: متاسفانه توقع مردم از دولت بالاست اما دولت بیش از این نمی تواند برای نوسازی بافت های فرسوده هزینه کند البته ناگفته نماند در این بین مشکلات بسیاری از جمله مشکلات مالکیتی وجود دارد.

وی با بیان اینکه بودجه مدیریت بحران در اختیار معاونت راهبردی ریاست جمهوری است، تاکید کرد: ما برحسب قانون از قانون اطاعت می کنیم و متولی اصلی بحران بر عهده معاونت راهبردی است و هنوز بودجه مصوب و جدا نداریم البته ناگفته نماند بودجه ای که در اختیار سازمان مدیریت بحران قرار می گیرد بودجه کافی است به شرط آنکه بتوانیم از این امکانات به خوبی استفاده کنیم چراکه بودجه ما 7 هزار و 600 میلیارد تومان است و با فعالیتهای کارشناسانه می توانیم نتایج خوب از این مبلغ دریافت کنیم.

سرپرست سازمان مدیریت بحران از جذب 50 نیروی متخصص در حوزه زلزله نگاری برای سازمان مدیریت بحران در رده های تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری خبر داد و گفت: این که برخی از کارشناسان اذعان دارند سال آینده با پدیده خشکسالی شدیدی مواجه می شویم قبول ندارم و معتقدم این پدیده در حال کاهش یافتن است.

قانون مقاوم سازی سال 69 هنوز اجرایی نشده است
قدمی با بیان اینکه در تهران 10 نقطه به عنوان پایگاه مدیریت بحران توسط شهرداری تهران مشخص شده و ما نیز 15 سالن چند منظوره برای این مواقع ایجاد کرده ایم درخصوص برنامه های کوتاه و بلندمدت برای مقابله با زلزله اظهار کرد: در کنار ارتقای سطح آمادگی برای مقابله با بحران می بایست ارتقای سطح سازندگی و مقاوم سازی را در کشور داشته باشیم در واقع اگر قانون مقاوم سازی کشور پس از زلزله سال 69 به خوبی اجرا می شد هم اکنون دغدغه زلزله در تهران یا کشور را نداشتیم چرا که هم اکنون برای تردد در شرایط عادی در تهران با مشکل مواجه هستیم چه برسد به زمانی که زلزله در کشور رخ دهد.

وی خواستار گسترش فرهنگ بیمه مسکن شد و در این باره گفت: از سال 91 کلیه املاک دولت می بایست بیمه حوادث شود خوشحال می شویم اگر این فرهنگ در میان مردم عادی نیز نهادینه شود.

سرپرست سازمان مدیریت بحران کشور با تاکید بر اینکه منکر ضعف مدیریت بحران در کشور نیستیم، تاکید کرد: هر فردی و مقام مسئولی آزاد است نظر خود را نسبت به وضعیت بحران کشور ارایه دهد اما خوب است این انتقادات به صورت مکتوب برای ما نیز ارسال شود تا بتوانیم ضعف های خود را جبران کنیم.

قدمی در خصوص میزان آمادگی سازمان مدیریت بحران در مواقع بحرانی کشور نیز به خبرنگاران پاسخ داد: ما نمی توانیم در اسرع وقت تغییراتی ناگهانی را در شهرها به ویژه شهر تهران ایجاد کنیم و این که آمادگی نداریم را قبول ندارم چرا که هم اکنون هزینه های بسیار زیادی برای تجهیزات در مواقع بحران صورت گرفته است اما معتقدم که توان امدادی ما بالا نیست البته برگزاری مانورها آن هم به این سبک و سیاق نمی تواند آمادگی ما را بالا ببرد پس بهتر است با برنامه ریزی مناسب میزان آمادگی را بسنجیم.

وی عدم هماهنگی میان دستگاه ها را از معضلات اصلی در مواقع مدیریت بحران دانست و در خصوص نظارت بر ساخت و سازها گفت: بحث استانداردسازی از بحث های اصلی است که مسئولین اصلی آن وزارت راه و شهرسازی و شهرداری هاست و ما به عنوان یک ناظر کلی تنها می توانیم قانون را به آنها تذکر دهیم و نمی توانیم مانع ساخت و ساز شویم اما خوب است سازمان های نظارتی همچون سازمان بازرسی کل کشور نظارت خود را در این بخش افزایش دهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha