سلامت نیوز: عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در خصوص دلایل تشدید آلودگی هوا در هر سال گفت: دلیل تشدید آلودگی هوا قرار گرفتن بسیاری از کارخانجات آلاینده در محدوده شهرها و عدم استانداردسازی خط تولید کارخانجات آلاینده است.

حمیدرضا فولادگر در گفت‌وگو با فارس در خصوص وضعیت آلودگی هوای تهران و عدم استاندارد‌سازی خودروها اظهار داشت: طبق بررسی‌های صورت گرفته در کلان‌شهرها معلوم شده است که دو سوم آلایندگی‌ها از تردد خودروها و یک سوم از صنایع نشأت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه سوخت شامل بنزین و گازوئیل می‌شود، ادامه داد: در خصوص خودروها مهمترین مسئله سوخت و استاندارد‌سازی آن است چرا که در سوخت کشور گوگرد زیادی وجود دارد و سوختی که ما هم‌اکنون در کشور تولید می‌کنیم، استاندارد‌های بالایی ندارد.

فولادگر افزود: جدای از موضوع استانداردسازی سوخت، تجهیزات و قطعات خودروها باید استاندارد تولید شود تا آلودگی هوا در کشور کاهش یابد.

خروج یک سوم خودروهای فرسوده طبق برنامه چهارم توسعه

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس عنوان کرد: البته موضوع دیگری که در خصوص آلودگی هوا مهم محسوب می‌شود خروج خودروهای فرسوده است چرا که در برنامه چهارم توسعه یک سوم خودروهای فرسوده از رده خارج شدند.

فولادگر بیان کرد: در کنار استانداردسازی سوخت، استانداردسازی تجهیزات خودروها و خروج خودروهای فرسوده آنچه مهمتر از همه چیز است موضوع گسترش شبکه‌های قطار شهری و خودروهای حمل و نقل عمومی و بهبود وضعیت ترافیک شهری است.

وی تصریح کرد: در خصوص صنعت باید بخشی از آلودگی هوا با سخت‌گیری در مورد استانداردسازی زیست محیطی و بخشی با رعایت قرار گرفتن کارخانجات در شعاع ۱۲۰ کیلومتری شهرها کاهش پیدا کند.

فولادگر گفت: یکی از محدودیت‌ها برای کارخانجات و تأثیر آن بر کاهش آلودگی هوا رعایت استاندارد در خصوص قرار گرفتن کارخانجات در شعاع 120 کیلومتری است ولی یکی از محدودیت‌هایی که از محدودیت جغرافیایی مهم‌تر است رعایت استاندارد زیست محیطی در خط تولید است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار داشت: کارخانجات بسیاری از کشورهای دنیا در حاشیه شهرها و حتی شهرها قرار دارند ولی آنها تمام استانداردهای زیست‌ محیطی را رعایت می‌کنند بنابراین فقط تنها محدودیت جغرافیایی مهم نیست بلکه باید استاندارد‌های زیست محیطی نیز رعایت شود.

وی در خصوص نقش سازمان حفاظت محیط زیست برای مقابله با خودروسازانی که استانداردهای خودرو را رعایت نمی‌کنند، گفت: سازمان محیط زیست سازمان حاکمیتی است و در این خصوص وظیفه دارد.

برخی از نیروگاه‌های اصفهان هنوز سوخت نفت کوره مصرف می‌کنند

فولادگر در پاسخ به این پرسش که چرا هر سال شاهد تشدید آلودگی هوا هستیم؟ خاطرنشان کرد: خیلی از کارخانجاتی که باید کاملاً از محدوده شهرها خارج شوند، هنوز خارج نشده‌اند و بسیاری از کارخانجاتی که باید خط تولید خود را استاندارد کنند نیز این کار را انجام نداده‌اند به طور مثال برخی از نیروگاه‌های اصفهان هنوز سوخت نفت کوره مصرف می‌کنند در حالی که مصوبه‌ای داشتیم که این موضوع رعایت شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پایان گفت: البته در مقطعی که گازوئیل کم بود کارخانه‌ها موظف بودند از نفت کوره استفاده کنند ولی هم‌اکنون که کمبود گازوئیل نداریم هنوز کارخانجات از نفت کوره استفاده می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha