یکشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۰ - ۱۳:۰۶
کد خبر: 39362
سلامت نیوز: عضو کمیسیون بهداشت: برخی از اقلام دارویی بیماران خاص حتی تا ۴۰درصد نیز افزایش قیمت داشته است

طی ۲ ماه اخیر بنا به گفته یک داروخانه دار، ۲۰۰ قلم دارو به طور متوسط افزایش قیمت ۸ تا ۱۰ درصدی داشته است که البته درباره داروهای وارداتی به ویژه داروهای بیماران خاص این افزایش قیمت حتی به ۴۰ درصد نیز رسیده است. در همین حال، جمشید زهی، عضو کمیسیون بهداشت نیز از گران شدن قیمت برخی اقلام داروهای بیماران خاص حتی تا ۴۰درصد خبر داد. گران شدن دارو از یک سو و ناکارآمدی بیمه ها در پذیرش درصد بالایی از هزینه دارو از سوی دیگر، باعث شده تا مجلس به این مسئله ورود کند و بررسی گرانی دارو را در دستور کار خود قرار دهد. دکتر جمشید زهی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان این مطلب به خراسان گفت: در یکی، دو ماه اخیر قیمت بسیاری از اقلام دارویی افزایش یافته و این مسئله باعث شده است تا بیماران در پرداخت هزینه دارو با مشکلات عدیده ای رو به رو باشند.وی افزود: بر اساس گزارش ها برخی از اقلام دارویی بیماران خاص حتی تا ۴۰درصد نیز افزایش قیمت داشته که این مسئله باعث بروز مشکلات زیادی در تهیه دارو برای این بیماران شده است. جمشید زهی گفت: در گذشته مشکل اصلی گرانی دارو به داروهای وارداتی بر می گشت و نوسانات قیمت شامل این داروها بود اما در حال حاضر هم داروهای وارداتی به دلیل گران شدن ارز و هم داروهای تولید داخل به دلیل افزایش قیمت آب و برق و گاز و دستمزد نیروی انسانی و مواد اولیه مشمول افزایش قیمت شده است و این مسئله مشکلات عدیده ای را برای بیماران به ویژه بیمارانی که مجبور به مصرف دارو به صورت دائمی هستند، به وجود آورده است.

گرانی دارو و ناکارآمدی بیمه ها

وی افزود: مجلس به دلیل گرانی دارو از یک سو و ناکارآمدی بیمه ها در پرداخت هزینه دارو از سوی دیگر، وارد عمل شده است و این موضوع را به طور جدی پی گیری می کند.

بنا به گفته جمشید زهی، در جلسه کمیسیون بهداشت برخی از شرکت های دارویی حضور یافتند و نسبت به این مسئله پاسخ دادند و افزایش قیمت دارو را آخرین راهکار ذکر کردند و ادعا می کردند در غیر این صورت دچار ورشکستگی می شوند.

وی افزود: در حال حاضر کمیسیون بهداشت راهکارهایی را از جمله اختصاص اعتبار ویژه برای پرداخت به شرکت های دارویی در راستای جلوگیری از افزایش قیمت دارو در نظر گرفته است یا این که با تزریق اعتبار به بیمه ها، راهکاری برای پذیرش درصد زیادی از هزینه دارو از سوی بیمه ها را دنبال می کند تا حداقل فشاری بر بیماران وارد نشود.

عضو کمیسیون بهداشت همچنین گفت: دولت قرار بود ۳ هزار میلیارد تومان برای ارتقای وضعیت سلامت به وزارت بهداشت بپردازد که این امر هنوز محقق نشده و انتظار این است بخشی از این اعتبار برای ساماندهی وضعیت دارو صرف شود.سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز موضوع گران شدن برخی اقلام دارویی را قابل پیگیری دانست و گفت: با توجه به این که در بودجه ۹۰، یارانه برای داروهای تحت پوشش بیمه ها در نظر گرفته شده است کمیسیون بهداشت و درمان برخورد با افراد خاطی را پیگیری می کند.

دکتر حسن تامینی لیچایی در گفت و گو با خبرنگار مهر افزود: متاسفانه حدود ۴ماه است که بانک مرکزی ارز خرید داروهای خارجی را به شرکت های واردکننده دارو پرداخت نکرده است.موضوع گران شدن داروی «سلسپت» توسط بیمه های تامین اجتماعی و خدمات درمانی، باعث اعتراض و گلایه بیماران دیالیزی و پیوند کلیه شده است . عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، موضوع تحریم را یکی از علت های اختصاص ندادن ارز از سوی بانک مرکزی به شرکت های واردکننده دارو عنوان کرد و گفت: بانک مرکزی به علت تحریم کشورهای استکباری تحت فشار قرار گرفته و از همین رو دراختصاص ارز و اعتبار به این شرکت ها با مشکل مواجه شده است.

تامینی با بیان این که دولت به ویژه وزارت بهداشت باید با اجرای سیاست های جدید، روند خرید دارو از خارج را تغییر دهد، افزود: متاسفانه یکی دیگر از علل تامین ارز مورد نیاز برای تامین داروهای وارداتی، نپرداختن سهم وزارت بهداشت از محل درآمدهای مازاد نفتی است به طوری که از مجموع ۳هزار میلیارد تومان تنها درحدود ۳۰۰میلیارد آن به این وزارتخانه تخصیص داده شده است.

دکتر زحمتکش داروخانه دار و رئیس انجمن داروسازان خراسان رضوی نیز در این باره گفت: طی 2 ماه اخیر ۲۰۰قلم دارو به طور متوسط بین ۸ تا ۱۰درصد افزایش قیمت داشته که بیشتر این داروها تولید داخل است.وی افزود: علت واقعی  گران شدن دارو افزایش قیمت هاست که بر قیمت دارو نیز تاثیر می گذارد.

برخی از پزشکان اقدام به تجویز دارو خارج از لیست مورد پذیرش بیمه ها می کنند

بنا به گفته رئیس انجمن داروسازان خراسان رضوی تعداد کمی از داروها نظیر آنتی بیوتیک ها ارزان شده است ، اما گرانی دارو در کنار سهم کمی که بیمه ها در برخی از داروها می پردازند باعث افزایش هزینه های بیماران در بخش دارو شده است.

وی در پاسخ به این که چرا برخی داروها گران شده است گفت: بیشتر داروهای تولید داخل مشمول گرانی شده است.زحمتکش گفت: علاوه بر گرانی دارو برخی از پزشکان اقدام به تجویز دارو خارج از لیست مورد پذیرش بیمه ها می کنند و این مسئله باعث افزایش قیمت نسخه های دارویی و افزایش پرداختی بیماران شده است.وی افزود: برخی از پزشکان داروهای خارجی را به جای داروهای تولید داخل تجویز می کنند که به دلیل گران بودن این داروها نیز فشار مضاعفی بر بیماران وارد می شود.

منبع: روزنامه خراسان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha