سلامت نیوز: قائم مقام سازمان حفاظت از محیط زیست با بیان اینکه مصوبه 5 ساله شدن معاینه فنی خودروها باعث افزایش آلودگی هوا در کلانشهرها به ویژه تهران می شود، گفت: 30 درصد مراجعه خودروها به مراکز معاینه فنی نسبت به مدت مشابه خود در سال گذشته کمتر شده است.

محمد علی شاعری در گفت و گو با پانا، در این باره اظهار داشت: مصوبه 5 ساله شدن معاینه فنی خودروها در کشور موجب افزایش آلودگی هوا در کلانشهرها به ویژه تهران شده است به طوری که 30 درصد مراجعه خودروها که نیاز به معاینه فنی دارند به مراکز معاینه فنی نسبت به مدت مسابه خود در سال گذشته کمتر شده است.

افزایش سن معاینه فنی خودروها موجب تردد خودروهای دودزا در سطح شهر است

وی درخصوص روند بررسی طرح کاهش سن معاینه فنی خودرو از 5 سال به دوسال گفت: بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی معاینه فنی خودروهای نو از دو سال به 5 افزایش یافت که این امر به معنای عدم مراجعه کوتاه مدت خودروهای فاقد استانداردهای فنی به مراکز معاینه فنی است و تردد خودروهای دودزا در سطح معابر عمومی را موجب می شود.

معاینه فنی خودروها موجب کاهش 20 درصدی آلودگی هوا می شود

قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست با تأکید بر اینکه اگر معاینه فنی خودروها به خوبی انجام شود موجب کاهش 20 درصدی آلودگی هوا می شود، گفت: معاینه فنی خودرو اگر به موقع و به خوبی صورت بگیرد 20 درصد از آلودگی هوا در کلانشهرها را کاهش می دهد.

شاعری ادامه داد: خودروهایی در داخل کشور داریم که می بایست در طول مدت 5 سال اسقاط شود نه اینکه در شهر تردد کنند.

بررسی طرح کاهش سن معاینه فنی خودرو در کمیسیون بهداشت

وی با اشاره به آخرین بررسی ها از طرح کاهش سن معاینه فنی خودروها گفت: این موضوع در قالب طرح دو فوریتی توسط مجلس در صحن بررسی شد که در حال حاضر این طرح در کمیسیون بهداشت مجلس در حال بررسی است.

قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست با ابراز امیدواری از اینکه اعضای کمیسیون بهداشت این طرح را زودتر مورد بررسی کارشناسی قرار دهند، گفت: اعضای کمیسیون بهداشت می بایست در روند بررسی این طرح از کارشناسان محیط زیست کمک بگیرند و نظرات کارشناسان محیط زیست را در اختیار بگیرند.

شاعری تصریح کرد: ما از نمایندگان مجلس تقاضا داریم که این مصوبه را مجددا مورد تجدید نظر قرار دهند تا باعث ارتقای سلامت در جامعه شود.

به گفته وی معاینه فنی خودروها بر اساس استانداردهای جهانی می بایست به صورت سالانه انجام شود و ایرادات فنی خودروها برطرف شود.

معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست در پاسخ به این پرسش که چرا نماینده محیط زیست در مجلس حضور کمرنگی دارید و این باعث اعتراض نمایندگان فراکسیون محیط زیست شده است، گفت: از ما دعوت نشده است از طرفی خواهش بنده است است که در زمان رسیدگی به این طرح حتما از حضور کارشناسان محیط زیست استفاده شود تا آمار دقیقی ناشی از این تصمیم را به اطلاع اعضا برسانیم و در نهایت تصمیم جامعی گرفته شود.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha