سلامت نیوز: ایجاد مجتمع آموزشی روستای شیخ صله در پنج کیلومتری مرز عراق و دیوار به دیوار یک میدان مین تا کنون منجر به مصدومیت تعدادی از ساکنان این روستا شده است. این در حالی است که فرمانده گردان تخریب سپاه نبی اکرم کرمانشاه می‌گوید صدور اجازه ساخت مدرسه در این نقطه پرخطر از سوی مسئولان آموزش و پرورش سوال‌برانگیز است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، چه کسی گفته که جنگ تمام شده و دیگر اثری از بمب، گلوله، آتش و دشمن نیست؟ چه کسی معتقد است که نسلهای دوم و سوم فقط اسم جنگ را شنیده اند و آن را فقط در کتابها خوانده اند و اصلا نمی دانند جنگ چیست؟ اینجا هنوز هم بوی باروت می آید و گاه گاهی صدای انفجار شنیده می شود، اینجا کودکانی هستند که جانباز می شوند و زنانی که نقص عضو و مردانی که به شهادت می رسند، اینجا هنوز جنگ ادامه دارد...



 اینجا روستای  شیخ صله" پنج کیلومتری مرز عراق است، سالهاست که اینجا هیچکس روی زمین محکم و با خیال آسوده قدم نمی گذارد چرا که ممکن است با هر قدم آتشی از دل زمین برون آید و تو را ببلعد، آن وقت یا جانت را از دست می دهی یا نقص عضو می شوی.

مجتمع آموزشی شمسی پور در جوار میدان مین در روستای شیخ سفلی

براساس اعلام وزارت دفاع، هم اکنون تعداد زمینهای آلوده به مین در استانهای ایلام- خوزستان- کرمانشاه- آذربایجان غربی و کردستان یک میلیون و ۶۲۰ هزار و ۹۱۸ هکتار است که در سال ۶۷ این عدد ۳ میلیون و ۸۳۱ هزار و ۴۸۰ هکتار است و تنها در سال 1389، 43 نفر بر اثر انفجار آن قربانی شده اند.

اگرچه فرماندهان گردان تخریب سپاه و مسئولان مین زدایی در طول سالهای اخیر تلاشهای زیادی برای پاک سازی میدانهای مین کرده‌اند اما باز هم مناطقی وجود دارند که آلوده هستند و کمینگاه شکار جان روستائیان و مرزنشینان می شود. کمینگاهی که یکی از آنها در کنار مدرسه "پرفسور شمسی پور" در روستای شیخ صله است و به تازگی مسئولان گردان تخریب سپاه آن را پاکسازی کرده اند؛ مدرسه ای که مشخص نیست با چه توجیهی در کنار میدان مین احداث و افتتاح شده است.



این مجتمع آموزشی در سال 1388 با وجود اطلاع مدیران آموزش و پرورش از انفجار مین در هنگام ساخت مجتمع و جراحت فردی به اسم " حمید نظری"  افتتاح می شود و در طول دو سال گذشته دانش آموزان به این منطقه پر خطر به مدرسه رفت و آمد داشته اند تا اینکه مسئولان استانی از طریق مردم و نه آموزش و پرورش این موضوع را به اطلاع مرکز مین زدایی استان می رسانند.

"حمید نظری" کارگری که در حین ساخت مدرسه دچار آسیب و جراحت از ناحیه دست و قفسه سینه شده است در گفتگو با مهر گفت: من به عنوان یکی از کارگرهایی که در حال ساخت مدرسه بودیم، وقتی کلنگم را به زمین زدم، مین منفجر شد و دیگر متوجه موضوعی نشدم. گویا آن منطقه آلوده به مین بود چرا که بعد از مجروح شدن من هم در حین ساخت چند مین منفجر شده بود اما به کسی آسیب نرسیده بود. البته  تمام منطقه آلوده به مین هست و حتی یک خانم در نزدیکی مدرسه روی مین می رود و یکی از دستهایش را از دست می دهد.

محمد کاظمی، فرمانده تخریب گردان سپاه نبی اکرم استان کرمانشاه نیز با تایید این موضوع در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه " آموزش و پرورش در شیخ سفلی و در کنار میدان مین و دیوار به دیوار آن یک مدرسه ساخته است" گفت: اگرچه مدرسه خارج از میدان مین است اما با آن فاصله ندارد و در کنار یکدیگر هستند.

فرمانده تخریب گردان سپاه نبی اکرم استان کرمانشاه افزود: پیش از انقلاب این مکان پاسگاه مخروبه و پس از آن مقری برای سپاه بوده که سرتا سر آن به مین "M14" ساخت کشور آمریکا آلوده بوده است؛ این نوع مین بزرگتر از یک گردو است و اگر 10 سانتی متر آن در خاک بماند منفجر نمی شود اما طی سالیان دراز نیز خاصیت خود را از دست نمی دهد و روز به روز حساس تر نیز می شود.

به گفته سرهنگ کاظمی در این منطقه 33 مین کشف و خنثی شده است و 95 درصد زمین پاکسازی شده است.

نکته ای که به عنوان ابهام باقی می ماند و کاظمی نیز از آن بی اطلاع بود این است که چگونه اداره کل نوسازی استان اجازه ساخت مدرسه در این نقطه پرخطر را داده است و چرا با مسئولان مین زدایی منطقه درباره ساخت مدرسه مشورت نشده است. آنهم زمانی که هنوز منطقه به مین آلوده است و انفجار آن جان دهها دانش آموز و معلم را تهدید می کند. خبرنگار مهر برای دریافت پاسخ این پرسش با مدیرکل آموزش و پرورش منطقه نیز تماس گرفت اما وی حاضر به پاسخگویی نشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha